۱۸ مهر ۱۳۹۲، ۸:۳۹

میراث در هفت روز؛

مدیریت زنان در کاخ های تهران / خطر خروج کاخ گلستان از فهرست جهانی

مدیریت زنان در کاخ های تهران / خطر خروج کاخ گلستان از فهرست جهانی

خطر خروج کاخ گلستان از فهرست میراث جهانی یونسکو، ادامه انتصابات در سازمان میراث فرهنگی، عضویت انجمن­های صنفی راهنمایان گردشگری در فدراسیون جهانی راهنمایان، افتتاح دوره دکترای گردشگری در دانشکده مدیریت و تخریب یک خانه متعلق به دوران زندیه از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، روند انتخاب افراد جدید به سمت های مختلف در سازمان میراث فرهنگی همچنان با ورود رئیس جدید این سازمان ادامه دارد به نحوی که این هفته خبر رسید که اعظم رضایی انزهائی به سمت سرپرست موقت مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ موزه سعدآباد منصوب شده است  او پیش از این مسئول موزه هنرهای زیبا، موزه هنر و مردم و تاریخ معاصر در همین کاخ سعدآباد بوده است.

پیش او نیز مدیریت کاخ گلستان به پروین ثقه الاسلام، مدیریت موزه ملی به  مهناز گرجی و مدیریت کاخ نیاوران به آفرین امامی سپرده شده بود.

همچنین این هفته محمد علی نجفی با صدور احکام جداگانه اسدالله درویش امیری را به عنوان معاون امور مجلس،حقوقی و استانها، بهمن نامور مطلق به عنوان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و سعید شیرکوند را به عنوان معاون سرمایه گذاری و تامین منابع منصوب کرد.

توافق ایران و تونس بر تداوم همکاری ها برای توسعه گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی این هفته با وزیر گردشگری تونس دیدار کرد. همچنین دو کشور ایران و تونس در چهارمین نشست کمیته فنی مشترک گردشگری بر تداوم همکاری ها در زمینه آموزش، سرمایه گذاری و نیز فراهم آوردن تسهیلات لازم جهت توسعه صنعت گردشگری دو کشور به توافق رسیدند.

تخریب خانه تاریخی متعلق به دوران زندیه

خانه پورنواب یکی از خانه های تاریخی متعلق به دوره زندیه است که  در بافت تاریخی شیراز قرار گرفته و با وجود داشتن ارزش معماری و تاریخی، هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نشده است.
با این حال شهرداری شیراز قصد دارد تا این خانه که پشت بازار شاه چراغ، کوچه دوازده امامی، پلاک 3 قرار گرفته است را برای گسترش طرح حرم تا حرم که موجب تخریب بسیاری از خانه های تاریخی این محدوده شده، تخریب کند و زمین آن را به این طرح اضافه کند.

دوره دکترای گردشگری در دانشکده مدیریت افتتاح شد

اگرچه برنامه های هفته گردشگری متناسب با شعار گردشگری ، آب و حفاظت از منابع مشترک نبود اما در این هفته، دانشگاه علامه طباطبایی همایشی با این عنوان را برگزار و در کنار آن دوره دکترای گردشگری حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح کرد.

در این همایش محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: دانشگاه به عنوان کانون تولید علم، آموزش و آزاداندیشی از جایگاه والایی برخوردار است این آزاداندیشی فقط در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی مورد نظر نیست.

وی به بازدید از دپارتمان گردشگری نیویورک اشاره کرد و گفت: این دپارتمان هنوز دکترای گردشگری ندارد در حالیکه یکی از بهترین و گرانترین مراکز آموزش گردشگری است.

احتمال خروج کاخ گلستان از فهرست یونسکو/ سرک کشیدن برج دلگشا به حریم کاخ

مالک سرای دلگشای تهران که سال 89 این بنا را از فهرست میراث ملی خارج و تخریب کرد، این بار با دریافت مجوز ساختمانی با ارتفاع 27 متر به جای سرای دلگشا، قصد خروج کاخ گلستان را از فهرست جهانی دارد آن هم درست پس از سه ماه که این کاخ با وجود چالشهای فراوان جزو میراث جهانی ایران معرفی شد.

در این باره، امید غنمی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: ارتفاعی که طرح تفصیلی به مالک سرای دلگشا داده  بیش از حد مجاز است.

غنمی گفت: ارتفاع مجاز برای ساخت و ساز در آن محدوده از 20 سال پیش تا کنون هفت و نیم متر بوده است و اگر کسی بالاتر از این حد ساخت و ساز کرده، مجوزش باطل است. مدیران سابق در سازمان میراث فرهنگی در کمیسیون ماده 5 تصمیم گرفتند که مجوز 10 متر و نیم را به مالک بدهند نامه اعتراض به این موضوع را برای آنها فرستادیم. من اتفاقی از این موضوع باخبر شدم.به همین علت میراث فرهنگی استان تهران را در جریان قرار دادم و اسناد و مدارک مان را به دادگاه فرستادیم.

وی گفت: اوراق قضایی در این باره در سازمان میراث فرهنگی گم شده و به دست ما نرسیده است. طرف شکایت اداره میراث فرهنگی استان تهران بوده است بعد از اینکه مالک حکم تخریب سرای دلگشا را دریافت کرد، سازمان میراث فرهنگی جلوی تخریب را گرفت.

غنمی گفت: با وجود اینکه مخالف ارتفاع ده متر و نیم هستیم و معتقدیم بیش از آن امکان ساخت و ساز در بازار وجود ندارد اما بازهم شنیده ام که کارشناسان طرح تفصیلی به مالک سرای دلگشا تا ارتفاع بیش از 27متر نیز مجوز داده اند.

تراز ایران در گردشگری

نگاهی به تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران نشان می دهد که در هشت سال اخیر ایران روند بسیار کندی را در حوزه جذب گردشگر داشته است به نحوی که در سال 88 توانسته 2 میلیون و 276 هزار و 575 نفر، در سال 89 حدود 3 میلیون و 121 هزار و 282 نفر، در سال 90 حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر و در سال 91 ، 3 میلیون و 729 هزار نفر برای دیدن ایران جذب کند. اگر این آمار، آمار واقعی گردشگری محسوب شود می توان گفت که از سال 88 تاکنون رقمی که به تعداد گردشگران ایران اضافه شده جهش میلیونی نداشته است و تنها سالی 400 تا 700 هزار نفر به آن اضافه شده اند که اگر با همین روند ادامه پیدا کند، دستیابی به اهداف ورود 20 میلیون گردشگر در سال 2020 دشوار خواهد بود.

در این باره اردشیر اروجی، کارشناس برنامه ریزی گردشگری و میراث فرهنگی به خبرنگار مهر می گوید: تراز گردشگری ایران 79 است اما در نیمه امسال این تراز رو به بهبود بوده از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، سفر به خارج از کشور گرانتر شده و تعداد مسافران خروجی کاهش پیدا کرده است. از سویی تمایل به ورود گردشگران خارجی به دلیل فضای سیاسی ایجاد شده و شرایط اقتصادی افزایش یافته است.

هر چند که طبق جدول دسته بندی کشورها از نظر پذیرش گردشگر و اخذ درآمد، ایران همواره رتبه 79 را داشته و از نظر هزینه گردشگر در ردیف های بالای 40 بوده و سهم آن از گردشگری جهان تنها یک دهم درصد بوده است.

عضویت انجمن­های صنفی راهنمایان گردشگری در فدراسیون جهانی انجمن­های راهنمایان گردشگری

کانون سراسری انجمن­های صنفی راهنمایان گردشگری کشور به عضویت "فدراسیون جهانی انجمن­های راهنمایان گردشگری" WFTGA درآمد. بعد از برگزاری اولین جشن راهنمایان در سال 1386، راهنمایان گردشگری شاهد تشکیل انجمن­های صنفی در برخی از استان­ها بودند. البته انجمن صنفی راهنمایان گردشگری شهر اصفهان و یک یا دو استان دیگر قبل از این تاریخ تشکیل شده بودند.

کد خبر 2152498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha