۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۲۰:۵۴

سایت آمریکایی:

"الهام علی اف"متحدی باثبات برای آمریکا نیست/"علی اف" فقط به فکرحفظ قدرت خود است

"الهام علی اف"متحدی باثبات برای آمریکا نیست/"علی اف" فقط به فکرحفظ قدرت خود است

سایت "WPR " در مطلبی با اشاره به وجود فساد و مناقشه های فراوان در جمهوری آذربایجان این کشور را متحد باثباتی برای آمریکا نمی داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت آمریکایی ورلد پولتیک ریویو(WPR ) در مطلبی با اشاره به انتخابات پر حرف و حدیث در جمهوری آذربایجان این کشور را متحد مناسبی برای آمریکا ندانسته است.

در این مطلب آمده است، برخی از بحث و جدل ها و رسوایی ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان به پایان رسیده است و در کشوری که یک حزب تمامیت خواه می تواند تمامی مسائل را از ابتدا تا انتها به نفع خود مصادره کند مثل اینکه چه کسانی در کاندیدا شوند و یا اینکه چه کسانی در ناظران بین المللی باشند پیروزی با رای 80 درصد در انتخابات تعجبی ندارد.

نویسنده با طرح این سوال که "اما معنی و مفهوم دور سوم ریاست جمهوری الهام علی اف برای خارجی ها از جمله آمریکا که تعملات زیادی با این کشور دارند چه خواهد بود؟" می نویسد: برخلاف برخی امیدواری هایی که وجود دارد انتخاب علی اف از 3 جهت به نفع آمریکا خواهد بود: از جهت افزاایش همکاری های انرژی ، امنیتی و گسترش دموکراسی.

در ادامه این مطلب ذکر شده است که در انتخابات آذربایجان تحلیلگران آمریکایی دو موضع متفاوت در این باره داشتند، یک دسته خواستار فشار دولت آمریکا به دولت آذربایجان به خاطر نقض حقوق بشر بودند و گروهی دیگر هم سعی می کردند چهره زیبایی از این جمهوری را ترسیم کنند.

بنا بر عقیده نویسنده ، تحمل وضعیت فعلی نقض حقوق بشر و اصول دموکراسی در جمهوری آذربایجان از سوی آمریکا فقط به خاطر همکاری های خوب دو کشور در زمینه انرژی و امنیتی است.

نویسنده با وارد کردن ایراداتی بر نظر آن دسته از تحلیلگرانی که سعی می کنند آذربایجان را کشوری زیبا معرفی کنند می نویسد: این دیدگاه اشکالات زیادی دارد اولا اینکه درباره نزدیکی آمریکا با آذربایجان بیش از حد مبالغه می شود زیرا آذربایجان یک متحد تمام و کمالی مثل اسرائیل و ترکیه برای آمریکا نیست و این موضوع را می توان در پیوستن این کشور به کشورهای عضو غیر متعهدها دید. همچنین این کشور بارها اعلام کرده است که قصد پیوستن به پیمان ناتو را ندارد.

در ادامه این مقاله آمده است: برخی تحلیلگران سکوت آمریکا در برابر نقض حقوق بشر در این کشور را جایزه آمریکا به دولتمردان این جمهوری برای نزدیک شدن به آمریکا به قیمت تخریب روابطش با روسیه می دانند.

نویسنده همچنین معتقد است الهام علی اف با دادن بعضی امتیازات به آمریکایی ها مثل باز نگهداشتن راه ترانزیت نیروهای آمریکا به افغانستان به نفع خود و برای تداوم حکومتش بر این جمهوری استفاده می کند تا آمریکا چشمش را بر نقض حقوق بشر در این کشور ببندد.

تحلیلگر این سایت معتقد است الهام علی اف در داخل سعی می کند خود را طرفدار غرب و آمریکا نشان دهد در حالی که وقتی به مسکو می رود تلاش می کند خودش را چندان به غرب نزدیک نشان ندهد.

نویسنده در پایان با اشاره به سیاست های دوگانه الهام علی اف که صرفا برای تداوم سیطره خود بر آذربایجان می باشد و همچنین کاهش درآمدهای نفتی این کشور در سال های آتی که موجبات افزایش نارضایتی ها از وی را پدید خواهد آورد معتقد است الهام علی اف متحدی با ثبات و قدرتمند برای آمریکا نیست و به دولتمردان آمریکایی توصیه می کند برای برکناری او از قدرت اقدام کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2156662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha