۶ مهر ۱۳۹۲، ۸:۴۹

سفیر نیکاراگوئه در گفتگو با مهر:

مردم سوریه تعیین کننده سرنوشت کشورشان هستند / حل بحران تنها از راه سیاسی امکان دارد

مردم سوریه تعیین کننده سرنوشت کشورشان هستند / حل بحران تنها از راه سیاسی  امکان دارد

سفیر نیکاراگوئه در تهران با اشاره به موضع کشورهای آلبا در حمایت از راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه تاکید کرد آینده این کشور تنها توسط مردم آن و نه قدرت های خارجی تعیین می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماریو بارکرو بالتودانو سفیر نیکاراگوئه در تهران در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل مهر به تشریح مواضع کشورهای آلبا در مورد تحولات سوریه پرداخت و گفت: کشورهای آلبا اعلام کرده اند که راه حل بحران سوریه نظامی نیست. ما بر این باوریم که گفتگو و راه حل سیاسی تنها راه پایان دادن به هر نوع اختلافی است. کشورهای آلبا در چارچوب قوانین بین المللی حمایت خود را از نظام سوریه اعلام کرده و در این راستا با هر گونه مداخله نظامی در این کشور مخالف هستند. البته این موضع ما تنها در خصوص سوریه نیست، ما مخالف هر گونه مداخله در امور کشورها در هر جای جهان هستیم.

وی افزود: بر این باوریم که تمام مشکلات و بحران های جهانی باید با استفاده از ابزار صلح آمیز از جمله مذاکره حل و فصل شود بنا بر این مداخله نظامی نمی تواند راه حلی برای پایان دادن به بحران باشد. این مسئله باید از سوی تمام کشورهای جهان مورد توجه قرار گیرد، کشورهای آلبا به عنوان عضوی از جامعه جهانی با صراحت موضوع خود را در قبال سوریه و نگرانی خود را از اقدام نظامی علیه این کشور اعلام کردند.

سفیر نیکاراگوئه یادآور شد: این در حالی است که برخی کشورها از جمله روسیه و ایران به طور جدی در مسئله سوریه وارد میدان شده و حمایت های قوی از سوریه کرده اند. در این میان کشورهای آلبا با وجود توان و نفوذ محدودتری که نسبت به قدرت های بزرگ مانند روسیه و آمریکا دارند در راستای فهماندن این موضوع به جامعه جهانی تلاش کرده اند که حل مسئله سوریه تنها از طریق سیاسی امکان پذیر است. آنها با صدا، اعتبار و با تمام ابزارهای موجود خود از حقوق ملت سوریه دفاع کرده اند. این کشورها با اعلام همبستگی و پشتیبانی از مذاکرات در سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل نهایت تلاش خود را برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه به کار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشور خارجی نمی تواند در مورد آینده تحولات در سوریه تعیین تکلیف کند، گفت: آینده سوریه به دست ملت این کشور تعیین می شود و نه هیچ کس دیگر. اگر مردم سوریه تصمیم بگیرند که "بشار اسد" در قدرت بماند، این اتفاق می افتد. چون آنها حق دارند که در مورد سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند. اتفاقی که در مصر هم افتاد و آنها رئیس جمهوری مورد نظر خودشان را انتخاب کردند. کشورهای آلبا نیز بر این مسئله تاکید دارند که سوریه ای ها تعیین کننده آینده کشورشان هستند و تغییر نظام سوریه با ابزار نظامی، شدنی نیست.

بارکرو در مورد آینده تحولات سوریه اظهار داشت: باید توجه داشت که با شلیک موشک و بمباران نمی توان صلح به ارمغان آورد. صلح تنها زمانی برقرار می شود که از طریق غیرنظامی و با راههای مسالمت آمیز پیگیری شود. باید زمینه ای فراهم شود که طرف های درگیر دور میز مذاکرات نشسته و به صورت شفاف خواسته ها و انتظاراتشان را مطرح کنند. در این چارچوب اگر توافقی به دست آمد می تواند راهگشا بوده و مسیر دستیابی به صلح را هموار کند. نمی توان گفت مردم سوریه برای آینده این کشور چه تصمیمی خواهند گرفت، اما باید به هر تصمیمی که آنها می گیرند احترام گذاشت. هیچ قدرت خارجی نمی تواند آنها را مجبور به گرفتن تصمیمی کند که مورد نظرشان نیست.

گفتنی است پس از بالاگرفتن تهدیدها در مورد مداخله نظامی غرب در سوریه سفارت ونزوئلا در تهران روز پانزدهم شهریور میزبان سفیران کشورهای آلبا بود که طی آن سفیران کشورهای ونزوئلا، بولیوی، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور ضمن محکوم کردن هر گونه مداخله در امور کشورهای مستقل از جمله سوریه، همبستگی خود را با ملت و دولت این کشور اعلام کردند.

------------------------------

مصاحبه: فریدون ناعمی

کد خبر 2143055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha