۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸

گزارش تصویری تشریحی/

امامزاده علی صالح(ع)؛ ظرفیتی برای گردشگری مذهبی در مهران/ استقبال گردشگران خارجی

امامزاده علی صالح(ع)؛ ظرفیتی برای گردشگری مذهبی در مهران/ استقبال گردشگران خارجی

ایلام - خبرگزاری مهر: امامزاده علی صالح(ع) واقع در صالح آباد شهرستان مهران به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگران خارجی در مرز مهران و استقبال زیاد از آن به یک ظرفیت مهم گردشگری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امامزاده علی صالح (ع) در بخش صالح آباد در 40 كیلومتری جنوب شهر ایلام و 45كیلومتری غرب شهرستان مهران واقع شده است.

در حال حاضر بقعه متبركه امامزاده علی صالح(ع) به‌عنوان قطب فرهنگی اين استان به محل تردد زوار عتبات عاليات تبدیل شده و نقش مهمی در توسعه گردشگری مذهبی استان ایلام دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این امامزاده به سراغ هیئت امنای این امامزاده رفته ایم تا روند توسعه حرم امامزاده علی صالح را جویا شویم.

عضو هیئت امنای امامزاده علی صالح (ع) در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: امامزاده علی صالح به محلی برای  تردد گردشگران خارجی که مرز مهران وارد کشور می شوند تبدیل شده است.

عبدالرحیم جمال الدینی اظهار دشت: زوار عتبات عالیات اکثرا از امامزده علی صالح دیدن می کنند و  روزانه هزاران نفر از این امامزاده زیارت می کنند.

وی افزود: این امامزاده در بین مردم استان ایلام و حتی مردم دیگر نقاط کشور و زوار عراقی از جایگاه بالایی برخوردار است و هر ساله در ایام مختلف سال حتی روزهای عادی هم پذیرای گردشگران مذهبی است.

این مسئول افزود: طرح توسعه امامزاده علی صالح در دستور کار قرار گرفته و به زودی نیز آغاز می شود که در این طرح شبستان امامزاده توسعه می یابد و باعث شکوفایی منطقه نیز می شود.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح استقبال زیاد گردشگران و مردم و توسعه خدمات رفاهی برای گردشگران است که امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرایی شود.

جمال الدینی عنوان کرد: هرساله کنگره امامزده علی صالح در استان ایلام با حضور مسئولان استانی و ملی به دلیل اهمیت این امامزاده برگزار می شود که امسال نیز برگزار شده اشت.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی امامزاده علی صالح پناهگاه مردم مهران بوده است و هیچ گلوله یا موشکی در زمان جنگ به این امامزاده برخورد نکرده است.

این عضور هیئت امنا تصریح کرد: در حال حاضر هم پناهگاه مردم کل کشور برای امورات معنوی انسان است و مردم زیادی از این امامزاده به خواسته های خود رسیده اند.

وی تصریح کرد: در کنار امامزاده علی صالح باغ خرمایی وجود دارد که از طرف فردی برای امامزاده وقف شده و این خرما یکی از نذورات این امامزاده  است که بین مردم توزیع می شود.

وی افزود: امامزاده علی صالح دارای تمام امکانات لازم و مناسب جهت حضور گردشگران است و در ایام مختلف سال به خصوص ایام محرم عاشقان زیادی از سراسر کشور به این امامزاده با پای پیاده وارد می شوند.

جمال الدینی عنوان کرد: بدون شک امامزاده علی صالح یک قطب فرهنگی و مذهبی در کشور است که فرصتی برای استان ایلام و شهرستان فراهم شده است تا حداکثر استفاده برای استان به کار گیرند.

وی افزد: برنامه های مختلفی برای توسعه این امامزاده در آینده نیز پیش بینی شده است که مرحله به مرحله اجرایی می شوند.

جمال الدینی از اجرای طرح توسعه شبستان حرم مطهر امامزاده علی صالح(ع) در چهار  مرحله خبر داد و گفت: پيش‌بينی شده است شبستان اين بقعه در مجموع پنج هزار و 300 متر مربع با اعتباری معادل 60 ميليارد ريال در ضلع غربی، شمالی و جنوبی توسعه يابد.

وی تصریح کرد: امامزاده علی صالح (ع) از نظر نسب از فرزندان بدون واسطه امام سجاد (ع) است و در کتاب‌های معتبر از ایشان نام برده شده و سن شریف وی را 99 سال عنوان کرده‌اند.

جمال الدینی بیان داشت: از نظر گردشگری هیچ مکانی از استان ایلام به اندازه حرم امامزاده علی صالح (ع) گردشگر مذهبی، زائر، مسافر و ... ندارد.

وی گفت: در جوار این بارگاه ملكوتی مرقد مطهر شهدای استان ایلام قرار دارند كه جلوه خاصی به منطقه بخشیده است و دو قطعه باغ و یك پارك برای رفاه حال زائرین نیز احداث شده است.

بقاع متبرکه رنگی از اصالت و معنویت به استان ایلام بخشیده و موجب رونق گردشگری در این منطقه شده است و  یکی از مهمترین این بقاع متبرکه در ایلام وجود امامزاده علی صالح است.

 امامزاده ها به عنوان مراکز مهم دینی در هر منطقه از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار بوده و از ادوار گذشته تاکنون همواره مورد توجه مردم قرار داشته و نقش مهمی در تقویت روحیه معنوی مردم دارند.

این اماکن در استان ایلام نیز با توجه به شیعه بودن 100 درصد مردم این استان از جایگاه خاص و بسیار مهم و مقدسی بین مردم برخوردارند.

هم اینک حدود 60 بقعه متبرکه در این استان وجود دارد که بیشتر از نوادگان امام هفتم شیعیان هستند. این اماکن مذهبی و متبرکه به دلیل قرار گرفتن در مناطق خوش آب و هوا بسیار مورد توجه مردم استان و غرب کشور قرار گرفته اند.

کد خبر 2139320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha