۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰

امروز دوشنبه/

اردوغان بسته دموکراسی ترکیه را رونمایی می کند

اردوغان بسته دموکراسی ترکیه را رونمایی می کند

نخست وزیر ترکیه امروز دوشنبه بسته دموکراسی این کشور که بخش عمده آن در ارتباط با حقوق اقلیت های حاضر در این کشور است رونمایی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، بسته دموکراسی ترکیه که انتظار می رود در آن در مورد حقوق کردها، علوی ها، مهاجرین روما، و گروه های غیر مسلمان تغییراتی داده شده باشد امروز دوشنبه توسط "رجب طیب اردوغان" به اطلاع مردم این کشور برسد.

هر چند گفته می شود که بر اساس این بسته دموکراسی، حقوق فردی همه اقشار مردم ترکیه افزایش می یابد اما کردها هنوز نسبت به آن تردید دارند.

برخی از این بسته دموکراسی به عنوان " ادامه یک انقلاب آرام" یاد می کنند که انتظار می رود با واکنش هایی در سطح منطقه ای و بین المللی مواجه شود.

این بسته قرار است امروز در یک کنفرانس خبری که در آنکارا برگزار می شود رونمایی شود. پیشتر اعلام شده بود که نسخه های انگلیسی و عربی این بسته دموکراسی نیز منتشر شده و در اختیار مردم قرار می گیرند.

دولت ترکیه هر گونه ارتباط میان این بسته و طرح صلح امضا شده با حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) را انکار می کند اما به این وجود واکنش کردها به این بسته می تواند تاثیر زیادی بر روند صلحی که از اواخر سال گذشته میلادی میان دولت و پ ک ک برقرار شده داشته باشد.

در همین رابطه اعلام شده که "عبدالله اوجالان" رهبر زندانی پ ک ک امروز به طور زنده برنامه رونمایی از این بسته دموکراسی را شاهد خواهد بود.

مفاد بسته دموکراسی

اعلام شده که بیشترین بخش این بسته دموکراسی مربوط به خواسته های کردها می شود و برای مثال در آن مواردی همچون رفع ممنوعیت ها در خصوص استفاده از حروف و زبان کردی، امکان پذیر شدن صحبت به زبان کردی در مدارس و مراکز علمی، تغییر نام امکانی که در سال 1980 میلادی نام آنها تغییر کرده بود، قید شده است.

علاوه بر این به موجب این بسته دموکراسی، احزاب سیاسی ترکیه می توانند فعالیت های انتخاباتی خود را به زبانی به غیر زبان ترکی استانبولی نیز انجام بدهند.

در این بسته دموکراسی همچنین بندی نیز در خصوص قانون مبارزه با تروریسم وجود دارد. علاوه بر آن به موجب این بسته دموکراسی از این پس زنان محجبه می توانند در سطح جامعه به فعالیت های اقتصادی بپردازند.

موضع دیگری که در این بسته به آن اشاره شد، دادن حق شهروندی به اقلیت های است که در ترکیه متولد شده اما در کشوری دیگر بزرگ شده اند.

اردوغان چند روز قبل در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه در توضیح این بسته گفته بود : با ابلاغ مفاد و محتوای بسته دموکراسی، مسیر رشد و پیشرفت ترکیه هموارتر شده و تحولات مثبتی در حوزه توسعه  سیاسی و دموکراسی این کشور روی می دهد و بدون شک 74 میلیون ترکیه ای، با کسب اطلاع از محتوای بسته دموکراسی، احساس رضایت خواهند کرد.

نخست وزیر ترکیه در سخنان دیگری در خصوص این بسته دموکراسی گفته بود : اين بسته مرحله جديدي را در يك روند ۱۱ ساله باز مي‌ كند . اين بسته دموكراسی بسيار حساس و مهم به ويژه برای بازگشت به روند صلح با كردهای تركيه است.

"بشير آتالای" معاون نخست وزير ترکیه نیز ، پيش از اين عنوان كرده بود كه در اين بسته دموكراسی تلاش شده است كه نيازهای مختلف بخش های جامعه تركيه در نظر گرفته شود.

کد خبر 2145858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha