آغاز مطالعات باستان شناسی در نخستین شهر ایران باستان/ ایتالیایی ها به پارسه آمدند

آغاز مطالعات باستان شناسی در نخستین شهر ایران باستان/ ایتالیایی ها به پارسه آمدند

دور پنجم مطالعات باستان شناسی حفاظت و مستند نگاری شهر پارسه تخت جمشید از امروز سوم مهر ماه آغاز شد.

قدرت الله تاجبخش، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس به خبرنگار مهر گفت: در ادامه برنامه سالهای گذشته در شهر پارسه تخت جمشید، دور پنجم مطالعات باستان شناسی با حضور پژوهشگران مختلف در حوزه های مطالعاتی باستانشناسی، حفاظت، مرمت زمین شناسی، ژئوفیزیک، نقشه برداری و تشکیل بانک های اطلاعی آغاز شد.

وی گفت: تلاش گروه تحقیقاتی در برنامه امسال، حفاظت و شناخت هر چه بیشتر شهر پارسه است. شهر پارسه در دوره هخامنشی بنیان نهاده شده و نخستین شهر ایران باستان است که بخش حاکم نشین آن یعنی تخت گاه تخت جمشید تا به امروز باقی مانده است زندگی در این شهر اگر چه در دوره های پس از هخامنشی و به ویژه دوره اسلامی تداوم یافته اما همگان شهر پارسه را به عنوان شهر هخامنشی می شناسند.

تاجبخش بیان کرد: حفاطت از حریم درجه یک تخت جمشید برای حفاطت از تخت گاه اهمیت ویژه ای دارد و این مطالعات می تواند بر احیا و حفاطت این شهر کمک کند به همین علت هرسال از گروههای تحقیقاتی دانشگاههای داخلی وخارجی برای تحقیقات دعوت می شود.

وی با اعلام اینکه با تحقیقات باستان شناسی در حریم تخت جمشید در واقع سند این شهر برای ثبت جهانی محکم تر می شود تصریح کرد: برنامه های گروه مشترک ایرانی و ایتالیایی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی فارس و پژوهشکده باستان شناسی و  پژوهشگاه میراث فرهنگی، به مدت دو ماه در تخت حمشید انجام می شود. متخصصان این گروه تحقیقاتی از دانشگاههای شیراز، پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی و سایر دانشگاههای داخلی نظیر دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه تهران هستند. همچنین پژوهشگران ایتالیایی به ویژه دانشگاه بلونیای ایتالیا در این برنامه مشارکت فعال دارند.

وی گفت: برنامه مطالعات از ژئومورفولوژی خاک های سطحی تا مطالعات ژئوفیزیک باستان شناسی و زیست باستان شناسی، مرمت، حفاظت، نقشه برداری گسترده تصاویر هوایی و سرانجام تشکیل بانک های اطلاعاتی است که این اطلاعات در فضای مجازی برای انجام تحقیقات توسط دانشگاهیان قرار می گیرد.

تاجبخش گفت: یکی از این مرمت گران دکتر پیرفرانچسکو کالیری باستان شناس ایتالیایی است که چندین بار نیز برای انجام مطالعات به تخت جمشید آمده است.

کد خبر 2142272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha