۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳

قهرمانی مطلق تاکید کرد:

فعالیتهای فرهنگی برای مبارزه با مواد مخدر در اولویت باشند

فعالیتهای فرهنگی برای مبارزه با مواد مخدر در اولویت باشند

همدان-خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان همدان با تاکید بر اهمیت مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد گفت: مبارزه با مواد مخدر مکان و زمان خاص نمی خواهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قهرمانی مطلق پیش از ظهر سه شنبه در شورای هماهنگی مواد مخدر شهرستان همدان افزود: مبارزه با مواد مخدر مختص یک مکان و یا یک زمان خاص نبوده و باید در هر زمان و در هر مکانی با این معضل اجتماعی برخورد شود.

وی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری و کارهای فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر یک کار همه جانبه بوده و با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید باید با دقت بیشتری در این راستا کار کرد.

قهرمانی مطلق به برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی با عنوان پیشگیری از مواد مخدر از سوی آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد: هر سازمان و یا ارگانی با هر برنامه ای که می تواند مانند نمایشگاه و یا برگزاری همایش و هر کاری که اثر گذار بوده باید در این عرصه قدم بگذارد.

فرماندار همدان با اشاره به بهره برداری و راه اندازی مرکز ماده 16 در شهر همدان عنوان داشت: با راه اندازی این مرکز و جمع آوری معتادان از سطح شهر تا حدودی چهره شهر جلوه مناسبی پیدا کرده است.

وی در ادامه به کشفیات نیروی انتظامی در راستای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال میزان کشفیات تریاک در شهرستان همدان 613 کیلو گرم بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال 42 درصد افزایش یافته است.

قهرمانی مطلق از افزایش 450 درصدی کشف مواد مخدر شیشه نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: ساخت مواد صنعتی جدید با راه و روش های جدید بسیار راحت شده و کار کشف و مبارزه با این مواد روز به روز سخت ترمی شود.

فرماندار همدان با بیان اینکه میزان کشف هروئین به 307 درصد افزایش یافته است، ابراز داشت: آموزش و آگاهی دادن به قشر نوجوان و جوان و دانش آموزان و دانشجویان باید از اولویت کاری نظام آموزشی باشد.

وی با بیان اینکه از تعداد افرادی که در کمپ هایی ترک اعتیاد نگهداری می شوند میانگین تنها 17 درصد موفق به ترک اعتیاد و برگشت نداشته باشند، اظهار داشت: با توجه به این شرایط لزوم مبارزه و پیشگیری و انجام کارهای فرهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر بیش از پیش احساس می شود.

فرماندار شهرستان همدان در ادامه با اعلام اینکه میزان مصرف حشیش به صفر رسیده است، عنوان داشت: در مجموع کشفیات مواد مخدر در شش ماه نخست سال در شهرستان همدان 27 درصد افزایش داشته و دستگیری قاچاقچیان نیز افزایش 21 درصدی داشته است.

تشکل ها و سمن های مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر عملکرد مطلوبی دارند

قهرمانی مطلق با اشاره به اینکه تشکل ها و سمن های مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر عملکرد مطلوبی دارند، ابراز داشت: برخورد و جمع آوری کمپ های غیر مجاز از برنامه های اصلی شورا بوده که به طور جدی پیگیری می شود.

وی از فعالیت دو مرکز کاهش آسیب و یا دی آی سی در شهرستان همدان خبر داد و افزود: مرکز سمیعی همدان مخصوص آقایان و مرکز ریحانه ویژه بانوان در شهرستان همدان فعال هستند.

وی ادامه داد: هفت پاتوق برای آقایان و 11 پاتوق نیز برای بانوان در راستای ارائه خدمت به مردان و زنان بی خانمان و خیابانی در حال خدمت رسانی هستند.

قهرمانی مطلق در مورد مراکز خصوصی ترک اعتیاد شهرستان همدان گفت: هشت مرکز در مجموع هزار و 300 نفر را تحت پوشش قرار دادند و 9 کمپ زیر نظر سازمان بهزیستی سه هزار و 405 نفر را نگهداری می کنند.

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به میانگین سنی مراجعین به مراکز کاهش آسیب شهرستان ابراز داشت: میانگین سنی مراجعین 29 سال گزارش شده که این سن با توجه به اینکه سن حساس در جوانی بوده باید مورد تامل قرار گیرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان نیز با بیان اینکه امروز پدیده مواد مخدر فراتر از یک آسیب اجتماعی شده است، اظهار داشت: این معضل اجتماعی به عنوان چهارمین معضل در جامعه مطرح بوده و به عنوان یکی از نگرانی های جامعه و والدین مطرح است.

آگاهی والدین و ارتقا فرهنگ عمومی عاملی مهم در مبارزه با اعتیاد است

نادر قاسمی از آسیب های روحی و جسمی مواد مخدر نام برد و ادامه داد: افسردگی، پرخاشگری و بیماری های تنفسی و ریوی از جمله آسیب های این معضل اجتماعی در جامعه است.

وی ابراز داشت: با توجه به رشد روز افزون مواد مخدر صنعتی در جامعه آگاهی والدین و ارتقا فرهنگ عمومی برخورد با مواد مخدر در بحث ریشه کن کردن این مواد مخدر در جامعه تاثیر گذار است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان در ادامه سخنانش به برخی کشفیات مواد مخدرد ر شهرستان همدان اشاره کرد و عنوان داشت: در مرداد ماه امسال بیش از یک کیلو شیشه و 10 کیلو تریاک کشف و در این راستا چندین نفر دستگیر شدند.

وی از انهدام باندی که در کوی استادان همدان اقدام به ساخت مواد مخدر کرده است، خبر داد و افزود: با همکاری و تلاش نیروهای پلیس شهرستان این باند منهدم و اعضای آن دستگیر شدند.

قاسمی با اشاره به اینکه شهریور امسال 930 کیلو گرم تریاک در شهرستان همدان کشف شده است، عنوان داشت: با توجه به آلودگی های شهر همدان 612 طرح جمع آوری اجرا و هزار و 445 نفر دستگیر شدند که اجرای طرح ها نسبت به مدت مشابه پارسال 37 درصد افزایش داشته است.

دو مرکز کاهش آسیب در شهرستان همدان فعالیت می کنند

نماینده مرکز بهداشت شهرستان همدان در این جلسه به فعالیت مراکز کاهش آسیب در شهرستان همدان اشاره کرد و اظهار داشت: در این مراکز خدمات مختلفی مانند آزمایش از نظر آلودگی به ایدز و هپاتیت، ارائه سرنگ سالم  و آموزش افزایش رفتارهای جنسی سالم برای مراجعه کنندگان به اجرا گذاشته می شود.

علی ابراهیم زاده ادامه داد: در این مراکز دو گروه ثابت شامل روانشناسان و کارشناسان و سیار شامل 4 نفر به افراد بی خانمان و بی سرپرست در مراکز دی آی سی ارائه خدمت می کنند.

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت ها در مرکز ریحانه شامل جلسات مشاوره و ارائه سرنگ و آموزش رفتار جنسی سالم است، اظهار داشت: در مرکز دی آی سی بانوان 133 نفر که شامل 27 خانم تزریقی و 80 نفر غیر تزریقی بوده نگهداری می شوند.

ابراهیم زاده با بیان اینکه از این میان 4 نفر تست اچ آی وی مثبت بوده اند، افزود: اکثر مراجعین به این مراکز دارای میانگین سنی 20 تا 40 بوده و ازبین افراد معتاد 60 درصد غیر تزریقی هستند.

مسئول شورای تشکل های مردم نهاد مبارزه با اعتیاد با اشاره به آمار و عملکرد این نهادها در شهرستان همدان ابراز داشت: از مهمترین اقدامات تشکل ها تشکیل اتاق فکر و اجرای بیش از 70 برنامه در راستای کمک به معتادان بوده است.

علیرضا غلامی از توسعه فضای اشتغال پایداردر کمپ ها خبر داد و افزود: در دو کمپ ترک اعتیاد با همکاری تشکل ها 29 فرصت اشتغال برای معتادین ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش هزار نفر معتاد در کمپ های استان همدان دوره درمان را به سر می برند، عنوان داشت: در حال حاضر 920 نفر در استان و 340 نفر در شهرستان همدان از درمان های غیر دارویی بهره مند می شوند.

مسئول شورای تشکل های مردم نهاد مبارزه با اعتیاد در ادامه به برگزاری 12 نمایشگاه استانی و سه نمایشگاه در شهرستان همدان اشاره کرد و ابراز داشت: تشکل های مردم نهاد با مشکلاتی از قبیل مشکلات مالی و فعال نبودن مراکز درمان غیر دارویی اعتیاد بانوان و برخورد جدی با کمپ های غیر مجاز رو به رو هستند.

 

کد خبر 2142753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha