۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۱

مهر گزارش می دهد؛

دروی بناهای غیرمجاز/ مزارع مازندران نفس می کشند

دروی بناهای غیرمجاز/ مزارع مازندران نفس می کشند

ساری - خبرگزاری مهر: با تشدید روند قلع و قمع و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی مازندران، رها سازی اراضی بکر کشاورزی از زیر تیغ ساختمان های سیمانی و غیرمجاز جدی تر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مازندران با داشتن مزارع کشاورزی وسیع و تولید انواع محصولات، قطب کشاورزی در کشور محسوب می شود اما در سالهای اخیر روند ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی استان شیب تندتری به خود گرفت.
 
نبود تعامل مناسب بین دستگاهی از یکسو و نداشتن تجهیزات مناسب و مشخص نبودن متولی برای مبارزه  با ساخت و ساز غیرمجاز از جمله مسائلی است که سبب تعلل در برخورد با متخلفان در این بخش می شد.
 
در سالجاری روند برخورد با ساختهای غیرمجاز در مزارع شتاب بیشتری بخود گرفت و در این زمینه 12 فقره ساخت و ساز غیرمجاز در مزارع شهرستان چالوس برچیده شد.
 
طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی منوط به کسب مجوز از سوی مبادی ذیربط خواهد بود و با متخلفان این بخش برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
 
مدیرجهاد کشاورزی چالوس در این زمینه به خبنرگار مهر می گوید: در شش ماهه اول سالجاری 12 فقره ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی شهرستان چالوس قلع و قمع شد.
 
211 هزار متر مربع از مزارع چالوس از ساخت و ساز رها شد
 
یزدان خزایی پور گفت: طبق تبصره یک و دو ذیل ماده 10 قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در شش ماهه اول سالجاری از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان چالوس و با هماهنگی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی 12 فقره قلع و قمع و تخریب ساخت و ساز غیر مجاز به مساحت 211 هزار و 899 متر مربع مشتمل بر 344 قطعه در اراضی زراعی و باغی در روستاهای بخش مرکزی، کلاردشت و مرزن آباد از توابع شهرستان چالوس صورت گرفته است.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس در ادامه با اشاره به مقنن در ماده 3 قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب 1385، به کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغی موضوع این قانون که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک این قانون اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز کنند، اعلام کرد: علاوه بر قلع و قمع و تخریب بنا به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغی به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهند شد.
 
اجرای 49 حکم قلع و قمع در مزارع ساری
 
همچنین در راستای حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی و جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی و اجرای تبصره 2 ماده 10 در شش ماهه اول امسال 49 مورد احکام قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز اراضی کشاورزی این شهرستان به مرحله اجرا در آمد.
 
مدیر جهاد کشاورزی ساری نیز در این زمنیه می گوید: با توجه به اینکه در راستای ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، 25 مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی در مدت زمان فوق در این شهرستان اجرا شد.
 
سهمورث قاسم نژاد تصریح کرد: بیشترین اجرای احکام قلع و قمع در اراضی کشاورزی این شهرستان مربوط به تفکیک غیر مجاز اراضی کشاورزی بوده است.
 
وی اظهار داشت: اکیپ دهگردشی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساری مستقر در سطح این شهرستان و دهستان ها با همکاری دهیاران و شورای اسلامی روستاها و گزارش های مردمی در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل در جهت جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی نظارت مستمر دارند.
 
به گزارش مهر، افزایش نرخ زمین و رشد ویلاسازی در سالهای اخیر سبب شده تا مزارع بکر کشاورزی استان مازندران غیرمجاز تغییر کاربردی داده شود و به مسکن تبدیل شود و تشدید برخورد با متخلفان ساختهای غیرمجاز می تواند، کشاورزی مازندران را نجات دهد.
کد خبر 2157972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha