۲ مهر ۱۳۹۲، ۹:۴۷

گزارش مهر/

رکود در شهرک صنعتی ایلام/ اکثر واحدهای صنعتی ایلام تعطیل هستند

رکود در شهرک صنعتی ایلام/ اکثر واحدهای صنعتی ایلام تعطیل هستند

ایلام - خبرگزاری مهر: رکود و بیکاری در شهرک صنعتی ایلام در حالی بیش از هر روز دیگر به چشم می خورد که این استان محروم برای رهایی از مشکلات اقتصادی نیاز به حمایت ویژه از صنعتگران و رونق صنعتی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام دارای محرومیت در بخشهای مختلف است، نبود صنایع مادر و بزرگ در این استان یکی از مشکلات بزرگ استان است که شاید بتوان گفت این استان هنوز صنعت ندارد.

در حال حاضر شهرک صنعتی ایلام به عنوان بزرگترین مکان صنعتی ایلام دارای واحدهای صنعتی مختلف در بخشهای گوناگون است که در سالهای گذشته شکل گرفته اما هم اکنون در تعطیلی به سر می برند.

در شهرک صنعتی ایلام انواع واحدهای صنعتی وجود دارد که در حال حاضر با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند و متاسفانه مسئولان در بخش صنعت استان ایلام ضعیف عمل کرده اند چراکه خروجی صنعت ایلام در سالهای اخیر بسته شدن واحدهای صنعتی را نشان می دهد.

متاسفانه صحنه های بسیار تاسف برانگیزی در شهرک صنعتی ایلام وجود دارد چراکه سکوت همه جای این شهرک صنعتی را در برگرفته است و انگار این شهرک صنعتی اصلا جای صنعت نیست و محل ساختمانهای بی در و پیکر است.

آنچه عیان است چه نیاز به بیان است، این جمله مصداق شهرک صنعتی ایلام و کل صنعت استان ایلام است که نمایان است و اصلا نیازی نیست کسی تایید کند یا تکذیب کند که واحدهای صنعتی ایلام فعال هستند یا غیر فعال.

اکثر واحدهای صنعتی ایلام در شهرک صنعتی در حال حاضر سه قفله شده اند و بیشتر این واحدها طی سالهای اخیر یا ورشکسته شده و یا بازدهی نداشته و توسط مالک تعطیل شده است.

در حال حاضر شهرک صنعتی ایلام به محل تجمع ساختمان درب بسته ای تبدیل شده که هیچ استفاده ای از آن نمی شود و کسی هم نیست به داد این شهرک صنعتی برسد و مشکلات آن را بر طرف کند یا حداقل این شهرک بازسازی شود و واحدهای صنعتی تعیین تکلیف شوند.

شکل و شمایل شهرک صنعتی ایلام به عنوان مرکز استان در شان مردم و صنعت استان ایلام نیست و اصلا این شهرک صنعتی هیچ شباهی به محل تولید ندارد و باید رویه این شهرک صنعتی تغییر کند چراکه تا چند سال دیگر تمام ساختمانهای این واحد صنعتی متروکه می شوند.

حدود 200 واحد صنعتی یا بیشتر در این شهرک وجود دارد که طبق گفته صنعتگران فقط 10 درصد آن فعالیت می کند آن هم واحدهایی که بیشتر کار خدماتی انجام می دهند و چیزی به عنوان تولید در این شهرک وجود ندارد.

حشمت مسعودی از صنعتگران یکی از واحدهای صنعتی ایلام که در این شهرک صنعتی فعالیت می کند در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: واحد صنعتی ما از نوع خدماتی است و اکثر صنعتگران و تولیدکنندگان این شهرک صنعتی با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی بیان داشت: نبود نقدینگی و عدم بازدهی بیشترین مشکلات واحدهای صنعتی استان ایلام است که باعث شده بیشتر واحدهای صنعتی این شهرک تعطیل باشند و تولیدی در این شهرک وجود نداشته باشد.

این صنعتگر افزود: نبود تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات صنعتگران ایلامی است که حتی با وجود چندباره تمدید کردن وامها بازهم توان پرداخت تسهیلات را ندارند و مجبور به تعطیلی واحد صنعتی خود شده اند.

وی افزود: متاسفانه شهرک صنعتی ایلام با مشکلات زیرساختی متعددی نیز مواجه است که در این شهرک آب، برق تلفن و...با مشکل مواجه است و خیابانهای این شهرک بیشتر خاکی هستند و در کل شکل و شمایل شهرک صنعتی ندارد.

در این شهرک صنعتی انواع واحد صنعتی حتی واحدهای کوچکی مثل گیاهان دارویی که ظرفیت استان ایلام است نیز در تعطیلی به سر می برند.

یکی دیگر از صنعتگران ایلامی در این ارتباط به خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال 1386 که واحد صنعتی بنده فعال شده تاکنون یک بار تسهیلات دریافت کرده ام و هیچ گونه حمایتی از صنعتگران نمی شود.

آیت فتاحیان نژاد بیان داشت: بروکراسی اداری، عدم نقدینگی، سود بالای تسهیلات بانکی، عدم همکاری مسئولان از جمله شهرکهای صنعتی و سازمان صنایع، نبود زیرساخت لازم و..از مشکلات شهرک صنعتی و واحدهای صنعتی ایلام است.

این صنعتگر عنوان کرد: بیش از 100 بار برای تسهیلات مراجعه کرده ام ولی تاکنون موفق به گرفتن تسهیلات نشده ام در حالی که واحد صنعتی بنده از سال شروع به کار روند تولید صعودی بوده است.

متاسفانه تمام این شهرک صنعتی در سکوت به سر می برد و کسی از تولید و کار رضایت ندارد و طبق گفته بعضی از صنعتگران واحدهای تولیدی فعال نیز با ضرر مواجه شده اند.

آنچه باید درباره صنعت استان ایلام گفت اینکه صنعت استان با مشکلات عمیق و جدی مواجه است و این مشکلات از قدیم وجود داشته که رفته رفته روی هم انباشه شده و در حال حاضر به انبوهی از مشکلات تبدیل شده است.

در حال حاضر برای جلوگیری از اتفاق تلخ بعدی در صنعت ایلام باید اقدمات اساسی و جدی به خصوص بر روی واحدهای صنعتی شهرک صنعتی ایلام انجام شود و این واحدها تعیین تکلیف شوند.

واحدهای غیر فعال باید شناسایی شوند و واحدهای فعال و نیمه فعال نیز از سوی دستگاه های مرتبط حمایت شوند که تولید و صنعت در استان محروم ادامه داشته باشد تا هم تولیدات استان بالا رود هم باعث اشتغالزیی شود.

در حال حاضر تعطیلی این واحدهای صنعتی ضربات سختی بر پیکره اشتغال استان زده و باعث بیکاری صدها نفر نیز شده است که صدمات بسیار زیادی به جامعه نیز وارد می کند.

امیدواریم روزی برسد شکوفایی در این شهرک صنعتی حاکم باشد و به جای سکوت، شادی و نشاط در بین صنعتگرا ایلامی همراه باشد.

 

 

کد خبر 2141759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha