۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۱۹

رایزنی سازمان میراث فرهنگی با دیوان عدالت اداری درباره خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی

رایزنی سازمان میراث فرهنگی با دیوان عدالت اداری درباره خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی از مذاکره با مسئولان دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: به طور حتم مذاکره با مسئولان دیوان و یادآوری آنچه که حضرت امام (ره) درباره حفاظت از آثار تاریخی تاکید داشتند؛ مشکلات سازمان میراث فرهنگی را درباره خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی حل می کند.

مهدی حجت به خبرنگار مهر گفت: درصدد هستیم تا با مسئولان دیوان عدالت اداری درباره حفاظت از آثار تاریخی صحبت و منطق مان را ارائه کنیم. مطمئن هستم مجموعه قوانینی که در این خصوص وجود دارد و آنچه از حضرت امام (ره) به یادگار مانده و نظرات مقام معظم رهبری درباره حفظ میراث فرهنگی به حدی کامل است که بدون شک مشکل خروج آثار از فهرست میراث ملی را حل می کند.

وی افزود: رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره آثار تاریخی بسیار مفصل است و همه آنها دلالت می کند بر اینکه شرعا و قانونا باید از آثار فرهنگی کشور دفاع و از تخریب آنها جلوگیری کنیم.

حجت گفت: هر زمان جدیت بیشتری برای حفاظت از آثار وجود داشته، مردم هم بیشتر حمایت کرده اند آنها مشکلی برای حفظ میراث ندارند منتها به شرطی که دستگاههای مسول به وظایفشان عمل کنند.

وی ادامه داد: مالکیت بنای تاریخی متعلق به مالکش است اما نمی تواند آن را تخریب کند چون گذر زمان و اتفاقاتی که در آن افتاده، باعث شده که آن ملک ارزش فرهنگی و تاریخی پیدا کند بنابراین این ارزش باعث می شود دیگران نیز در نگهداری ارزش آن، سهیم شوند.

حجت معتقد است که بناهای تاریخی یک جسم و یک روح فرهنگی و تاریخی دارند اما بنای معمولی تنها یک جسم دارد افرادی که در محاکم حضور دارند، توجه کنند که مالک یک بنای تاریخی تنها به سبب اینکه مالک جسم آن است، نمی تواند امکان تخریب بنا را داشته باشد.

حجت بیان کرد: اگر هر کسی بتواند به راحتی خانه تاریخی که مالک آن است را تخریب کند، دیگر در چند سال آینده بنای تاریخی در ایران باقی نمی ماند منتها راه حلهای متنوعی برای نگهداری از آثار وجود دارد که مورد به مورد با هم متفاوت است. گاهی نگهداری یک ملک به کمک سرمایه گذار بخش خصوصی و یا دولت احتیاج دارد و گاهی تنها بحث خرید آن به میان می آید و یا باید مشارکتی مرمت شود، فقط کافی است که باور کنیم مکلفیم باید آثار را حفظ کنیم و مطمئن باشیم مردم کشورمان به مباحث فرهنگی خود واقف هستند.

کد خبر 2157672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha