۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۱۳

عباس نژاد:

وضعیت بحرانی آرتمیای دریاچه ارومیه/ ذرات ریز نمکی تهدید بالقوه دریاچه

وضعیت بحرانی آرتمیای دریاچه ارومیه/ ذرات ریز نمکی تهدید بالقوه دریاچه

ارومیه – خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در جدیدترین اظهار نظر خود نسبت به وضعیت بحرانی آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عباس نژاد با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور از 30 سال پیش در خصوص خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه هشدار داده بود افزود: در حال حاضرجمعیت آرتمیا در معرض تهدید بوده و  ادامه حیات این میگوی ارزشمند در آبهای شور در مصب ادامه دارد ولی مرکز آرتمیا و اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص حفظ این گونه ارزشمند تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر عوامل طبیعی فعالیتهای انسانی نیز مزید تغییر اقلیم شده و شرایط حاضر را برای دریاچه ارومیه  به وجود آورده است اظهارداشت: حرکت به سمت توسعه بدون لحاظ پایداری آن و عدم توجه به محیط زیست ، نظیر احداث جاده شهید کلانتری ، توسعه کشاورزی و تبدیل زمینهای دیم به آبی، استفاده از صنایع آب بر تغییر نوع کشت سازگار با محیط از جمله عوامل خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه بوده اند که از سالهای قبل به آن هشدار داده شده و متاسفانه توجهی به آنها نشده است.                                                

عباس نژاد با بیان اینکه در حال حاضر طرحهای توسعه ، با استعلام از محیط زیست انجام می گیرند گفت: ذرات ریز نمکی را تهدید بالقوه دریاچه بوده و نگرانی عمده زیست محیطی افزایش شعاع ریزگردها و دامنه ریزگردها است که در صورت عدم تدبیر مناسب، تبعات زیادی در سیستم کشاورزی ، اقتصادی ، شهرنشینی و سلامت مردم خواهد داشت.                                                                                     

وی حفظ گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی با وجود تهدید اکوسیستم حیوانات و حفاظت و پرورش گونه های این حیوانات را در جزایر  را از جمله پروژه های در دست اقدام اداره کل حفاظت محیط زیست استان برشمرد

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه پرندگان مهاجر دریاچه ارومیه عمدتا" از تالابهای اطراف استفاده می کنند افزود: هم اکنون در حوزه حیات وحش مشکلی نداریم.                  

وی با اعلام اینکه با جلوگیری از طرحهای توسعه ای آب بر بدون لحاظ مناسبات توسعه پایدار، صرفه جویی در مصرف آب از طرف مردم و ذینفعان محلی، افزایش مشارکتهای مردمی و تخصیص سریع اعتبارات می توان به حل مشکل دریاچه ارومیه امیدوار بود.                                                                                                        

کد خبر 2145195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha