رئیس دفتر حافظ منافع مصر در گفتگو با مهر -2

اقدامات قاهره برای حل بحران سوریه/ آینده روابط مصر- ایران و موضع گروه های مصری

اقدامات قاهره برای حل بحران سوریه/ آینده روابط مصر- ایران و موضع گروه های مصری

رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح اقدامات قاهره برای حل بحران سوریه و آینده روابط ایران و مصر پرداخت.

خالد العماره رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال انحلال اخوان المسلمین وجود دارد گفت: این اقدام در حیطه اختیارات دستگاه قضایی است و دولت مصر مسئول منحل کردن احزاب و انجمن ها نیست. جامعه مصر از اخوان المسلمین می خواهد که وضعیت قانونی خود را مشخص کند و از نظر جامعه و دستگاه قضایی، اخوان المسلمین یک گروه مخفی است که بیش از 80 سال است فعالیت های آن مخفیانه انجام می شود.

وی تصریح کرد: حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین است، چنین عناوینی برای جامعه مفهوم نیست و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. محمد مرسی از حزب آزادی و عدالت انتخاب شد، اما متاثر از تصمیمات گروه مخفی اخوان المسلمین بود. در حال حاضر حزب آزادی و عدالت در چارچوب های قانونی فعالیت می کند و در تمام فعالیت های سیاسی از آن دعوت به عمل می آید به عنوان مثال از این حزب دعوت شد تا در روند آشتی ملی، کمیته قانون اساسی یا انتخاب رئیس جمهور مشارکت داشته باشد.

خالد العماره درباره زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز گفت: تدوین و اصلاح قانون اساسی اواخر سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید و سپس بحث انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پیش خواهد آمد و من تصور می کنم طبق طرح نقشه راه سیاسی که گروه های مختلف با آن توافق کردند، در دو ماهه نخست سال آتی میلادی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار خواهد شد و احتمال اینکه این دو انتخابات همزمان برگزار شود وجود دارد.

وی درباره احتمال نامزدی "عبدالفتاح السیسی" رئیس ستاد مشترک ارتش مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز گفت: سیسی قصد نامزدی در انتخابات را ندارد و اخباری که در این زمینه در رسانه ها منتشر می شود صحت ندارد. تاکنون نامزدی کسی در انتخابات مشخص نشده است و تنها چیزی که در حال حاضر در عرصه سیاسی در مصر مطرح است این است که جریان های مختلف تلاش دارند با فهرست های مشترک یا یک نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند تا تعداد نامزدهای انتخاباتی بسیار نباشد.

رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در پاسخ به این پرسش که دولت مصر چه اقداماتی را برای حل بحران سوریه انجام داده است ، اظهار داشت : مصر خواهان راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه است و نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر در سفر اخیر خود به مسکو بر این موضع تاکید کرده است. وی در جریان دیدار با مقامات روس درباره بحران سوریه و ایجاد راه حلی برای آن از طریق همکاری قاهره با مسکو و دیگر گروه های منطقه ای رایزنی کرد .

خالد العماره با بیان این مطلب افزود: نبیل فهمی آشکارا تاکید کرد که از ابتکار عمل روسیه و تمام اقدامات دیپلماتیک و سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت می کند. ما خواهان برگزاری نشست ژنو 2 هستیم و برای یکسان کردن دیدگاه های مخالفان سوری تلاش می کنیم تا در مورد مذاکره با نظام حاکم در سوریه و حضور در نشست ژنو 2 به توافق برسند. مصر همچنین تلاش می کند اتحادیه عرب را به حمایت از راهکارها برای حل بحران سوریه سوق دهد.

وی در ادامه گفت: ما امیدواریم تمایل واقعی برای حل بحران سوریه وجود داشته باشد و مصر تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حمله به سوریه و کشتار در این کشور به کار می گیرد. علاوه براین مصر پذیرای 300 هزار آواره سوری است و این آوارگان در اردوگاه ها و در مرزهای مصر به سر نمی برند بلکه در میان شهروندان مصری زندگی می کنند و همچون آنها از خدمات آموزشی، معیشتی، اجتماعی و اقتصادی بهره مند هستند.

رئیس دفتر حافظ منافع مصر درباره صحت اخبار برخی رسانه ها به نقل از برخی مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین که از قراردادی میان جنبش حماس و محمد مرسی برای چشم پوشی از بخش هایی از صحرای سینا خبر داده اند ، خاطر نشان کرد: در گذشته در دوره حسنی مبارک توطئه اسرائیلی در این زمینه مطرح بود اما این مسئله از نظر ما مردود است چرا که دولت مصر به کسی اجازه نخواهد داد تا به ذره ای از خاک مصر یا امنیت ملی آن چشم طمع داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل تمایل دارد قضیه فلسطین را به زیان مصر و اردن از بین ببرد، ولی ما کاملا با این مسئله مخالف هستیم و اگر مقامات فلسطینی در این رابطه اظهار نظر کرده اند به خودشان مربوط است، اما اگر این موضوع واقعیت داشته باشد یک جنایت محسوب می شود و باید مورد پیگیری قرار گیرد.

خالد العماره درباره آینده روابط تهران و قاهره نیز گفت: روابط مصر و ایران برای تمام منطقه مهم است و گروه های ملی مصر درباره اهمیت این روابط با یکدیگر متفق القول هستند. طبعا در دوره کنونی مصر در مرحله انتقالی به سر می برد و طبیعی است اتخاذ تصمیمات مهم و راهبردی در این دوره دشوار است، اما مسئولان دو کشور خواهان بهبود روابط هستند.

وی با بیان این مطلب افزود: برخی بر این باور هستند که بعضی سیاست های ایران بر امنیت ملی عربی در منطقه خلیج فارس و دیگر مناطق جهان عرب تثیر می گذارد و همچنین برخی از گسترش تشیع در برخی مناطق کشورهای عربی سخن می گویند. به هر حال آقای حسن روحانی رئیس جمهوری جدید ایران در اظهارات خود بر بهبود روابط و پشت سر گذاشتن مشکلات و موانع بر سر راه بهبود روابط و اتخاذ گام های مهم در قبال مصر و عربستان سعودی سخن گفته است و ما امیدواریم این اظهارات به واقعیت تبدیل شود چرا که این امر زمینه را برای نزدیکی بیشتر ایران و مصر فراهم خواهد کرد.

رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران اظهار داشت: مصر بزرگترین کشور عربی و مسئول در قبال امنیت ملی عربی است و از سوی دیگر در طول تاریخ مسئول امنیت ملی در جهان اسلام بوده است. از این منظر ما خواهان روابط مبتنی بر احساسات برخی کشورهای عربی در جهان عرب هستیم، زیرا حالتی از ناامنی و نارضایتی از برخی سیاست ها و اظهارات و مواضع ایران وجود دارد اظهارات و مواضعی که ممکن است برای کسی تهدید نباشد، اما معنای تهدید از آن استنباط می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم طرف ایرانی اقداماتی را برای بهبود روابط اتخاذ کرده است و ما آن را به ادامه این روند تشویق می کنیم و امیدواریم اظهارات رئیس جمهوری جدید ایران پس از برگزاری انتخابات در این کشور مبنی بر برقراری روابط حسنه بر اساس همکاری و اصل حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر به واقعیت تبدیل شود.

مصاحبه: سمیه خمارباقی

کد خبر 2140034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha