۸ مهر ۱۳۹۲، ۶:۴۴

فاصله 150 ساله طب سالمندی ایران از دنیا/ یک متخصص برای یک میلیون سالمند

فاصله 150 ساله طب سالمندی ایران از دنیا/ یک متخصص برای یک میلیون سالمند

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به وجود بیش از 6 میلیون نفر سالمند در ایران، تعداد متخصصین طب سالمندی در کشورمان را کمتر از تعداد انگشتان دست عنوان کرد.

دکتر پریسا طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این تعداد متخصص طب سالمندی که تعدادشان کمتر از انگشتان دست است، در خارج از کشور تحصیل کرده اند. ولی در حال حاضر دانشجوی PHD و کارشناسی ارشد در رشته طب سالمندی داریم که به تدریج در سالهای آینده فارغ التحصیل می شوند.

وی با اعلام اینکه طی 3 سال آینده 4 نفر و در 4 سال آینده 7 نفر فارغ التحصیل طب سالمندی در کشور خواهیم داشت، افزود: متاسفانه در سالهای قبل رشته تخصصی برای طب سالمندی در ایران تعریف نشده بود و از سال 91 اولین دانشجویان این رشته پذیرفته شده اند. در حالی که بیش از 150 سال است که در دنیا متخصص طب سالمندی مشغول خدمت به مردم است اما این مقوله هنوز برای ایرانیها آشنا نیست.

طاهری در ارتباط با برنامه های وزارت بهداشت برای سالمندان کشورمان، گفت: این وزارتخانه از سال 85 دو برنامه را در دستور کار قرار داده است. یکی از این برنامه ها، مراقبتهای ادغام یافته سالمندی است. بر اساس این برنامه که در 125 شهرستان و تمامی دانشگاههاب علوم پزشکی سراسر کشور اجرا می شود، افراد سالمند با مراجعه به پایگاهها و خانه های بهداشتی، تحت معاینه و شناسایی 15 نوع بیماری قرار می گیرد.

به گفته رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، پرفشاری خون، دیابت، آلزایمر، سل، افسردگی، پوکی استخوان و... از جمله بیماریهای دوران سالمندی است که در برنامه مراقبتهای ادغام یافته سالمندی دنبال می شود.

وی همچنین از اجرای برنامه شیوه زندگی سالم در 260 شهرستان و دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و افزود: قرار است نتایج اجرای این دو برنامه تحت عنوان طرحی به نام "سیمای سلامت سالمندان کشور"، توسط وزیر بهداشت ارائه شود.

طاهری، سن ورود به دوران سالمندی را بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 60 سالگی اعلام کرد و گفت: در بعضی از کشورها که سن امید به زندگی بالاست، سن سالمندی از 65 سالگی آغاز می شود.

کد خبر 2145431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha