ساندی تلگراف: 

اهدای نوبل صلح نشانه تقدیر از بشار اسد بود 

اهدای نوبل صلح نشانه تقدیر از بشار اسد بود 

یک نشریه انگلیسی در تحلیلی با اشاره به اهدای جایزه نوبل صلح به سازمان خلع سلاح شیمیایی، این اقدام را حمایت و تقدیر از دولت بشار اسد دانسته است. 

به گزارش خبرگزاری مهر، روز جمعه گذشته جایزه نوبل صلح به سازمان خلع سلاح شیمیایی اهدا شد و ساندی تلگراف در شماره امروز خود این جایزه را نشانه تقدیر از حکومت بشار اسد داسنته است. 

ساندی تلگراف در این تحلیل خود می نویسد : مخالفان بشار اسد می گویند که اهدای جایزه صلح نوبل به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمایی، معامله ای بود که برای جلوگیری از حمله آمریکا به سوریه انجام شد. 
 
حکومت سوریه با قبول امحای تسلیحات شیمیایی از حمله آمریکا به کشورش جلوگیری کرد و بدین ترتب سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی که مسئول از بین بردن این تسلیحات است، برنده جایزه صلح نوبل شد. 
 
در همین حال کمیته جایزه صلح نوبل، اعلام کرده که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی این جایره را به سبب اقدامات قبلی خود برنده شده و اقدام جدید آن در سوریه ربط چندانی به این جایزه ندارد. 
 
با این حال منتقدین اعتقاد دارند که در اهدای این جایزه نوعی سیاسی کاری شده است. 
 
تلاش کشورهای عرب خاورمیانه و چند کشور غربی که تمایل زیادی برای حمله به سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور داشتند، با ابتکار روسیه و ایران خنثی شد و حضور بازرسان سازمان ملل در سوریه موجب شده که به کلی طرح حمله به سوریه در شرایط فعلی به فراموشی سپرده شود. 
 
سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سال ١٩٩٧ میلادی و براساس کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی ایجاد شد. مقر این سازمان در شهر لاهه، هلند، واقع است و تشکیلات آن تحت نظر دولتهای امضاکننده کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی اداره می شود.
 
وظیفه اصلی سازمان منع تسلیحات شیمیایی شامل امحای تسلیحات تجهیزات و تسلیحات شیمیایی و امکانات تولید آنها، بازرسی از کشورهای امضاکننده کنوانسیون به منظور حصول اطمینان از عمل به تعهدات آنها و تلاش برای حسن اجرای مفاد کنوانسیون است. این سازمان زیر نظر شورای اجرایی به ریاست مدیرکل سازمان اداره می شود.
 
اعضای هیئت اجرایی و شخص مدیرکل توسط کنفرانس کشورهای عضو برگزیده می شوند. در حال حاضر، احمد "اوزومجو" دیپلمات ترکیه ای، مدیرکل این سازمان است. وی پیشتر در هیئت های نمایندگی کشورش در سرزمین های اشغالی، سوریه و پیمان ناتو عضویت داشته و از ژوئیه سال ۲۰۱۰، مدیریت کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی را برعهده داشته است.
 
سازمان منع تسلیحات شیمیایی از نهادهای وابسته به سازمان ملل محسوب نمی شود، اما در زمینه نظارت بر جلوگیری از گسترش تسلیحات شیمیایی، با سازمان ملل همکاری نزدیک دارد.
 
کد خبر 2154618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha