۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۳

نگاهی به دو فیلم سیاسی حاضر در فستیوال فیلم نیویورک

نگاهی به  دو فیلم سیاسی حاضر در فستیوال فیلم نیویورک

نیویورکی‌ها در فستیوال فیلم نیویورک گرد آمدند تا با تماشای فیلم‌هایی چون "کاپیتان فیلیپس" و "بوته سوزان" یاد اتفاقات تاریخی مهم را نیز گرامی بدارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، فیلم افتتاحیه این فستیوال "کاپیتان فیلیپس" به کارگردانی پل گرین گرس و با بازی تام هنکس در نقش کاپیتان کشتی آمریکایی بود که توسط دزدان دریایی سومالیایی در اقیانوس هند دزدید می شود. این فیلم که درامی بسیار جدی و سخت و هیجانی بود با پایانش، شب خوشی را برای بینندگان میهمانی افتتاحیه رقم نزد.

آن هایی که به نظر می رسید بیشتر از همه از وجود خودشان لذت می بردند بازیگرانی بودند که نقش دزدان دریایی فیلم را بازی کرده بودند. این افراد از میان جامعه تبعید شده سومالی در مینسوتا انتخاب شده بودند. این بازیگران که بیشترشان آماتور بودند در خلق نقش دزدان دریایی پرسه زن که تحت نظر یک فرمانده خشن کار می کنند، با شجاعتی ترسناک ظاهر شدند. کاپیتان فیلیپس واقعی و دیگر اعضای کشتی نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند... تنها می توان تصور کرد که نمایش این فیلم چه خاطرات ترسناکی را برایشان زنده کرد.

گرین گرس بریتانیایی که درگذشته نیز چند فیلم اکشن مانند "متحد 93" و دو فیلم مجموعه "بورن" را کارگردانی کرده بود، در ساخت "کاپیتان فیلیپس" به نظر می رسد که از سابقه نظامی پدرش نیز استفاده کرده باشد. پدر او در زمان جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی حضور داشت.

فستیوال فیلم نیویورک همچنین فیلم "بوته سوزان" اگنیشکا هولاند را نیز به نمایش گذاشت که یک فیلم سیاسی قدرتمند دیگر درباره هجوم بود. این مجموعه سه قسمتی که توسط کمپانی "اچ‌بی‌او" اروپا ساخته شده است عواقب حمله شوروی به چکسلواکی در سال 1969 را به تصویر می کشد. این فیلم که بر روی مبارزات دانشجویی و شهروندی علیه حکومت شوروی تمرکز می‌کند، داستان یک دانشجوی ایده آلیست رشته تاریخ به نام یان پالاچ را تعریف می کند که برای اعتراض به تصرف کشورش خود را به آتش کشید.

این فداکاری بازتاب‌هایی را در میان افراد دیگری که می خواهند با تصرف شوروی مقابله کنند به وجود می آورد و اعضای خانواده پالاچ که هنوز سعی دارند این حرکت سیاسی او را درک کنند، نیز دچار حیرت می‌‌شوند. کلید اصلی داستان شجاعت شخصیت دگمار بورسووا وکیل زنی است که نماینده اعضای خانواده پالاچ در مقابل تهمت‌های وارد شده به آن هاست.

فیلم "بوته سوزان" نه تنها بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده بلکه خود هولاند نیز در آن زمان در شهر پراگ در حال تحصیل بوده و از موقعیت اطلاع دست اول دارد. او اقرار می کند که حضور داشتن در آن موقعیت زندگی او را تغییر داد. بنابراین تعجب آور نیست که هولاند به این فیلمنامه قوی که توسط یک نویسنده جوان چک نوشته شده و توسط یک جوان چک دیگر نیز تهیه شده جذب شده باشد.

درست بعد از نمایش این فیلم در فستیوال، بخش فیلم های خارجی آکادمی اسکار از در نظر گرفتن این فیلم به عنوان نماینده چک صرف نظر کرد. این فیلم در تلویزیون به نمایش درآمده بود و نسخه کوتاه ترش از نسخه اصلی بسیار متفاوت نبود.

پنجاه و یکمین جشنواره فیلم نیویورک که یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی آمریکا است، 27 سپتامبر تا 13 اکتبر (5 تا 21 مهر) برگزار می‌شود.

 

کد خبر 2154287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha