۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۱۰

مفتی اعظم عمان:

مسلمانان نباید اجازه دهند مشکلاتشان به دست دیگران حل شود

مسلمانان نباید اجازه دهند مشکلاتشان به دست دیگران حل شود

مفتی اعظم عمان با اشاره به اینکه مسلمانان نباید اجازه دهند که مشکلات‌شان به دست دیگران حل شود، بر ضرورت گفتگو با گروههای مختلف اسلامی برای دستیابی به وحدت اسلامی تأکید کرد و گفت: حتی لازم است که ما با مخالفان خود و آتش افروزانی که امروز جهان اسلام از اعمال آنها رنج می برد نیز گفتگو کنیم و آنها را مجاب کنیم که این رفتارهای تند به نفع خود آنها نیز نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مشترک حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دکتر شیخ احمدبن حمدالخلیلی مفتی اعظم کشور عمان صبح امروز چهارشنبه 10 مهرماه با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه های مختلف در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین اراکی گفت: طی دعوتی که از جناب علامه الخلیلی مفتی اعظم عمان صورت گرفت، ایشان به همراه جمعی از علمای بزرگ این کشور به ایران سفر کردند و در اقامت چند روزه ای که در ایران داشتند از حوزه علمیه قم بازدید کرده و با چند تن از مراجع از جمله آیت الله جوادی آملی دیدار داشتند. همچنین طی نشستی که ایشان با جامعه مدرسین قم و مدیریت محترم حوزه علمیه آیت الله حسینی بوشهری داشتند،  گفتگوهای سازنده ای درباره همکاری علما در مورد مسائل مختلف به ویژه مسئله وحدت جهان اسلام صورت گرفت.

وی به بازدید علامه الخلیلی از دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم اشاره کرد و گفت: در این بازدید که ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز حضور داشت، درباره همکاری علمی بین مراکز دینی عمان و این دانشگاه گفتگوهایی انجام گرفت و طی دیداری که امروز ایشان از مجمع جهانی تقریب داشتند طرحهایی برای همکاری در حوزه وحدت جهان اسلام ارائه شد که امیدواریم به زودی شاهد عملیاتی شدن این پیشنهادات باشیم چراکه این طرحها می تواند در جمع کلمه مسلمین در مقابله با توطئه ها به ویژه توطئه های تکفیری اثرگذار باشد.

در ادامه این نشست دکتر شیخ احمدبن حمدالخلیلی مفتی اعظم سلطنت عمان با اظهار خرسندی از حضور در ایران گفت: من از حجت الاسلام والمسلمین اراکی به دلیل این دعوت سپاسگزارم چراکه این دیدار امکانی را فراهم کرد که ما پیرامون مسائلی که موجب نگرانی مسلمانان شده است به گفتگو بنشینیم.

وی با تأکید بر ضرورت دستیابی به وحدت جهان اسلام گفت: امت اسلامی در مقطع حساسی قرار گرفته است و در این شرایط نیازمند بازگشت به اتحاد و همبستگی دارد. در حالی امت اسلامی در معرض اختلاف و از هم گسیختگی قرار گرفته است که باید این امت در صدر دیگر امتها قرار گیرد و در طرحهای خیرخواهانه و صلح و مودت پیشگام باشد چراکه رسالت امت اسلامی همین است ولی فتنه هایی که میان امت اسلامی به وجود آمده است، موجب شده است که این امت از رسالت اصلی خویش دور شود.

مفتی اعظم عمان تصریح کرد: در گفتگوهایی که با علمای بزرگ قم و دیگران انجام دادیم بر روی این نکته تأکید داشتیم که هرچه زودتر امت اسلامی همراه مسئولان خود تلاش کنند تا از تنگنایی که بر امت اسلامی وارد شده است، خارج شوند که این نیازمند عملیاتی شدن آرزوها و خواسته های جامعه اسلامی است که لازم است با تشکیل کمیته ای در اجرایی شدن نظرات و پیشنهادات خیرخواهانه تلاش کنیم.

وی با تأکید بر لزوم تداوم گفتگو میان جوامع و گروههای مختلف اسلامی، افزود: حتی لازم است که ما با مخالفان خود و آتش افروزانی که امروز جهان اسلام از اعمال آنها رنج می برد نیز گفتگو کنیم و طی این گفتگوها آنها را مجاب کنیم که این رفتارهای تند به نفع خود آنها نیز نخواهد بود و باید اختلافات خود را با آنها روشن کنیم و به آنها بگوییم که خواسته های آنها باید عاقلانه و منطقی باشد تا به نتیجه برسد.

شیخ الخلیلی تصریح کرد: ما معتقدیم که مسلمانان نباید اجازه دهند که مشکلات و مسائلشان به دست دیگران حل شود و ما امت اسلامی با هر مذهبی که هستیم وظیفه داریم در کنار هم بنشینیم و مشکلات خود را حل کنیم. این اختلافات یا فقهی و علمی است و یا سیاسی است؛ درباره اختلافات عقیدتی و فقهی باید به مراجع اصلی رجوع کرد و در مورد اختلافات سیاسی که احیانا یا میان دولتهای اسلامی و یا میان دولتها و ملتها اتفاق می افتد نیز باید آیات قرآن را سرلوحه خود قرار دهیم که فرمود« و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر باز يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن طايفه‏اى كه تعدى می ‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد ... ».

وی  در پایان یادآور شد: ما همواره بر رسیدگی حقوق ملتها از سوی دولتها و نیز بر روابط محبت آمیز بین آنها تأکید داشتیم و آنها را از رفتارهای خشونت آمیز برحذر داشتیم همانطور که خداوند در قرآن به پیامبر فرمود: " فبما رحمه من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك..."، " پس به بركت رحمت الهى با آنان نرمخو و پرمهر شدى و اگر تندخو و سخت دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده می شدند..." بنابراین دولتها باید روش مهربانی و محبت را با ملتهایشان در پیش بگیرند و آنها را در امور کشورداری مشارکت دهند و ز رفتارهای خشونت آمیز پرهیز کنند.
 

کد خبر 2147498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha