کتاب «غزل روزگار ما» نقد شد

کتاب «غزل روزگار ما» نقد شد

یک شاعر در نشست نقد کتاب «غزل روزگار ما» گفت: گردآورنده در این کتاب، آثار شاعران را بدون سليقه شخصی و خصومت در يك اثر جمع‌آوری كرده است و گاه ديده می‌شود كه وی نه تنها با اين شاعران سابقه دوستی نداشته، بلكه دشمن هم بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر كتاب «غزل روزگار ما» که به تازگی توسط سیداحمد حسینی گردآوری شده است، شب گذشته سه‌شنبه 2 مهر، در نود و هشتمين برنامه «دايره ديدار» در تالار ایوان شمس نقد و بررسی شد.

در ابتدای برنامه سیدمهدی موسوی با اشاره به اینکه «غزل روزگار ما» آينه تمام‌نمای غزل ما نيست، گفت: در اين کتاب آثار تعدادی از غزلسرایان منتشر شده و آثار بسیاری دیگر نیست.

اين شاعر غزلسرا تصريح كرد: از ديگر مشكلات چاپ چنين كتاب‌هايی اين است كه برخی از شاعران حاضر نيستند اشعارشان در كنار ديگر شاعران منتشر شوند .همچنين گاهی اوقات آثار برخی از شاعران به دليل گمنام بودن از قلم می‌افتند.

وی بيان كرد: اين كتاب برای جوانان می‌تواند مؤثر باشد؛ چرا كه بهترين غزل‌ها را می‌توانند يكجا در يك اثر مطالعه كنند. حسينی، آثار شاعران را بدون سليقه شخصی و خصومت در يك اثر گردآوری كرده است و گاه ديده می‌شود كه وی نه تنها با اين شاعران سابقه دوستی نداشته، بلكه دشمن هم بوده است.

موسوی خطاب به حسینی گفت: اگر بر چنين مجموعه‌ای می‌توانستيد مقدمه‌ای ‌بنويسيد، بهتر بود و حتی نقدهايی بر آثار منتشر شده را می‌نگاشتيد. بسياری از مجموعه شعرها به مرور از ميان می‌روند و چه بهتر بود كه اين مجموعه‌های چاپ شده وارد كتابخانه‌های عمومی می‌شدند و در اختيار جوانان به ويژه مخاطبان روستايی قرار می‌گرفتند.

در ادامه سيداحمد حسينی با اشاره به روند چاپ كتاب «غزل روزگار ما» اظهار كرد: برای چاپ اين مجموعه، آثار 400 شاعر را جمع‌آوری كرده‌ام كه اين پروسه نزديك به هفت ماه طول كشيد. پس از جمع‌آوری آثار شاعران، روند چاپ مجموعه محقق شد.

وی افزود: خوشحالم كه «غزل روزگار ما» جای خود را در ميان مخاطبان باز كرده است. مشابه اين كتاب در بازار نشر وجود دارد، اما اين مجموعه تك‌سويه است و تلاش كردم تا آثار را بدون سليقه شخصی منتشر كنم.

این شاعر تصريح كرد: آثار اين شاعران بين دهه 50 ـ 71 است. در چاپ اول بسياری از شاعران جا ماندند كه اين امر به دليل مجوز بود، يعنی آثار 753 صفحه شعر را برای مجوز ارائه كرديم كه تنها با 353 صفحه موافقت شد. همچنين در چاپ دوم شاهد حذف آثار گروهی ديگر شاعران بوديم  تلاش‌مان اين بود تا در چاپ‌های بعدی به روزتر باشيم.

وی افزود: 30 درصد از شعرای اين مجموعه، كتابی را منتشر نكرده بودند. حتی بخشی از اين شاعران معروف و جريان‌ساز بودند. جستجوی چنين شاعرانی برايمان بسيار سخت بود. آنها به دليل نداشتن امكانات همچون استفاده از فضای مجازی و دسترسی نداشتن به چنين فضايی ناشناخته مانده بودند كه به واسطه آشنايان و دوستان معرفی شدند.

کد خبر 2142725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha