۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶

نشست نگاهی نو به کودک وفلسفه؛

تدوین مجموعه 12 جلدی تربیت مربی فلسفه برای کودکان/ کودکان فیلسوف بالذات هستند

تدوین مجموعه 12 جلدی تربیت مربی فلسفه برای کودکان/ کودکان فیلسوف بالذات هستند

مدیر گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست روز جهانی کودک طی سخنانی به مسئله برنامه فلسفه برای کودکان پرداخت و گفت: برنامه فلسفه برای کودکان متفکر بودن و فیلسوف بودن کودکان را مطرح می کند و معتقد است که کودکان فیلسوف به ذات هستند و این برنامه معنایی از فلسفه ارائه می دهد که کودکان را وارد جمع فلاسفه می کند و به آنها می خواهد کمک کند تفلسف کرده و نیازهای خود را ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلام حسین خدری مدیر گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست روز جهانی کودک طی سخنانی به مسئله برنامه فلسفه برای کودکان پرداخت و گفت: 8 اکتبر مصادف با 16 مهر از سوی یونیسف روز جهانی کودک نامگذاری شده است که در ایران به مدت یک هفته از 15 مهر تا 21 مهر برنامه های مختلفی برگزار می شود. شعار امسال روز جهانی کودک از سوی یونیسف «کودکان دارای معلولیت» نامگذاری شده است اما در ایران در ستادی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شد این روز با شعار «زنده باد کودکی، زنده باد زندگی» تعیین شد که برای هر روز این هفته عناوین مختلفی تعیین شده است.

دکتر غلام حسین خدری در بخشی از سخنان خود به همکاری وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حوزه برنامه فلسفه برای کودکان اشاره کرد و گفت: طی صحبت های اولیه ای که با معاونت برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است مقرر شد در مناطق بیست و چند گانه تهران مربیانی در دوره های تربیت مربی فلسفه برای کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شرکت کنند و علاوه بر این دوازده درس نامه برای تربیت مربی فلسفه برای کودکان برای اولین بار از سوی پژوهشگاه در حال تهیه و چاپ است و امیدواریم تا پایان سال این مجموعه 12 جلدی برای بهره مندی مربیان فلسفه برای کودکان منتشر گردد.

در ادامه این نشست دکتر سعید ناجی عضو گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: برنامه «فبک» مهمترین نیاز های کودکان که نیاز به تصمیم و استقلال فکری است کمک می کند که کودکان بتوانند نیازهای خود را مطرح کرده و مستقلا فکر کنند و تصمیم بگیرند. برنامه فلسفه برای کودکان متفکر بودن و فیلسوف بودن کودکان را مطرح می کند و معتقد است که کودکان فیلسوف به ذات هستند و این برنامه معنایی از فلسفه ارائه می دهد که کودکان را وارد جمع فلاسفه می کند و به آن ها می خواهد کمک کند تفلسف کرده و نیازهای خود را ارائه دهند و این برنامه با دوری از تبلیغات و شعار در راستای اهمیت دادن واقعی به کودکان تلاش می کند.

وی با بیان این که تلاش ما این است که نسخه ای از برنامه فلسفه برای کودکان مناسب فرهنگ اسلامی ایرانی خود ارائه دهیم افزود: اولین کار ما معرفی برنامه فلسفه برای کودکان است که خوشبختانه به خوبی این معرفی صورت گرفته است و در همین راستا کتابها و مجلات مختلفی ارائه می گردد و در کنار آن کارگاه هایی برای یافتن نسخه مناسب کودکان سرزمین ایران برگزار شده است که به نتایج بسیار درخشانی دست یافته ایم.

دکتر مهرنوش هدایتی عضو دیگر گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ضرورت پرورش مربی در این حوزه تاکید کرد و گفت:  کار اصلی ما برای عملیاتی کردن برنامه فلسفه برای کودکان پرورش مربی و معلم به صورت بنیادی است. برنامه فلسفه برای کودکان در ایران یک نظام جدید تربیتی است - تاملی ارائه می دهد نه حافظه محوری و تلاش دارد نسخه ای ایرانی را از این برنامه اجرایی کند. معلم باید جایگاه خود را در کلاس تغییر بدهد و از تعلیمی به تحصیل گر تغییر نقش دهد که ما با برگزاری گروه های مختلفی که در پژوهشگاه برگزار می کنیم این هدف را دنبال می کنیم.

وی اعلام کرد: اجرایی شدن این برنامه روند آموزشی را از حافظه محوری به حالتی که دانش آموز خود را مسئول کسب دانش فلسفی خود می داند تغییر می کند. علاوه بر این در کل جهان برای برنامه فلسفه برای کودکان چهار مجله تخصصی وجود دارد که یکی از این چهار مجله در ایران با عنوان «تفکر و کودک» به چاپ می رسد و ما سعی کردیم که هر فردی که در حوزه تفکر کودک فعالیت علمی می کند را جذب کنیم.

دکتر هدایتی با اشاره به برگزاری دوره های تربیت مربی فلسفه برای کودکان گفت: از حدود سه سال پیش این دوره ها در پژوهش گاه علوم انسانی برگزار می شود که در دو قالب مقدماتی و پیشرفته سعی داریم یک بسته نظری و عملی را در این حوزه به مربیان ارائه دهیم و تمام تلاش ما این بوده که مربی که در برنامه فلسفه برای کودکان می رود دانش فلسفه و دانش روانشناختی و تربیتی کافی را برای کار با کودک فیلسوف داشته باشد. تا کنون شش دوره از دوره های تربیت مربی فلسفه برای کودکان برگزار شده است که در هر دوره 25 نفر آموزش می بینند. با وجود استقبال زیادی که در ثبت نام صورت می گیرد اما به دلیل این که ما می خواهیم مربی کار عملی را تجربه کند و کاملا در حلقه کند و کار فلسفی قرار گیرد در هر دوره تعداد کمی را پذیرش می کنیم اما امیدواریم که تا 5 سال آینده مربیان بهتری را در این حوزه به جامعه آموزشی کشور معرفی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: اجرای برنامه فلسفه برای کودکان یک برنامه طولانی مدت است و باید از کارهای عجولانه پرهیز کرد چرا که برنامه فلسفه برای کودکان یک جنبش تعلیمی و تربیتی است و می خواهد تغییری بنیادی در نظام آموزش و پرورش را دنبال کند که این نیاز به برنامه ریزی و فعالیت های علمی دارد.

 

کد خبر 2152305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha