۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۷:۰۶

عباس نژاد خبر داد:

وضعیت مطلوب حیات وحش در جزایر دریاچه ارومیه/ انتقال دستی آب همچنان ادامه دارد

وضعیت مطلوب حیات وحش در جزایر دریاچه ارومیه/ انتقال دستی آب همچنان ادامه دارد

ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با وجود به مخاطره افتادن حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه به دنبال خشکسالی های پی در پی، با انتقال دستی آب فعلا وضعیت این گونه های جانوری با ارزش مطلوب است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد ظهر یکشنبه در جریان بازدید از جزیره اشک دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه هم اکنون خط انتقال آب از رشكان به جزيره اشك درياچه اروميه از ۴۰ درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است، افزود: با اجرای این طرح، مشكل كمبود آب شرب حيات وحش در جزيره اشك كه از جمله مهمترين زيستگاه هاي گوزن زرد ايراني در دنيا محسوب مي شود رفع مي شود.

وی طول خط لوله انتقال آب از رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه را 19 كيلومتر عنوان و با بیان اینکه با اتمام طرح موفق به انتقال آب مورد نياز به ميزان ۱۰ مترمكعب در شبانه روز به جزيره اشك مي شويم، ادامه داد: با بروز خشكسالی و كاهش شديد آب درياچه، حيات وحش موجود در جزاير و سواحل نيز دچار مخاطره شد كه با انتقال دستي آب فعلا وضعيت حيات وحش در جزاير ۹ گانه نسبتا مطلوب است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از سرشماری یك هزار و ۴۴۰ راس قوچ و ميش ارمني و ۳۰۰ راس گوزن زرد ايراني در جزاير پارك ملي درياچه اروميه طی امسال خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون آب با استفاده از خودرو، شناورها و همچنين به صورت دستي از طريق سواحل به جزيره اشک درياچه اروميه منتقل می شود.

عباس نژاد با اشاره به اینکه برای حفظ جمعیت جانواری موجود احداث 14 آب انبار و آبشخور جديد در جزيره اشک درياچه اروميه تعريف شده، ادامه داد: اگر آب شیرین و علوفه مورد نیاز حیات وحش به صورت دستی از سواحل دریاچه به جزایر انتقال نیافته و طرح خط لوله انتقال آب اجرایی نشود، شاهد خروج حیات وحش از جزایر و تلف شدن آنها در شوره زار و باتلاق های دریاچه ارومیه خواهیم بودیم.

وی اجرای پروژه نگهداری و زاد و ولد و تکثیر گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک را به عنوان موفق ترین پروژه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: پروژه خط انتقال آب از رشکان به دریاچه ارومیه به سبب شرایط بسیار دشوار در مسیری باتلاقی از حفاری تا انتقال مصالح به صورت دستی انجام و امیدواریم طی آینده نزدیک با صرف 15 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی آماده بهره برداری شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: کنترل مداوم جزیره اشک در پایان تابستان و زمان شروع فصل جفت گیری گوزن ها بسیار با اهمیت بوده که توزیع بیشتر آب در سطح جزیره به منظور افزایش تعداد آبشخورها به ویژه در فصل جفت گیری باید انجام شود، همچنین انتقال گوزن های زرد ایرانی به مناطق جنگلی سردشت برای جلوگیری از انقراض و تکثیر طبیعی این گونه در خطر انقراض در حال بررسی است.

گوزن زرد ایرانی برای نخستین بار در طی سالهای 56 تا 65 به تعداد 68 راس در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شدند، در سال های ۸۶ و ۸۷ با شروع کاهش سطح و ارتفاع آب دریاچه ارومیه و تهدیدات پیش روی زیستگاه جزیره اشک حدود ۸۰ راس گوزن با هدف تعدیل جمعیت از این جزیره زنده گیری و به سایر زیستگاه های محصور و مهیا شده در استان خوزستان (کرخه و دز) و ایلام منتقل شدند.

پارک ملی دریاچه ارومیه شامل 102 جزیره  بزرگ و کوچک که مهمترین آنها جزیره کبودان یا قویون داغی به مساحت 3125 هکتار زیستگاه قوچ و میش ارمنی و جزیره اشک به مساحت 2570 هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.

با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه و ادامه این روند علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر افتاده است.

کد خبر 2145454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha