۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۷

آیت‌الله نوری همدانی:

باید در کشور نسبت به تبیین بیشتر فرهنگ غدیر تلاش کرد

باید در کشور نسبت به تبیین بیشتر فرهنگ غدیر تلاش کرد

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید با بیان این که باید در کل کشور نسبت به تبیین بیشتر فرهنگ غدیر تلاش کرد، بیان داشت: متاسفانه در مساله واقعه غدیر خم و معرفی و تبیین آن کوتاهی شده و ما نیازمند یک تحول اساسی در عرصه فرهنگ سازی برای این مهم هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر سه شنبه طی سخنانی در دیدار مسئولان و دست اندرکاران ستاد بازسازی واقع غدیر از سراسر کشور با اشاره به این مطلب اظهار داشت: مساله و موضوع ولایت و امامت از اصلی ترین مفاهیم و موضوعات فرهنگ اسلامی است که بی توجهی به آن خسارات فراوانی را برای امت اسلامی به همراه داشته است.

وی افزود: اساساً از آغاز تاریخ تاکنون و از زمان حضرت آدم(ع) تا حیات نورانی نبی اکرم(ص)هر پیغمبری که از جانب خدا آمده رهبر و جانشین پس از خود را معرفی کرده است.

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: مساله جانشینی و رهبری جامعه آن قدر مهم بوده که خدای متعال هیچ گاه زمین را از وجود یک رهبر و ولی عادل و معصوم خالی نساخته است.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که مساله غدیر ارتباط تنگاتنگی با هویت و اساس شیعه دارد، خاطرنشان کرد: جریان غدیر موضوع بسیار اساسی و مهمی است که پیامبر(ص) در آن امام علی(ع) را طی آن به عنوان رهبر و جانشین بعد از خود به اذن الهی منصوب کردند و آیه« الیوم اکملت لکم دینکم و...» در همین باره نازل شد چرا که با نصب ولایت از جانب پروردگار، دین مسلمین کامل گشت و خدا راضی شد که دین مردم اسلام باشد.

نوری همدانی افزود: با این حال متاسفانه در طول تاریخ اسلام نسبت به مساله غدیر انحرافاتی پیش آمد که نتیجه آن هم این بود که بنی امیه و بنی عباس و .... امامان ما را کنار زدند تا این که انحراف تا دوران زمان ما و حکومت منحوس پهلوی نیز ادامه پیدا کرد.

وی بیان داشت: این در حالی است که بر اساس آموزه های دینی ما پیامبر(ص) و امام معصوم (ع) و در زمان غیبت امام معصوم(ع) باید نایب او یعنی کسی که از حیث دیانت، عدالت، تقوا و تدبیر در مرتبه بالایی باشد بر سر کار باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: رهبر جامعه اسلامی فردی چون آیت الله خامنه ای باید باشد که فردی شجاع، عادل، مدیر و مدبر و متقی است و اسلام رهبری و حکومت را به این شرط قبول دارد.

نیازمند تحول اساسی برای معرفی مسئله غدیر هستیم

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و تحولی در راستای معرفی هرچه بیشتر و بهتر غدیر و مساله ولایت امیرالمومنین(ع) گفت: خوشبختانه فرهنگ سازی لازم در مورد واقعه عاشورا صورت گرفته است اما باید توجه داشت که غدیر از عاشورا کمتر نیست و باید در کل مملکت نسبت به تبیین بیشتر فرهنگ غدیر تلاش کرد.

استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: البته بی شک چنین کار فرهنگی عمیقی نباید صرفاً منحصر به کشور ما باشد بلکه ما باید از طریق سفارتخانه ها و رایزنی های فرهنگی خود به اشاعه فرهنگ غدیر در جهان امروز مبادرت بورزیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی با بیان این که دلیل اصلی عقب ماندگی ها و مشکلات امروز جهان اسلام به خاطر نادیده گرفتن غدیر است، ابراز داشت: امام خمینی(ره) در زمانه ما مساله غدیر و ولایت را احیا کرد و امروز اگر می بینیم که در کشورهایی چون لیبی، بحرین، یمن، اردن، عربستان و ... مشکلات و گرفتاری ها و ظلم های بسیاری وجود دارد به خاطر بی توجهی به مساله ولایت و نداشتن ولی فقیه آگاه و عادل است.

کد خبر 2147724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha