۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۷

سرنوشت مبهم نامه دیوان عدالت اداری به سازمان میراث فرهنگی

سرنوشت مبهم نامه دیوان عدالت اداری به سازمان میراث فرهنگی

سرنوشت نامه ابلاغی شعبه یک دیوان عدالت اداری مبنی بر اعلام شکایت مالک سرای دلگشا و دریافت مجوز ساخت و ساز تا ارتفاع 27 متری در حریم درجه یک کاخ گلستان مبهم است چراکه اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث استان تهران هر دو از دریافت نکردن این نامه خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، مالک سرای دلگشای تهران برای اینکه بتواند ساختمانی بلند مرتبه را به منظور ایجاد یک ساختمان تجاری همانند ساختمان پاساژ رضا در محدوده بازار تهران و در حریم درجه یک تهران بسازد از شهرداری و میراث فرهنگی تهران به شعبه یک دیوان عدالت اداری شکایت کرد تا آنکه برای ساختمان وی، مجوز ساخت تا ارتفاع 27 متر صادر شود این درحالی بود که پیش از این طرح تفصیلی تهران به او مجوز ساخت بنایی با ارتفاع ده و نیم متر را داده بود در صورتی که حد مجاز ساخت و ساز در این محدوده تنها 7 متر بوده است.

اما به طور قطع به یقین می بایست پس از اعلام شکایت مالک، دادگاه موضوع را به اطلاع سازمان میراث فرهنگی می رساند تا این سازمان درباره املاک میراثی تحت نظارت خود دفاعیه ای آماده کند. ولی در این بین مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی می گوید که این نامه را دریافت نکرده و به صورت اتفاقی متوجه این اقدام مالک شده است.

در این باره، امید غنمی، مدیرکل امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: اوراق قضایی در این باره در سازمان میراث فرهنگی گم شده و به دست ما نرسیده است. طرف شکایت اداره میراث فرهنگی استان تهران بوده است بعد از اینکه مالک حکم تخریب سرای دلگشا را دریافت کرد، سازمان میراث فرهنگی جلوی تخریب را گرفت.

اظهار بی اطلاعی مدیرکل حقوقی سازمان درحالی است که کيانوش تکلو، معاون امور حقوقي اداره ميراث فرهنگي استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از دریافت نامه ای با این مضمون به این اداره کل اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اگر پرونده ای مربوط به میراث فرهنگی باشد برخی از دادگاهها آن را به اداره میراث فرهنگی تهران و یا سازمان مرکزی اطلاع می دهند. اما در این باره تا به حال هیچ نامه ای از سوی دادگاه درباره اقدام مالک سرای دلگشا به ما ارسال نشده است.

معاون امور حقوقي اداره ميراث فرهنگي استان تهران بیان کرد: مردادماه امسال وقتی از این موضوع با خبر شدیم که نماینده حقوقی سازمان شهرداری تهران که از آنها هم شکایت شده بود پیگیر موضوع شد و ماجرا را برای ما توضیح داد.

وی گفت: پس از آن ما دفاعیه ای برای دادگاه نوشتیم و توضیح دادیم که هر نوع مکاتبه ای در حوزه میراث فرهنگی استان تهران باید به نشانی اداره کل میراث فرهنگی تهران ارجاع داده شود. علاوه بر آن حساسیتهای کاخ گلستان، ثبت جهانی و حفظ حریم آن را نیز شرح داده و اعلام کردیم که دادن مجوز ساخت با ارتفاع 27 متر موجب خواهد شد تا این بنای جهانی در فهرست میراث در خطر قرار بگیرد. همچنین در این دفاعیه ذکر شد که تا کنون هیچ نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی تهران نیامده است.

تکلو گفت: این دفاعیه را در قالب نامه فرستادیم و حضوری نیز به شعبه یک دیوان عدالت اداری مراجعه کردیم حتی از دفتر معاونت حقوقی سازمان مرکزی نیز پیگیر شدیم آنها نیز گفتند که چنین نامه ای به دست ما نرسیده است.

وی با بیان اینکه منتظر پاسخ نامه دفاعیه هستیم گفت: با وجود اینکه دفاعیه خیلی دیر به شعبه یک دیوان عدالت اداری ارسال شده اما توقع داریم تا کارشناسان قضایی و دادگاه با توجه به حساسیتهای ثبت جهانی کاخ گلستان، ارگ تاریخی و بازار بزرگ تهران نسبت به این موضوع توجه ویژه ای کنند چرا که وجود چنین ساختمانی باعث وارد شدن خدشه به حریم کاخ گلستان می شود.

با این وجود هنوز این ابهام وجود دارد که آیا شعبه یک دیوان عدالت اداری پس از اخذ شکایت مالک سرای دلگشا نامه ای به اداره میراث فرهنگی تهران و یا سازمان مرکزی ابلاغ کرده است یا خیر و یا این دو اداره، نامه ای که دریافت کرده اند را آنقدر بی اهمیت دانسته اند که در میان نامه های اداری ناپدید شده است. با این حال این غفلت از سوی هر ارگانی که باشد، اکنون باعث شده تا مالک سرای دلگشا با خیال آسوده تری نسبت به برهم زدن حریم درجه یک کاخ گلستان به ساخت و سازهای خود ادامه دهد.

کد خبر 2149250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha