۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

عفو بین الملل :

پلیس ترکیه برخورد وحشیانه ای با معترضان داشته است

پلیس ترکیه برخورد وحشیانه ای با معترضان داشته است

عفو بین الملل با انتشار گزارشی در خصوص نحوه سرکوب اعتراضات پارک گزی در استانبول، پلیس ترکیه را به وحشیگری متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی تلگراف، عفو بین الملل با انشتار گزارشی 70 صفحه ای در خصوص اعتراضات تابستان سال جاری در ترکیه، اعلام کرد که پاسخ مسئولان به این اعتراضات وحشیانه بوده است.

در این گزارش همچنین به انگلیس که در امر فروش تجهیزات سرکوب معترضان به ترکیه نقش دارد، اعلام شده که باید صادرات چنین تجهیزاتی را تا زمانی که تحقیقات کاملی در خصوص سرکوب اعتراضات ماه های گذشته در ترکیه انجام شده و عاملان خشونت به دست عدالت سپرده شوند متوقف کند.

در بخشی از این گزارش 70 صفحه ای آمده است : بر اساس موارد متعدد نقض و سوءاستفاده از حقوق بشر که با استفاده از تجهیزات سرکوب اعتراضات و از سوی ماموران اجرای قانون انجام شده است، عفو بین الملل از کشورهای مختلف به ویژه حکومت هایی که در امر ارسال تجهیزات سرکوب اعتراض به ترکیه دست دارند می خواهد تا صادرات و انتقال هر گونه محرک های عصبی شیمیایی (گاز اشک آور، گاز فلفل و ....) و همچنین تجهیزاتی را که با استفاده از  آنها از انجام اعتراضات جلوگیری می شود، به سرعت متوقف کنند.

از اواخر می سال جاری شهرهای مختلف ترکیه صحنه اعتراضات ضد دولتی بود. در این اعتراضات که به مدت بیش از یک ماه طول کشد پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین های آب پاش، گاز اشک آور و باتوم استفاده می کرد.

این اعتراضات ابتدا از پارک گزی در میدان تقسیم استانبول و در اعتراض به تخریب این پارک آغاز شد، اما به دلیل سرکوب آن و موضع گیری تند دولت علیه معترضان، به سرعت به دامنه اعتراضات افزوده شد و اغلب شهرهای ترکیه را درگیر خود کرد.

 

 

کد خبر 2147437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha