۲۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۰

کتاب برنده جایزه کارنگی با ترجمه انتظاریان به بازار نشر می‌آید

کتاب برنده جایزه کارنگی با ترجمه انتظاریان به بازار نشر می‌آید

رمان «مرگ‌ستیز» با ترجمه شهلا انتظاریان توسط نشر ویدا منتشر و راهی بازار کتاب نوجوانان خواهد شد.

شهلا انتظاریان، مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه مدتی است که کار و بازار کتاب کودک و نوجوان راکد شده است. اگر به فهرست کتاب‌های منتشر شده در یک تا دو فصل گذشته نگاه کنیم، با آمار بسیار پایینی روبرو می‌شویم. اگر هم مثبت‌اندیش باشیم، اثر آن بعدها مشخص می‌شود. اما در حال حاضر روال خوبی در این زمینه جریان ندارد. من هم مانند مترجم‌ها و مولفان دیگر، کتاب‌هایی دارم که کارشان تمام شده اما در صف چاپ و انتشار قرار دارند. گرچه رقم تیراژ کتاب،‌ پایین و از همه نظر ضرر است و حتی توهین به صاحب اثر و مخاطب است، اما حداقل باعث می‌شود که این زحماتی که برای چاپ کتاب در این شرایط سخت کشیده می‌شود، ثبت شوند.

وی افزود: یکی از کارهایی که آماده چاپ دارم، رمانی به نام «مرگ‌ستیز» است. همه کارهای مربوط به این کتاب انجام شده و فکر می‌کردم که ابتدای تابستان چاپ می‌شود اما به دلیل مشکلات بازار نشر، هنوز منتشر نشده است. این کتاب که یک رمان نوجوان است، نوشته جرالدین مک‌کاگرین است و برنده جایزه کارنگی است. داستان این اثر درباره بچه‌ای است که پیش‌بینی شده در روز تولد 14 سالگی‌اش خواهد مرد. این عقیده به دلیل یک سری عقاید خرافاتی در خانواده او تقویت شده و همه فکر می‌کنند او خواهد مرد. به این ترتیب تمام طول 14 سال را با این تفکر سر می‌کنند که او باید آمادگی رفتن به آن جهان را در سن 14 سالگی‌اش داشته باشد.

این مترجم در ادامه گفت:‌ این بچه در نهایت طغیان می‌کند و با این عقیده مبارزه می‌کند. او سعی می‌کند کارهای مختلف از جمله کار در کشتی و روزنامه را تجربه کند. این رمان یک اثر واقع‌گراست و همان‌طور که اشاره کردم، آماده چاپ است.

انتظاریان گفت: دو اثر دیگر هم که در نشر چکه برای چاپ آماده شده‌اند، به ترتیب عبارت‌اند از «آزمایش‌های علمی خوردنی» و رمان «پلیس جدید». اثر اول یک مجموعه دو جلدی است که کارهای مربوط به جلد اولش تمام شده و در صف چاپ است. جلد دوم هم مراحل مختلف تولید را طی می‌کند. «پلیس جدید» هم نوشته کیت تامپسون است که برنده چندین جایزه ادبی بوده است. این نویسنده ایرلندی به خاطر این کتاب نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن شده است.

کد خبر 2156920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha