۱۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۴۰

حسینی:

نظارت 30 اکیپ دامپزشکی بر ذبح روز قربان استان مرکزی/ نظارت بر زیستگاههای پرندگان

نظارت 30 اکیپ دامپزشکی بر ذبح روز قربان استان مرکزی/ نظارت بر زیستگاههای پرندگان

اراک - خبرگزاری مهر: مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید قربان و اهمیت نظارت بر قربانی های این روز، دامپزشکی استان 30 اکیپ نظارتی برای نظارت بر قربانی های این روز آماده کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی  بعد از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه،  30 اکیپ ثابت و سیار متشکل از 50 نفر از دامپزشک و کارشناسان بهداشتی برخرید و ذبح دام است افزود: این اکیپ ها در شبکه های دامپزشکی، کشتارگاهها، و میادین عرضه دام زنده آماده خدمات رسانی به شهروندان هستند.

دکتر سعید حسینی از شهروندان خواست در این روز دام های قربانی خود را حتی المقدور از مراکز و میادین عرضه دام خریداری و به منظور کنترل بیماری های مشترک انسان و دام در کشتارگاه ها ذبح کنند.

وی با بیان اینکه در ذبح گوسفند باید مسائل بهداشتی رعایت شود افزود: امکانات لازم برای ذبح سالم در نظر گرفته شده است و شهروندان باید با بنامه ریزی و انجام درست کار و با اهمیت دادن به اصول بهداشتی اقدامی درست را انجام دهند.

معدوم سازی بیش از35 هزار کیلو گوشت ناسالم

دکتر حسینی در ادامه با بیان اینکه، نظارت بر بهداشت عمومی، تأمین فرآورده‌های خام دامی سالم و نظارت بر عرضه بهداشتی فرآورده‌های دامی یکی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی است افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیشاز 40 مورد نظارت بر واحدهای دام و طیور استان صورت گرفته است و بیش از 35هزار کیلوگرم فرآورده گوشتی غیر قابل مصرف معدوم شدند.

 

وی با بیان اینکه در این مدت 156 متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند اضافه کرد: در این مدت همچنین بالغ بر 2 میلیون و 148 هزار و 643 راس دام شامل یک میلیون و 882 هزار و 968 راس دام سبک و 265 هزار و 675 راس دام سنگین علیه بیماری‌های دامی، بالغ بر 528 هزار و 911 راس گاو و گوسفند علیه بیماری بروسلوز، 346هزار راس دام علیه بیماری شاربن، 3 هزار و 680 قلاده سگ‌ گله و خانگی علیه بیماری هاری واکسیناسیون شدند.

عرضه بیش از 9 میلیون قطعه طیور در استان

حسینی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون، بیش از 9میلیون هزار قطعه طیور با نظارت دامپزشکی کشتار و روانه بازار مصرف شده است اضافه کرد: همچنین حدود 100هزار قطعه طیور غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه، در این مدت بیش از 80 هزار گاو و گوسفند در استان کشتار شده است افزود: همچنین بیش از  14 میلیون هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان صورت گرفته است و حدود 90 میلیون دز واکسن با نظارت دامپزشکی در واحدهای دام و طیور استان استفاده شده است.

درمانگاه آبزیان استان مرکزی

وی در ادامه با بیان اینکه، اولين درمانگاه تخصصي آبزيان استان مركزي در اراک فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: نماینده سازمان دامپزشكي و ادارات كل مستقر در استانها متولي بهداشت و رسيدگي به امورات مربوط به بيماريهاي دام ،طيور و آبزيان هستند و این درمانگاه توانسته خدمات موثری در راستای توسعه آبزی پروری استان ارائه دهد.

نظارت بر زیستگاههای پرندگان

وی در ادمه با اشاره به وظیفه نظارتی و رصد دام ها وطیور برای پیشگیری از بیماری ها از سوی دامپزشکی گفت: از دیگر وظایف این سازمان نظارت بر زیستگاههای پرندگان استان و از جمله پرندگان مهاجر است که  از ابتدای سال تاکنون بیش از 4 هزار مورد نظارت در استان صورت گرفته است و وضعیت استان در این زمینه رضایت بخش است.

حسینی تصریح کرد: بیش از 9هزار مورد خون‌گیری نیز به منظور اجرای سیستم مراقبت از آنفلوآنزای فوق حاد صورت گرفته است.

کد خبر 2153173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha