۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۵

مهر گزارش می دهد:

مشاغل خانگی گامی موثر برای پاسخگویی به تقاضای اشتغال در گیلان/ مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند

مشاغل خانگی گامی موثر برای پاسخگویی به تقاضای اشتغال در گیلان/ مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند

رشت – خبرگزاری مهر: مشاغل خانگی با توجه به ظرفیت های موجود در استان راهکاری مهم و موثر برای پاسخگویی به بخشی از تقاضای اشتغال، افزایش تولید و پویایی اقتصادی واجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مهر،  مشاغل خانگی امروز به عنوان راهکاری برای افزایش تولید و رسیدن به توسعه پایدار، جزو سیاست های اقتصادی بسیاری از کشورهاست.

بدون شک توسعه وحمایت بیش از پیش مسئولان از مشاغل خانگی و کسب وکار کوچک باعث کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید در کشور می شود و توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

لزوم توسعه كسب و كارهاي خانگي در جامعه

مدیرکل فنی و حرفه ای گیلان در این باره می گوید: به دنبال تصويب قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل، فصل جديدي از فعاليت هاي آموزشي در سازمان آموزشي فني و حرفه اي كشور تحت عنوان مشاغل خانگی در تمامي حوزه هاي آموزشي تعريف و تبيين شد.

رسول شمشادی افزود: كسب و كارهاي خانگي امروز از بخش هاي حياتي و ضروري فعاليت هاي اقتصادي كشورهاي پيشرفته محسوب مي شوند.

وی اظهارداشت:  كسب و كارهاي خانگي از نظر ايجاد شغل، نوآوري در عرضه محصول يا خدمات، موجب تنوع و دگرگوني زيادي در اجتماع و اقتصاد هر كشور و همچنین به عنوان راهكاري مهم براي ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به شمار می روند.

مدیرکل فنی و حرفه ای گیلان یادآورشد: قابليت انجام اين نوع كسب و كار در "منزل" باعث ايجاد مزاياي بسياري براي شاغلان آنها مي شود كه از آن جمله مي توان به ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه هاي كار خانوادگي، امكان انتقال تجارت از طريق آموزش غير رسمي به شيوه استاد - شاگردي بين اعضا خانواده و غیره اشاره کرد.

مشاغل خانگی موجب تنوع و دگرگوني زيادي در اجتماع و اقتصاد هر كشور مي شود

مشاغل يا كسب و كارخانگي از فعالیت های مهمی است كه از سوی عضو يا اعضا خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحد هاي مسكوني همجوار شكل مي گيرد و منجر به توليد خدمت ويا توليد كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي شود.

در اين شيوه فرد شغل خود را به منزل مي آورد و به جاي اينكه هزينه هاي زيادي براي اجاره يا خريد ساختمان بدهد مي تواند در منزل كار و شغل خود را به انجام برساند در اين نوع كسب و كار ارزش افزوده كالا و خدمات توليدی نصيب صاحبخانه مي شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: كسب و كار خانگي از نظر ايجاد شغل، نوآوري در عرضه محصول يا خدمت موجب تنوع و دگرگوني زيادي در اجتماع و اقتصاد هر كشور مي شود.

غلامعلی جعفرزاده  افزود: با گسترش روز افزون فناوري هاي نوين به ويژه فناوري ديجيتالي و گسترش فضاي مجازي فرصت هاي اقتصادي زيادي براي مشاغل خانگي ايجاد شده است.

وی تصریح کرد: در گیلان گسترش بنگاه‌ های اقتصادی بزرگ و مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار امری ضروری است.

مشاغل خانگی سهم مهمی در اشتغال گیلان دارد

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشاغل خانگی سهم مهمی در اشتغال گیلان دارد،  افزود: با گسترش بنگاه‌ های اقتصادی بزرگ و همچنین مشاغل خانگی می‌توان از ظرفیت ‌های استان برای ایجاد اشتغال پایدار استفاده کرد.

وی همچنین نقش طرح های خود اشتغالی و مشاغل خانگی را در بهبود فضای کسب و کار با اهمیت دانست و یادآورشد: مشاغل خانگی باعث توسعه اشتغال  و رونق اقتصاد خانواده خواهد شد.

به هر ترتیب از راه هاي مهم سلامت روان داشتن كار و اشتغال است بنابراين بايد با بينش و آگاهي لازم تمامی آحاد مردم به ویژه جوانان را به سمت اين مشاغل سوق داد با آموزش حرفه و شغل مناسب هم جامعه از معضلات دور مي شود و هم سلامت رواني جامعه تضمين خواهد شد.

فرماندار شهرستان رشت نیز در این خصوص به مزايايی كسب و كار (مشاغل خانگي)  اشاره کرد و گفت: آزادي و استقلال عمل بيشتر، ساعات كار انعطاف پذير، ايجاد تعادل و موازنه بيشتر بين كار و زندگي، پائين بودن هزينه راه اندازي، پائين بودن ميزان ريسك، امكان گرا كردن پاره وقت، داشتن فرصت و زمان بيشتر، تناسب با ويژگي هاي جسمي افراد معلول و كم توان از مزیت های مهم این گونه مشاغل است.

سید ولی الله عظمتی افزود: از دیگر ویژگی ها می توان به  تناسب با اقشار مختلف، احساس راحتي بيشتر، بالا رفتن بازدهي به دلیل مشاركت ساير اعضا خانواده، استفاده از كوچكترين فرصت ها براي ادامه كار، عدم نياز به اجاره مغازه و در نهايت كمتر شدن هزينه هاي اوليه براي آغاز كسب و كار، معافيت مالياتي، معافيت از تغييرات كاربري و عوارض شهرداري را نام برد.

كسب و كارهاي كوچك برای متعادل كردن بازار كار موثر هستند

وی همچنین با بیان اینکه كسب و كارهاي كوچك به دليل ساختار ساده زود بازده و با توجه به نياز سرمايه اندك برای متعادل كردن بازار كار موثر هستند، اظهارداشت: این گونه مشاغل در كشور با توجه به تركيب جمعيتي كسب و كارهاي كوچك خانگي مي تواند بازدهي مناسبي داشته و در كوتاه مدت يا ميان مدت در رفع معضل بيكاري موثر باشد.

فرماندار رشت با اعلام اینکه براي مبارزه با معضل بيكاري يكي از بهترين راه هاي درآمد انتخاب مشاغل خانگي است، یادآورشد: مشاغل خانگي شروع حركت استقلال خواهي است.

 به هر حال نتايج مثبت طرح ساماندهي مشاغل خانگي مي ‌تواند به كاهش هزينه ‌هاي حمل‌ و نقل، كاهش آلودگي‌ هاي صوتي، زيست محيطي و كاهش ترافيك را نام برد.

کد خبر 2141700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha