۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۸:۲۷

مهر گزارش می‌دهد/

افزایش قیمت کود شیمیایی و سموم دغدغه کشاورزان دشتی/ کمبود سهمیه گازوئیل

افزایش قیمت کود شیمیایی و سموم دغدغه کشاورزان دشتی/ کمبود سهمیه گازوئیل

دشتی - خبرگزاری مهر: کشاورزان شهرستان دشتی با مشکلات زیادی روبرو هستند که افزایش قیمت سموم و کود شیمیایی و همچنین کمبود سهمیه گازوئیل از مهمترین مشکلات و خواسته‌های این کشاروزان است و لازم است مسئولان برای حل این مشکلات تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ امروز کشاورزی نقش عمده ای در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و کشاورزان با زحمات شبانه‌روزی خود منتظر روزی هستند که محصول خود را برداشت کنند و نتیجه تلاش‌ها و زحمات خود را در این چند ماه ببینند اما در این بین مشکلاتی وجود دارد که مهم‌ترین دغدغه آنها است.

شهرستان دشتی یکی از قطب‌های کشاورزی استان بوشهر است که سالانه با تولید بالغ بر300 هزار تن محصولات زراعی – باغی و دامی نقش مهمی در اقتصاد استان و کشور دارا است در این گزارش بر آن شدیم تا مشکلات این قشر زحمت کش را جویا شویم و آنها نیز از دغدغه‌های خود را بگویند.

افزایش قیمت کود شیمیایی به نسبت سال گذشته/ دغدغه فروش محصولات

یکی از کشاورزان شهرستان دشتی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر یکی از عمده مشکلات ما افزایش قیمت کود شیمیایی نسبت به سال گذشته است و سموم مورد نیاز با قیمت  آزاد خریداری می‌شود.

مهدوی ادامه داد: هیچ تضمینی برای فروش وجود ندارد و در این بین دلالان و واسطه‌گران هستند که از سود کلانی برخوردار می شوند.

مهدوی در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و اضافه کرد: ما پیشنهاد داریم در صورت امکان دولت خود خرید کند و قیمت پایه را مشخص کند.

کمبود سهمیه گازوئیل کشاورزان/ تهیه کود شیمایی به نرخ آزاد

یکی دیگر از کشاورزان کردلانی نیز گفت: امسال گوجه را در 10 هکتار از زمین‌های کشاورزی کاشته‌ام که با کمبود سهمیه گازوئیل مواجه هستم.

عمرانی ادامه داد: کود شیمایی به نرخ آزاد تامین می شود و جاده بین مزارع نیز وضعیت مناسبی ندارد.

هنگامی، یکی دیگر از کشاورزان آن روستا بود که خواستار ایجاد راه دسترسی برای تسریع در حمل و نقل شد.

یکی دیگر از کشاورزان روستای سنا نیز از کمبود مشتری خوب و نبود اطمینان گلایه داشت و گفت: بارها محصول آماده فروش بوده ولی هیچ خریداری وجود نداشته و محصول بلا تکلیف در زمین رها بوده است.

غلامی اضافه کرد:امسال وسایلی از قبیل سبد ،کود ،سموم و..با افزایش قیمت مواجه بوده است

تولید 200 هزار تن گوجه فرنگی از مزارع دشتی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری، سطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی در سطح شهرستان به حدود پنج هزار و500 هکتار برسد که عمده سطوح زیر کشت در بخش‌های کاکی و شنبه و تا حدودی در بخش مرکزی است.

امرالله احمدی افزود: تمام نشای مورد نیاز این سطوح در گلخانه‌های تولید نشاء داخل شهرستان تولید شده است

وی ادامه داد: همچنین پیش بینی می شود میزان تولید گوجه فرنگی از مزارع شهرستان به حدود 200 هزار تن برسد.

احمدی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این محصول در سبد غذایی مردم بخش زیادی از این محصول به بازارهای مصرف تازه خوری در سراسر کشور عرضه شده و مقداری از آن نیز به کشورهای همسایه صادر می شود.

وی بیان داشت: بخشی از این تولید نیز به عنوان خوراک کارخانه‌های صنایع تبدیلی و فرآوری به این کارخانه‌ها حمل می‌شود.

سهمیه گازوئیل کم نیست/ تقبل 60 درصد هرینه خرید تله نور توسط دولت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی اضافه کرد: در حال حاضر در خصوص سهمیه گازوئیل ما هیچ مشکلی نداریم و اگر کسی مراجعه کند پیگیری می‌کنیم.

وی بیان داشت: سهمیه گازوئیل بر اساس ملاک و معیارهای امور آب است و ما نیز بر همین اساس و معیار گازوئیل در اختیار کشاورز قرار می‌دهیم.

احمدی یادآور شد: یکی از عمده مشکلات کشاورزان آفت مینور می باشد که برای جلوگیری از این آفت دولت 60 درصد هرینه خرید تله نور را تقبل کرده ولی علی‌رغم اطلاع‌رسانی استقبالی صورت نگرفته است.

وی تغییر اجرای سیستم آبیاری از سنتی به روش‌های نوین، برقدار کردن بیش از 300 حلقه چاه کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، تزریق بالغ بر 50 میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع طرح توسعه به بخش‌های کشاورزی شهرستان را از اقدامات مهم صورت گرفته در راستای توسعه بخش کشاورزی در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: در راستای حمایت از این قشر زحمت‌کش جامعه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

گزارش: قاسم بازیاری

کد خبر 2155980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha