۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۰۵

با حضور مشاور نظامی فرماندهی معظم کل قوا؛

غرفه یادبود شهدای خلبان سرلشگر در همدان افتتاح شد

غرفه یادبود شهدای خلبان سرلشگر در همدان افتتاح شد

همدان - خبرگزاری مهر: با حضور مشاور نظامی فرماندهی معظم کل قوا و فرماندهان لشگری و کشوری در باغ موزه دفاع مقدس استان همدان بعدازظهر یکشنبه از یادبود شهدای خلبان سرلشگر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر شروع این مراسم که به مناسبت هفته دفاع مقدس و در جریان نخستین عملیات هوایی به عمق خاک دشمن متجاوز با عنوان حماسه "اولین پاسخ "است، غرفه یادبود سرلشگر خلبان محمد صالحی و خالد حیدری در همدان رونمایی شد.

شروع این همایش که به مناسبت هفته دفاع مقدس و در جریان عملیات هوایی ایران به عمق خاک دشمن متجاوز به عنوان حماسه اولین پاسخ است غرفه یادبود این دو شهید شاخص در محل گالری نیروی هوایی در موزه دفاع مقدس استان همدان با حضور خانواده دو شهید، فرماندهان کشوری و لشکری و مسئولان رونمایی شد.

این خلبانان شجاع نیروی هوایی در روز 31 شهریور 59 تنها دو ساعت پس از حمله ناجوانمردانه رژیم بعث به ایران اعلام آمادگی کرد تا اولین پاسخ کوبنده را به دشمن بدهند.

این خلبان تیزپرواز و هواپیمای جنگنده اف 4 از پایگاه شهید نوژه همدان در قالب آلفا  رد ماموریت را یافتند تا پایگاه کوت واقع در جنوب شرقی بغداد را در هم بکوبند.

این دو شهید بزرگوار با بمب هایی که نشان از خشم ملت ایران داشت سینه آسمان را شکافتند و دور از رادارهای دشمن به آسمان عراق می رسیدند. لیکن قبل از رسیدن به هدف هواپیمایشان در ارتفاع پائین به وسیله پدافند هوایی دشمن مورد هدف قرار گرفته و با کابل برق فشار قوی برخورد و در رودخانه دجله سقوط می کند.

بدین ترتیب این خلبانان قهرمان به فیض شهادت نائل و نام خود را به عنوان نخستین خلبانان شهید در عملیات برون مرزی دوران دفاع مقدس به ثبت رساندند.

پیکرهای مطهر این شهیدان در سوم آبان ماه سال 91 پس از 32 سال قربت به آغوش ایران اسلامی بازگشت و سرانجام در خاک وطن آرام گرفت.

کد خبر 2140762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha