۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۸

اخبار کوتاه کشاورزی هرمزگان/

هرمزگان رتبه اول تولید پیارم کشور/جوجه ریزی دو میلیون قطعه در مرغداریهای بستک

هرمزگان رتبه اول تولید پیارم کشور/جوجه ریزی دو میلیون قطعه در مرغداریهای بستک

بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیر باغابانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: خرماي پيارم که به خرماي شکلاتي معروف است بهترين نوع خرماي صادراتي کشورمان است که هرمزگان رتبه اول تولید آن را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر حمزه بهاری اظهارداشت: شهرستان حاجي آباد تنها  منطقه کشت خرماي پيارم در کشور است که امسال از حدود دو هزار هکتار سطح زير کشت خرماي پيارم  در  شهرستان  حاجي آباد پیش بینی می شود هشت هزار تن خرماي پيارم برداشت شد.

وی خاطر نشان کرد: در استان هرمزگان بيش از 40 رقم خرما وجود دارد، بيشترين ارقام توليدي در مناطق مختلف استان شامل مرداسنگ، زرد، خنيزي‌، كريته‌،آل‌مهتري، زرك، مضافتي، هليلي، خاصويي، شاهاني، پيارم است.

بهاری یادآور شد: سطح زیر کشت نخیلات استان 37 هزار و252 هکتار است که شهرستان های میناب ،رودان ، حاجی آباد وبندر عباس به ترتیب بالاترین میزان تولید خرما را در استان  را دارند. هرمزگان رتبه سوم سطح زیر کشت و در زمینه تولید رتبه چهارم را در کشور داراست.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات حاجی آباد کشت شده‌است.

حل مشکلات کشاورزان اصلی ترین سیاست نظام صنفی کشاورزی است

اصلی ترین سیاست کاری نظام صنفی کشاورزی برطرف کردن مشکلات کشاورزان و بهره برداران این بخش است.

مالک یزدانپناه بیان داشت: مهمترین اهداف بخش کشاورزی باید از طریق نظام صنفی این بخش پیگیری شود.

وی ادامه داد: نظام صنفی کشاورزی مهمترین نهاد برخاسته از بطن جامعه کشاورزان است که در شهرستان قشم با عضویت  کشاورزان ودامدارزان فعالیت خود را به جدیت بایدآغاز کند وبهره برداران بخش کشاورزی عضو نظام صنفی کشاورزی شوند.

سرپرست جهادکشاورزی قشم افزود: یکی از وظایف نظام صنفی کشاورزی صدور پروانه فعالیت بخش کشاورزی است.

وی توضیح داد: عضویت بهره‌برداران بخش کشاورزی در ‌نظام‌ صنفی کارهای کشاورزی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مالک یزدانپناه بیان کرد: فعالیت نظام صنفی کشاورزی مستلزم حمایت کلیه دستگاه‌های اجرایی است و در این راه حمایت بانک های عامل تأثیر بسزایی در رشد و ارتقا نظام صنفی کشاورزی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت‌ها و تفاوت‌های اصلی نظام صنفی کشاورزی با سایر تشکل‌ها نحوه درآمدزایی آن است، نظام صنفی کشاورزی از طریق خدمات‌رسانی به اعضای خود در بخش کشاورزی درآمدزایی می کند و این صنف فعالیت بازرگانی و اقتصادی ندارد.

سرپرست جهادکشاورزی قشم تصریح کرد: ایجاد نظام صنفی کشاورزی حرکتی نو و جدید است که فعالان عرصه کشاورزی می‌توانند با عضویت در این نظام جایگاه فعالیت‌های خود را در این بخش به صورت قانونمند پیدا کنند.

جوجه ریزی دو میلیون 650 هزار قطعه در واحد های مرغداری بستک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستک گفت:در شش ماهه نخست امسال  بیش از دو میلیون 650 هزار قطعه جوجه ریزی در 65 واحد از مرغداری های این شهرستان انجام شده است.

عباس مویدی اظهارداشت: از 65 واحد مرغداری گوشتی  بیش از سه هزار و980کیلوگرم گوشت سفید تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان بستک با دارا بودن 133 سالن پرورش نیمچه گوشتی در 74 واحد مرغداری فعال با ظرفیت یک میلیون 612 هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره رتبه نخست تولید در استان را به خود اختصاص داده است.

این مسوول بیان کرد:این واحد های مرغداری برای 300نفر بطور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

شهرستان بستک با جمعیتی بالغ بر 65 هزار نفر در فاصله ی 200 کیلومتری غرب بندر عباس قرار دارد وبعنوان یکی از مراکز تولید گوشت مرغ در این استان محسوب می شود.

 

 

کد خبر 2146897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha