۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۱۶

"نامه‌های خیس" در سکوت خبری در جهان افتخار می‌آفریند

"نامه‌های خیس" در سکوت خبری در جهان افتخار می‌آفریند

مرجان اشرفی‌زاده کارگردان "نامه‌های خیس" که چندی پیش جایزه بهترین فیلم جشنواره "خروس طلایی" چین را برای ناهید دل‌آگاهی تهیه‌کننده اثر به ارمغان آورد از اینکه خبر جوایز بین‌المللی این تله‌فیلم به درستی منعکس نمی‌شود، ابراز تعجب کرد.

مرجان اشرفی‌زاده کارگردان "نامه‌های خیس" در گفتگو با مهر از افتخارآفرینی دوباره این فیلم تلویزیونی این بار در جشنواره "خروس طلایی و 100 گل" چین خبر داد و اظهار کرد: نمی‌دانم چرا نسبت به جوایزی که فیلم ما می‌گیرد بی توجهی می‌شود. سال گذشته که یک فیلم ایرانی جایزه جشنواره کازان روسیه را از آن خود کرد در مطبوعات سر و صدایی به پا شد اما وقتی فیلم تلویزیونی 100 میلیونی ما همان جایزه آن فیلم یک میلیاردی را از آن خود کرد، انعکاس کمی در مطبوعات یافت.

دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار چین

وی افزود: جشنواره "خروس طلایی و 100 گل" به اسکار چین معروف است و مهم‌ترین جشنواره سینمایی این کشور به حساب می‌آید که از سوم تا دهم مهرماه در آنجا برگزار می‌شود. "نامه‌های خیس" از میان چهار فیلمی که از ایران حضور داشتند جایزه بهترین فیلم خارجی را در این جشنواره از آن خود کرد و جایزه کارگردانی به پرویز شیخ طادی برای فیلم "روزهای زندگی" رسید.

این کارگردان تصریح کرد: در دوره هشتم جشنواره کازان که فیلم ما جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، آثاری حضور داشتند که فیلم ما در کنار آنها به لحاظ پروداکشن و تولید حرفی برای گفتن نداشت، مثلا فیلم دیگری که دو جایزه گرفت محصول مشترک پنج کشور به حساب می‌آمد.

سادگی، نگاه انسانی و عشق عامل استقبال از "نامه‌های خیس"

اشرفی‌زاده در پاسخ به اینکه دلیل این استقبال را چه چیزی ارزیابی می‌کند، گفت: سادگی قصه، نگاه انسانی آن و اینکه درباره عشق است مهم‌ترین عوامل استقبال از این اثر هستند. البته بحث مذهبی کار و تم امام رضایی (ع) آن شاید در کشورهای دیگر کمتر درک شود اما فکر می‌کنم روابط انسانی فیلم به چشم می‌آید؛ رابطه مادر و دختر، معصومیتی که در اینها وجود دارد و عشق نجیبانه‌ای که در فیلم تعریف می‌شود، توانسته اثرگذار باشد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه زحمات همه گروه "نامه‌های خیس" دیده شده است. این فیلم در اجزا درست رفتار کرده و با تمام سادگی همه چیز آن سر جای خود است، صدا، بازیگری، تصویر، موسیقی، تدوین و آخر از همه کارگردانی. برای همین است که با یک نگاه مذهبی توانسته بین فیلم‌های بخش بین الملل این دو جشنواره مورد اقبال قرار بگیرد.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که با مردم فیلم را می‌دیدیم نیز بازخوردهای خوبی می‌گرفتیم، به ویژه در کازان که مردم تاتار مخاطب ما بوده و برخی از آنها مسلمان بودند و با ما اشتراک داشتند. در چین این ارتباط کمتر بود اما فیلم تاثیر عاطفی خود را بر مخاطب می‌گذاشت.

معصومه قاسمی‌پور، بهروز شعیبی، مریم بوبانی، محسن قاضی‌مرادی، جواد عزتی، مهتاج نجومی، شیرین بینا، هما خاک‌پاش و هیلدا خسروی بازیگران "نامه‌های خیس" به تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه هستند.

کد خبر 2154046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha