۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۹:۳۸

برزیده از بزرگ شدن کودکان "دولت مخفی" نگران است/ وفاداری به شخصیت متوسلیان

برزیده از بزرگ شدن کودکان "دولت مخفی" نگران است/ وفاداری به شخصیت متوسلیان

حسن برزیده با طرح گلایه‌هایی از ماجراهای پیش آمده بر سر سریال "دولت مخفی" توضیحاتی در خصوص سریال جدیدش درباره شهید احمد متوسلیان ارائه کرد.

عبدالحسن برزیده فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ساخت سریال شهید احمد متوسلیان به خبرنگار مهر گفت: محمد داودی تهیه کننده سریال مرا به پروژه دعوت کرد، با هم گپ زدیم و قرار شد این کار را جلو ببریم. متوسلیان از شخصیت‌های برجسته جنگ و  انسان جالبی است. سریال هم طرح خوبی داشت که من درباره همان با تهیه‌کننده حرف زده‌ام.

درگیر شدن با پروژه از ابتدای نگارش طرح

وی افزود: اکنون داودی پیگیر بحث بودجه و نگارش فیلمنامه است و روش درستی که در این کار مورد توجه قرار گرفته این است که من به عنوان کارگردان از زمان نوشتن متن در جریان کار قرار گرفته‌ام و درگیر آن هستم. گرچه همزمان در پروژه دیگری فعالم اما با سریال نیز ارتباط دارم. تهیه‌کننده هم اکنون با چند نویسنده جوان کار را پیش می‌برد تا طرح اولیه به دست بیاید و بعد برای ادامه مسیر تصمیم‌گیری شود. شاید یک نویسنده مطرح این سریال را بنویسد.

این فیلمساز درباره حساسیت موضوع و روایت زندگی فردی که متعلق به تاریخ معاصر است،‌ تصریح کرد: به هر حال حساسیت‌ها در این زمینه طبیعی است. خانواده و دوستان متوسلیان در جامعه هستند و افراد او را می‌شناسند. بنابراین هرطور سریال را بسازیم ممکن است عده‌ای مشکل داشته باشند. از طرفی در قصه و درام نمی‌توان به واقعیت وفادار ماند اما در نمایش ویژگی‌های شخصیتی متوسلیان قطعا به واقعیت وفادار می‌مانیم.

ابعاد مختلف ویژگی‌های انسانی؛ عامل سوءتفاهم

برزیده یادآور شد: حساسیت‌ها به این دلیل ایجاد می‌شود که یک فرد از سوی افراد مختلف از زوایای مختلفی شناخته می‌شود. مثلا همسر یک شخصیت او را از یک زاویه می‌شناسد و دوست او ویژگی‌های فردی او را از زاویه دیگری دیده و شناخته است. بنابراین ممکن است همسر در موقعیت‌های مختلف معترض شود و یا دوستان با ویژگی‌های یک شخصیت در برخورد با همسرش نکات متفاوتی ببینند که به نظرشان بیاید مطابق با واقعیت نیست و سوءتفاهم‌ها از اینجا شروع می‌شود. در واقع تمام شخصیت‌های واحد، در پوزیشن‌های مختلف، به شکل متفاوتی تعریف می‌شوند اما همواره مشترکاتی نیز وجود دارد.

پایان نگارش تا آغاز 93 و ورود به مرحله پیش تولید

وی در خصوص همزمانی طی شدن مراحل تولید این سریال با فیلم سینمایی‌اش "مزار شریف" توضیح داد: من قطعا تا "مزار شریف" را تمام نکنم سراغ این کار نمی‌روم. طبق برنامه ریزی اگر خدا بخواهد و مشکلی پیش نیاید تا پایان امسال ساخت این فیلم سینمایی به پایان می‌رسد. تا آن زمان فیلمنامه سریال هم آماده شده و می‌توان پس از بازنویسی پیش تولید آن را در سال 93 آغاز کرد.

نهایی شدن فیلمنامه "مزار شریف"

این کارگردان تأکید کرد: فیلمنامه "مزار شریف" امروز نهایی می‌شود. بازنویسی انجام شده و عوامل اصلی را نیز انتخاب کرده‌ایم و تنها انتخاب عوامل مقابل دوربین یعنی بازیگران مانده است.

انتظار داشتم عُرف رعایت شود

برزیده که ساخت سریال "دولت مخفی"‌ به کارگردانی او از دی ماه سال گذشته متوقف شده است،‌ در خصوص انتخاب راما قویدل برای کارگردانی بخش‌های باقی مانده سریال اذعان کرد: جایگزین باید با مشورت کارگردان قبلی انتخاب شود اما در این زمینه با من مشورتی نشده است. من از این گلایه داشتم که چرا قویدل هم با من تماس نگرفت. البته این یک عرف است و وظیفه به حساب نمی‌آید. اما او عُرف را رعایت نکرد. گرچه بعد پیامکی فرستاد که در آن به من لطف داشت. اما این تأخیر گلایه مرا به همراه داشت. با این حال امیدوارم نتیجه کار خوب شود.

وی در این خصوص که آیا درست است بخش باقی مانده مجزا از باقی سریال است، ادامه داد: گزینه اصلی من برای این چنین کار سختی، قویدل نبود. این بخش باقی مانده گرچه جدا تصویربرداری می‌شود اما لابه‌لای قصه می‌آید و اگر خللی در آن باشد، کل پروژه مشکل پیدا می‌کند. در این فصل ما شخصیت‌های اصلی را می‌بینیم که در اردوگاه اسیر شده‌اند و موازی با این بخش، قصه خانواده آنها که در ایران هستند نشان داده می‌شود. بنابراین مدام بین بخش اردوگاه که هنوز تصویربرداری نشده و بخش‌های دیگر در حال رفت و آمد هستیم و اردوگاه گرچه به لحاظ تولیدی جدا است اما به لحاظ نمایشی جزئی از کلیتی است که ما گرفته‌ایم. در واقع این دو بخش در هم تنیده هستند.

لزوم تعجیل برای تصویربرداری کودکی شخصیت‌های اصلی

کارگردان "دولت مخفی" در پاسخ به اینکه آیا از 70 درصد سریال که کارگردانی کرده سکانسی باقی مانده یا خیر، توضیح داد: سکانسی داریم که به کودکی شخصیت‌های اصلی برمی‌گردد و دو کودک ایفای آن را برعهده داشتند. با گذشت این زمان چهره آنها تغییراتی کرده، بنابراین امیدوارم هر چه زودتر سکانس مرتبط گرفته شود زیرا با بزرگ‌تر شدن کودکان موضوع قابل جبران نیست.

وی خاطرنشان کرد: این سکانس 10، 15 روزی کار داشت و علی رغم اصرار بچه‌های گروه که ماه‌ها دستمزد نگرفتند و حاضر بودند برای تصویربرداری این بخش به جنوب کشور برویم، تلویزیون پول نداد و تهیه کننده پول نداشت.

کد خبر 2151643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha