۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۴

صالحی:

"زنده گیری پرندگان شکاری" دغدغه یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی است

"زنده گیری پرندگان شکاری" دغدغه یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی است

مشهد - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بزرگترین دغدغه یگان حفاظت محیط زیست زنده گیری پرندگان شکاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید صالحی قبل از ظهر سه شنبه با اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان شکاری و تمرکز عمده فعالیت های یگان حفاظت محیط زیست استان بر پایش مستمر مناطق تحت مدیریت و عرصه های طبیعی به منظور پیشگیری از صید زنده گیری و قاچاق پرندگان ارزشمند شکاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه طبق گزارشاتی كه دراين خصوص استحصال شده، ظرف دوماه گذشته دراستان خراسان رضوي 17 بهله از پرندگان ارزشمند شكاري همچون بالابان، دلیجه و سارگپه از بازگيران كشف و ضبط شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: این موضوع در خصوص گونه تحت حفاظت و حمایت شدۀ بالابان بیشتر به چشم  می خورد و البته بیشتر بنا بر علاقه خاصی است که ساکنان کشورهای جنوب خلیج فارس به گونۀ بالابان ایران دارند و واسطه های سودجو این پرندۀ تعلیم پذیر را از ایران به کشورهای یاد شده قاچاق می کنند.

وی بیان کرد:هر چند آئين نامه ها و تصويب نامه هاي مختلفي درقانون شكار وصيد در اين خصوص به اجرا درآمده است ولي كماكان شاهد دستگيري متخلفان و سود جويان بي شماري دراين زمينه هستيم و خراسان رضوی نیز این قاعده مستثنی نیست.

وی در اين راستا به تبصره 2 ماده 13 قانون شكار و صيد اشاره كرد كه طبق آن زنده گيري، شكار، خريد، فروش، حمل، نگهداري و صدور پرندگان شكاري از قبيل شاهين، بحري، بالابان و دليجه ممنوع است و افزود: متخلف علاوه بر محكوميت به حداكثر مجازات مقرر كه سه ماه حبس به استناد مصوبه هیئت دولت است به جزاي نقدي از 15 تا 200 ميليون ريال محكوم مي شود.

وی افزود: سازمان حفاظت محيط زيست طي مصوبه 168 شوراي عالي حفاظت محيط زيست، درپي تعيين گونه هاي جانوران وحشي مشمول قانون شكار و صيد و طبقه بندي آنها، پرندگان شاهين، بحري و بالابان را در فهرست گونه هاي در معرض خطر انقراض و همچنين تمامي پرندگان شكاري را در فهرست گونه هاي حمايت شده و حفاظت شده قرار داده است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص اقداماتی که به منظور حفظ گونه های ارزشمند شکاری دراستان صورت می پذیرد گفت: به منظور نگهداری و تیمار گونه های آسیب دیده که بعضا توسط دوستداران طبیعت به ادارات و نمایندگی های محیط زیست در مشهد و دیگر شهرستان های استان تحویل می شوند و نیز پرندگانی که از متخلفین شکار و صید کشف و ضبط می شوند این اداره کل ،اقدام به استقرار مراکز تیمار پرندگان شکاری در مشهد و هفت شهرستان دیگر کرده است.

وی از شهرستانهای طرقبه شاندیز، خواف، بجستان، تربت جام، گناباد، ترتبت حیدریه، جغتای و سبزوار به عنوان شهرستان های دارای مرکز تیمار پرندگان شکاری یاد کرد و افزود: گونه های منتقل شده به این مراکز پس از قرنطیه و گذراندن مراحل تیمار و مداوا تحت نظر دامپزشکان مربوطه و بازیابی قابلیت پرواز، در عرصه های طبیعی رها سازی می شوند.

صالحی دراین خصوص از رها سازی بیش از 80 پرنده شکاری تیمار شده در این مراکز در زیستگاه های طبیعی ظرف چند ماهه گذشته سخن گفت و ادامه داد: در ادامه آشنا سازی عموم با ارزش تنوع زیستی و نیز ضرورت حفظ جایگاه گونه های ارزشمند و در رأس هرم غذایی، پیگیر برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی ویژۀ بومیان و حاشیه نشینان مناطق به عنوان جامعه هدف هستیم و این قبیل آموزش ها به منظور توسعه این فرهنگ تداوم خواهد داشت.

گفتنی است، پرندگان مهاجر شكاري در فصل پاييز بنا بر غريزه طبيعي خود و به دليل شرايط نا مساعد آب و هوايي (دماي زير صفر و يخبندان) و كمبود غذا در مرزهاي شمالي مثل صحراي سيبري، قفقاز، ارمنستان، تركمنستان و كشورهاي آسيانه ميانه چند ماهي را در زيستگاه هاي كشور ايران سپري مي كنند و پس از طي اين دوره با آغاز باران هاي پاييزي و سرد شدن هوا به مسير مهاجرت خود ادامه داده و به طرف مناطق گرم تر از جمله آفريقا حركت مي كنند و در نهايت در فصل بهار براي زادآوري به مرزهاي شمالي رفته و در آنجا زادآوري مي كنند و اين چرخه ادامه مي يابد.

کد خبر 2153839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فاطمه IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      0 0
      چرا رحم ندارن باغ پرندگان رفتم باید اسمشو ندامتگاه پرندگان بزارن همه طاوس ها از بس روی سیمان بودن لنگ میزدن همه پرنها وضعیت بدی داشتن فقط بلند پول بگیرن رسیدگی نمیکنن