۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۹:۲۰

مناظره تلویزیونی دریاچه ارومیه؛

هشدار محیط زیست از سال 78 / زمینه برای آگاه کردن مردم از حقوق زیست محیطی شان وجود ندارد

هشدار محیط زیست از سال 78 / زمینه برای آگاه کردن مردم از حقوق زیست محیطی شان وجود ندارد

در بخش چهارم مناظره راهکارهای دریاچه ارومیه کارشناسان میهمانان برنامه به سئوالات مردم که مهمترین آنها در رابطه با بی توجهی دستگاههای مختلف نسب به چالشهای این دریاچه در یک دهه گذشته بود، پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد درویش در پاسخ به اینکه نقش فعالان محیط زیست و تشکلهای مردمی در آگاه سازی مردم در خصوص مشکلات دریاچه ارومیه در این سالها چه بوده، افزود: در پرمخاطب ترین و جذاب ترین شبکه صدا و سیما اولین بار است که به یکی از مطالبات مهم زیست محیطی مردم پرداخته شده است. در بسیاری از روزنامه های کشور هنوز یک صفحه ثابت زیست محیطی نداریم، تشکل های مردمی تنها از طریق وبلاگ ها و برخی خبرنگارانی که دغدغه زیست محیطی دارند می توانند آگاهی رسانی کنند وگرنه امکانات و شرایط مناسب در این خصوص وجود ندارد.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در پاسخ به اینکه چرا معصومه ابتکار را متهم نابودی دریاچه ارومیه معرفی می کنید، گفت: بسیاری از سدها و چاههای غیرمجاز در زمان مدیریت ایشان مجوز گرفته اند در صورتی که او می توانست مانع از دادن چنین مجوزهایی شود.

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان برای  احداث سد در بسیاری از مواقع به دولت فشار می آورند، گفت: در بسیاری از موارد معتقدیم که باید توسعه با مطالعات مردم منطبق بوده و بر اساس آمایش سرزمین طراحی شود اما متاسفانه در طراحی بسیاری از پروژه ها سیاست های قومی دخالت دارد و کاری از دست کسی بر نمی آید.

علیرضا دائمی معاون آب و آبفای وزارت نیرو در پاسخ به اینکه آیا آثار زیست محیطی سدها پیش از احداث آنها مطالعه می شود، گفت: در وزارت نیرو اساسا مشاورانی برای این موضوع وجود دارد و سدها بر اساس 24 مولفه زیست محیطی و اثراتی که در پایین دست می گذارند احداث می شوند اما باید بپذیریم که در کشور ما یک دوره شتابزده توسعه وجود داشت و بسیاری از سدها در حوزه دریاچه ارومیه قبل از انقلاب ساخته شده است.

به گفته وی، ما باید بپذیریم که به هر حال مردم منطقه اشتغال می خواهند اما این هم درست است که توسعه باید بر اساس ضوابط زیست محیطی و در حقیقت توسعه پایدار باشد.

احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه چرا سازمان محیط زیست بعد از فاجعه ای که برای دریاچه ارومیه ایجاد شده اعتراض می کند و قبلا اقدامی نکرده است، اظهار داشت: نمی دانم منظور از ورود سازمان محیط زیست به مشکلات دریاچه ارومیه دقیقا چیست اما همان طور که در نامه هایی که ارائه شد خانم ابتکار در زمان مدیریتش بر سازمان محیط زیست از سال 78 نسبت به بحران دریاچه ارومیه به بیطرف وزیر وقت نیرو هشدار داده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست توان اجرایی هشدارهایش را ندارد، افزود: بر اساس قانون هر گونه فعالیت توسعه ای که باعث تخریب محیط زیست شود ممنوع است اما همواره عملکرد بهینه سازمان با ساختار و جایگاه آن در دولت و نوع نگاه دولتمردان به این مقوله همراه بوده است.

وحید جلال زاده استاندار آذربایجان غربی نیز در پاسخ به اینکه چرا مجوز سدها و چاههای غیرمجاز در این استان صادر شده است، گفت: عمده سدها و چاهها در طول 4-3 دهه اخیر احداث شده اند و همه آنها در زمان مدیریت فعلی نبوده است.

کد خبر 2139211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha