۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۹:۳۲

مناظره تلویزیونی دریاچه ارومیه؛

عدم همکاری وزارت نیرو با مجلس عامل نابودی دریاچه ارومیه/ صادرات محصول در حوزه ارومیه یعنی صادرات آب

عدم همکاری وزارت نیرو با مجلس عامل نابودی دریاچه ارومیه/ صادرات محصول در حوزه ارومیه یعنی صادرات آب

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع در مخالفت با انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گفت: توقع ما از نمایندگان مجلس این بود که مردم را محرم خود دانسته و اجازه فعالیت به تشکل های محیط زیست را می دادند تا آنها به بهترین نحو کشاورزان را برای احیا و زنده نگه داشتن دریاچه ارومیه و کاهش هزینه های احیای این دریاچه توجیه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در مناظره تلویزیونی خود با محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع که با موضوع احیای دریاچه ارومیه بود، گفت: کشاورزی و تولید برای کشور ضروری است چرا که کشاورزان دلار را وارد کشور می کنند. مردم ارومیه از سال 77 تا 79 با خشکسالی شدیدی مواجه بودند، در آن زمان کشاورزان 4.5 میلیارد متر مکعب با کمبود آب مواجه بود اما محیط زیست هیچ واکنشی از خود نشان نمی داد.

وی افزود: مسئولان محیط زیست استان متاسفانه مشکلات مردم این استان را امنیتی و سیاسی می کنند و همین موضوع منجر به ابراز نارضایتی هایی شده است.

محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع در واکنش به این اظهارات گفت: اگر به یاد داشته باشد تالاب کانی برازان با تلاش فعالان محیط زیست و مذاکره آنها با مردم احیا شد اما شما در این سالها اجازه فعالیت به این تشکل ها را نمی دادید. اگر مردم را محرم خود دانسته و آنها را وسیله ای برای توجیه کشاورزان به منظور احیای دریاچه ارومیه می کردید، قطعا امروز با این همه مشکلات مواجه نبودیم. مشکل اصلی ما این است که فکر می کنیم اگر آب شیرین وارد دریاچه ارومیه شود حرام خواهد شد. دوستان شما در سال 1374 پیشنهاد دادند که آب از دریاچه ارومیه به ارس منتقل شود تا از این غده سرطانی خلاص شوند، اینها مگر توجیه می شود؟

وی ادامه داد: با توسعه کشاورزی در ارومیه امروز شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه هستیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از صحبت های درویش، گفت: تاکنون چند بار مدیران و مسئولان محیط زیست درباره دریاچه ارومیه تشکیل جلسه داده اند و یا با مسئولان وزارت نیرو بازدیدی از این دریاچه داشته اند. کارهای نکرده بسیاری برای این دریاچه وجود دارد که محیط زیست باید انجام می داد.

درویش در این زمینه پاسخ داد: سازمان محیط زیست تاکنون نتوانسته مطابق اصل پنجم قانون اساسی مبتنی بر حفظ محیط زیست کشور است عمل کند. رئیس این سازمان باید در تصمیم گیری های خود حق وتو داشته باشد. بارها و بارها هشدارهای لازم از سوی محیط زیست به وزارت نیرو داده شد پس نقش نمایندگان مجلس در بحث نظارت چه می شود؟ شما به جای اعتراض به افزایش ساخت سد، در مجلس می گفتید چرا ارومیه در مقایسه با استانهای دیگر سد کمتری دارد.

قاضی پور گفت: من فکر می کنم عدم همکاری دولت به ویژه وزارت نیرو با نمایندگان مجلس منجر به وجود آمدن این بلایا در ارومیه شده است. شما چرا اجازه می دهید آب دریاچه ارومیه به نام احیای این دریاچه در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع در این زمینه توضیح داد: آمارهای موجود بیانگر آن است که 4700 میلیارد متر مکعب آب دریاچه در اختیار کشاورزی است و تنها 4 درصد آب این دریاچه در اختیار صنعت قرار گرفته است، بنابراین ما باید تمرکز خود را روی کاهش فعالیت های کشاورزی در این استان کنیم.

قاضی پور در پاسخ به این موضوع گفت: ما حق نداریم به کشاورزی و کشاورزان توهین کنیم، آنها برای حیات و ممات ما کار می کنند. ما باید آب کافی در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا آنها دلار را به کشور وارد کنند.

در ادامه این مناظره عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با انتقاد از کم شدن فعالان محیط زیست به دلیل عدم توجه نمایندگان مجلس گفت: 10 سال پیش 2 هزار تشکل در حوزه محیط زیست فعالیت می کردند اما امروز به میزان قابل توجهی از فعالیت این تشکل ها کاهش یافته است.

درویش با انتقاد از طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه با بیان اینکه کشورهای مختلفی از ارس سهم دارند، گفت: باید قبول کرد که محیط زیست مرز سیاسی نمی شناسد. در این صورت افغانستان نیز می تواند ادعا کند آبهای خود را در کشورش نگه دارد و مردم زاهدان در چنین شرایطی باید ترک دیار کنند.

وی با اشاره به اینکه بارورسازی ابرها ممکن است باران زایی بخش های دیگری از سرزمین را دچار مشکل کند، اظهار داشت: ما باید به مردم همه کشورها احترام بگذاریم به همین دلیل است که من امروز با طرح بارورسازی ابرها نیز مخالفم.

نماینده مردم ارومیه خطاب به درویش گفت: شما چرا با انتقال آب ارس به این دریاچه مخالفید. آنچه که مبرهن و واضح است مرگ این دریاچه است، ما می توانیم با انتقال آب این رودخانه به دریاچه مانع از مرگ آن شده و از سوی دیگر کشاورزی را رونق دهیم.

درویش در این زمینه گفت: اگر آب رودخانه ارس به دریاچه منتقل شود باز هم تمامی این آب صرف کشاورزی منطقه شده و دیگر آبی در دریاچه باقی نخواهد ماند و دراین شرایط ما با سونامی نمک روبرو خواهیم شد.

قاضی پور در پایان صحبت های خود در این مناظره توضیح داد: آذربایجان غربی سه حوزه آبخیزداری دارد. ما از محیط زیست می خواهیم که تمامی تالاب ها و دریاچه ها از جمله دریاچه ارومیه را از مرگ تدریجی نجات دهد و مجلس نیز آماده همکاری با آنهاست.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع نیز در پایان مناظره خود با قاضی پور گفت: ما از مجلس انتظار داشتیم در زمانی که طرح مجوزدادن به چاههای زده شده در ارومیه به تصویب می رسید شما با آن مخالفت کنید اما با عدم مخالفت خود منجر به ترویج بی قانونی در این استان شدید. درخواست شما برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و توسعه کشاورزی و صادرات به معنی صادرات آب به دیگر کشورهاست. شما نباید بیشتر از توان خود در این استان کشاورزی کرده و آب را صادر کنید.

 

کد خبر 2139218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha