۱۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۱

معاون وزیر بهداشت خبر داد:

تدوین آیین نامه برای اعمال 30 درصد ظرفیت رشته های پزشکی به مناطق محروم

تدوین آیین نامه برای اعمال 30 درصد ظرفیت رشته های پزشکی به مناطق محروم

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه برای اعمال 30 درصد ظرفیت رشته های علوم پزشکی به مناطق محروم در کنکور سراسری خبر داد. 

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به قانونی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و 30 درصد ورودی های رشته های پزشکی از طریق دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم پذیرش می شوند به همین منظور ما آیین نامه را تدوین می کنیم. 

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به طور دقیق سهم مناطق محروم را در عین رعایت عدالت آموزشی تعیین کنیم نیازمند یک آیین نامه اجرایی برای این قانون هستیم. 

ضیایی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت این آیین نامه را تدوین می کند که بتوانیم اولویت ها را بر اساس آمایش سرزمین و قطب بندی های لازم تعیین کنیم. 

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: ما در وزارت بهداشت با این نوع پذیرش موافق هستیم چرا که می تواند به ماندگاری بهتر نیروهای پزشکی در مناطق محروم کمک کند.

به گزارش مهر، پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانونی که در 7 مهرماه به تصویب رساندند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف کردند 30 درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم پذیرش کند. 

این قانون در زمان رسیدگی به طرح اصلاح بند 3 ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، به تصویب رسیده است و وزارت بهداشت را موظف کرد 30 درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری، تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها و در چارچوب نظام سطح‌بندی پذیرش کند.

این طرح که دارای پنج تبصره است اینگونه مصوب شد که بر اساس آن تعهد اخذ شده از مشمولین این بند برای خدمت در مناطق مورد تعهد سه برابر مدت تحصیل است و قابل خرید و جابجایی نمی‌باشد.

همچنین در تبصره 2 ذیل این ماده مقرر شد ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی مشمولین مذکور بعد از اتمام تعهد مورد نظر مجاز بوده و نامبردگان در زمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نیستند.

تبصره 3 این ماده نیز بر این موضوع تاکید دارد که تحصیل دانشجویان بومی موضوع این بند در دانشگاه‌های استان مربوطه در اولویت است و در صورتی که نمره لازم را در دانشگاه‌های دیگر کسب کرده باشند تحصیل آنان منوط به موافقت دانشجویان است.

همچنین ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولین این بند امکان‌پذیر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در تبصره 5 این طرح نیز مطرح شد که نقل و انتقال مشمولان این بند تابع مقررات همین قانون خواهد بود. این طرح با 168 رای موافق، 10 رای مخالف و 7 رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

کد خبر 2151412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha