۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

«وضعیت و ماهیت سکولاریسم و سکولاریزاسیون در دنیای معاصر» منتشر می شود

«وضعیت و ماهیت سکولاریسم و سکولاریزاسیون در دنیای معاصر» منتشر می شود

کتاب «وضعیت و ماهیت سکولاریسم و سکولاریزاسیون در دنیای معاصر» به زودی از سوی گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آنچه در این مجموعه مقالات گرد آمده، توصیفی از چیستی سکولاریسم و بیان تاریخ و وضعیت سکولاریزاسیون در دنیای غرب است تا نخست معنا و مفهوم آن که گاه بسیار متفاوت از تلقیهای ایرانی از سکولاریسم است و سپس کاستی ها و وضعیت آینده آن معلوم گردد.

اشاره به تاریخ شکل گیری مفهوم سکولاریسم و مؤلفه های معنایی در آن و همچنین بیان تحولات و مراحلی که به وضعیت سکولار منتهی شد، از ویژگیهای مقالات این اثر می باشد.

مجموعه مقالات کتاب «وضعیت و ماهیت سکولاریسم و سکولاریزاسیون در دنیای معاصر» در سه بخش دسته بندی می شوند. بخش اول، شامل مقالاتی است که از یک سو به پیشینۀ معنایی، ریشه های اجتماعی، بنیانگذاران، و اصول سکولاریسم، و تفاوت سکولاریسم با لائیسیسم معطوف است و از سوی دیگر به فرایند تاریخی، علل، شاخصها و مظاهر «سکولاریزاسیون» و «لائیسیته» در غرب، و رابطه مسیحیت با این فرایند می پردازند.  

در بخش دوم، که شامل سه مقاله است، وضعیت «سکولاریسم» و «سکولاریزاسیون» در دنیای اسلام به طور خلاصه و البته ناقص مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش سوم (بخش پایانی) که شامل مقالاتی انتقادی است تنگناهای سکولاریسم، چالشهای سکولاریسم، حتی نوع میانه روی آن، عقب نشینی سکولاریسم در نسبت میان دین و سیاست، و بالاخره زوال سکولاریسم سکولاریسمی که پیش از این زوال دین را پیش بینی کرده بود، در دنیای کنونی (جهان غرب و جهان اسلام) مورد بررسی قرار می گیرد.

مجموعه 12 مقاله کتاب «وضعیت و ماهیت سکولاریسم و سکولاریزاسیون در دنیای معاصر» توسط سیدمحمد حسین صالحی، سیدرحیم راستی تبار، رحمت الله رضایی و حبیب الله بابایی به زبان فارسی برگردانده شده است.

کد خبر 2156096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha