۱۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

وزیر ارشاد:

حافظ با زبان رندانه و طنزآمیز، نیش و نوش را کنار هم قرار داده است

حافظ با زبان رندانه و طنزآمیز، نیش و نوش را کنار هم قرار داده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زبان حافظ را زبان رندانه و مبتنی بر طنز دانست و گفت: او گاه در قالب همین زبان نوش و نیش را در کنار هم آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی شامگاه پنجشنبه در آیین یادروز حافظ در شیراز ادامه داد: حافظ جهانی آرمانی را ترسیم کرده و انتظار موعود از جمله شاخص‌های شعر حافظ بوده و رسیدن به این آرمان را در اشعار مختلف ترسیم کرده است.

وزیر ارشاد گفت: حافظ از مصحف شریف الهام گرفت و با کلام وحی مانوس بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکریم شعر و عرفان حضرت لسان الغیب بیان داشت: آنچه مورد وثوق همه حافظ‌شناسان و حافظ‌پژوهان است این است که خواجه شیراز از مصحف شریف الهام گرفت و با کلام وحی مانوس بود و این رمز ماندگاری حافظ در سال‌های متمادی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حافظ را غواص معنا و ادب دانست و اضافه کرد: عنایت پروردگار به حضرت حافظ به روشنی آشکار است، او عنایت به اولیاءالله دارد و این ارادت را به زیبایی در غزلیات خود بیان کرده است.

جنتی عنایت ربانی را عامل ارتقاء و تعالی حافظ دانست و گفت: همین عنایت ربانی موجب شده که حافظ خوشه‌چین مکتب وحی و کلام الهی باشد و سرسبزی و طراوت شعرش در بین مردم ماندگار شود.

وی رمزپردازی را نیز از جمله شاخصه‌های شعر حافظ دانست و گفت: این رمزپردازی نیز برگرفته از قرآن کریم بوده و همانطور که کتاب وحی مملو از رموز است در شعر حافظ نیز رمزپردازی به خوبی آمده است.

جنتی با بیان اینکه حافظ از چاپلوسی و ریا بیزاری جسته،گفت: آزادمنشی شاخصه اصلی شعر حافظ است و ما به خوبی می‌بینیم که شعر حافظ از تضاهرات ریاکارانه به دور بوده است.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌هایی که بین کلام وحی و شعر حافظ می‌یابیم، تفسیرپذیری است و در این ویژگی از شعر حافظ است که بسیاری از زوایای پنهان شعر او آشکار می‌شود.

وزیر ارشاد ادامه داد: شعر حافظ همچنین مانند کلام وحی قالب آهنگین و موسیقیایی دارد و همین قالب به شعر حافظ غنایی دو چندان می‌بخشد.

بیستم مهرماه در تقویم ملی ایران یاد روز حافظ نامگذاری شده و هر سال به این مناسبت برنامه‌های فرهنگی در شیراز و دیگر نقاط ایران و برخی مناطق جهان برگزار می‌شود.

کد خبر 2153402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha