۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۴۹

تفاوت نقش پرستاری در ایران و دنیا/ پرستاران در دنیا ویزیت هم می کنند

تفاوت نقش پرستاری در ایران و دنیا/ پرستاران در دنیا ویزیت هم می کنند

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: معاونت مراقبت و پرستاری باید آنچنان مقتدرانه در تمام بدنه نظام سلامت توسعه یابد که وزارت بهداشت بدون این معاونت احساس خلاء جدی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس حیدری با تأکید بر لزوم اجرای کامل مصوبه تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت افزود: اهمیت این مسئله با کمی تعمق در اینکه چند درصد از تیم سلامت به پرستاران اختصاص دارد و اهمیت کار پرستاران در نظام سلامت کجاست، به روشنی قابل درک است.

وی خدمات به بیماران را به دو بخش درمانی و مراقبتی تقسیم بندی کرد و گفت: مسئولیت بخش درمانی اعم از ویزیت، تجویز دارو یا اعمال جراحی بر عهده پزشکان است که در طول این فرآیند ارتباط بین بیمار و پزشک تنها به چند دقیقه تا چند ساعت محدود می شود. اما در بخش مراقبت که مسئولیت آن با پرستاران است این ارتباط تنگاتنگ، 24 ساعته و بی وقفه است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: بحث ما این است که مراقبت در پیشبرد وضعیت مریض بسیار برجسته تر از بحث درمان است و نقش پرستاران در این عرصه قابل قیاس با هیچ یک از اعضای تیم سلامت نیست.

وی افزود: البته هر کدام از اعضای تیم سلامت جایگاه و ارزش حرفه ای خود را دارند و مقصود بی ارزش کردن کار سایر فعالان سیستم بهداشت و درمان نیست ولی ارتباط هیچ یک از این حرف با بیماران به اندازه پرستاران نیست.

حیدری ادامه داد: معاونت مراقبت و پرستاری نیز بیش از اینکه معاونت پرستاری باشد، معاونت مراقبت است و دغدغه مردم، بیماران و بازیابی سلامت مددجویان را دارد زیرا مراقبت از بیمار به عنوان مهمترین جزء فرایند درمان باید در سیستم بهداشت و درمان دیده و به آن بها داده شود.

پرستار هماهنگ کننده تیم سلامت

وی پرستاران را هماهنگ کننده تیم سلامت برشمرد و افزود: اگر بیماری به هر دلیل به مشاوره های پزشکی مختلف نیازمند باشد این پرستار است که مسئولیت هماهنگی تمام این مشاوره ها را به عهده دارد و در حقیقت مدیریت مریض با پرستار است.

رئیس دانشکده پرستاری مشهد اضافه کرد: به هر حال تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در ابتدای راه است و هنوز باید تشکیلات آن تعریف و توسعه پیدا کند و به دانشگاههای علوم پزشکی نیز تسری یابد و به تبعیت از وزارت بهداشت در سطح دانشگاه های علوم پزشکی نیز معاونت مراقبت و پرستاری با تشکیلات آن وجود داشته باشد.

وی افزود: معاونت مراقبت و پرستاری باید آنچنان مقتدرانه در تمام بدنه نظام سلامت توسعه یابد که وزارت بهداشت و درمان بدون این معاونت احساس خلاء کند و آن هم خیلی دور نیست و غیر منطقی به نظر نمی رسد.

حیدری با تأکید بر احیاء و تبیین جایگاه واقعی پرستاری در کشور گفت: در این صورت هم ارزش معاونت مراقبت و پرستاری و هم جایگاه آن برای همه مشخص خواهد شد و واقعاً وزارت بهداشت بدون آن کمبودی جدی را احساس خواهد کرد.

پرستاران در دنیا نقش مشاور سلامت را دارند و حتی ویزیت می کنند

وی اضافه  کرد: متأسفانه پرستاران امروزه فقط در بحث بیمارستانی و درمانی فعالیت دارند در حالی که اگر واقعاً جایگاه پرستاری در جامعه تبیین شود، پرستاران پتانسیل نقش آفرینی در زمینه های مختلف بهداشتی و درمانی را دارند که از آن جمله می توان به خدمات مشاوره ای و خدمات مراقبتی در منزل اشاره کرد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: متأسفانه هنوز خدمات مشاوره ای پرستاران در سطح جامعه تبیین نشده است به طوری که مانند سایر کشورها مردم برای دریافت خدمات مشاوره ای، بازتوانی، پیشگیری و سلامت به پرستاران مراجعه کنند. در حالی که در بسیاری از کشورها در بحث پزشک خانواده علاوه بر پزشک، پرستار نیز می تواند مشاوره بدهد و معاینه کند و حتی تجویز کند و بیمار در انتخاب مشاوره توسط پزشک یا پرستار مختار است.

وی ادامه داد: البته ما هنوز تا رسیدن به این جایگاه فاصله زیادی داریم ولی با توجه سیر رشد و توسعه پرستاری در کشور به ویژه طی سالهای اخیر نسبت به این موضوع بسیار خوشبین هستم و اگر با همین سرعت حرکت کنیم و حمایت های تصمیم گیران و مسئولان نظام سلامت نیز وجود داشته باشد، دیری نمی پاید که پرستاری به جایگاه واقعی خود برمی گردد.

مراقبت استاندارد و کیفی مستلزم احیای جایگاه واقعی پرستاری است

حیدری برگرداندن پرستاری به جایگاه واقعی خود را مهمترین دغدغه سازمان نظام پرستاری خواند و گفت: در تمام جلسات شورای عالی این مهم همواره محور بررسی ها قرار دارد و تمام این تلاشها نیز بیش از جامعه پرستاری برای رسیدن به مراقبت درست و استاندارد برای مردم است.

وی افزود: مردم ما لیاقت بهترین خدمات مراقبتی و پرستاری را دارند و قطعاً حل مشکلات حوزه پرستاری نقش مستقیمی در ارتقاء سلامت کشور دارد، زیرا در این صورت پرستاران قادر خواهند بود با بکارگیری تمام پتانسیلها و توانایی های خود نقش بسزایی در ارائه خدمات مراقبتی استاندارد و با کیفیت به بیماران داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: متأسفانه تا زمانی که بستر مناسبی برای ارائه تمام قابلیتهای پرستاری در کشور فراهم نشود، امکان بروز این توانمندی ها برای پرستاران فراهم نخواهد شد و آسیب جدی آن در نهایت به مردم و بیماران وارد خواهد شد.

کد خبر 2140166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha