۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۲۱:۰۵

ظهرابی:

تنوع زيستي پارك ملي توران شاهرود در معرض تهديد قرار گرفته است

تنوع زيستي پارك ملي توران شاهرود در معرض تهديد قرار گرفته است

سمنان - خبرگزاری مهر: مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان با تاکید بر اینکه تنوع زيستي پارك ملي توران شاهرود در معرض تهديد قرار گرفته، گفت: چراي دام در سراسر ذخيره گاه زيستكره این پارك مشكل اصلي اين منطقه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی عصر شنبه در حاشيه نشست مديران ارشد دستگاه هاي اجرائي منابع طبيعي و آبخيزداري، دامپزشكي و حفاظت محيط زيست استان سمنان در محل اداره کل محیط زیست این استان گفت: به دليل خشكسالي هاي اخير و حضور بيش از حد ظرفيت دام در منطقه، تنوع زيستي پارك ملي توران در معرض تهديد قرار گرفته است.  

وي در خصوص برگزاري اين نشست كه با هدف بررسي راهكارها و تمهيدات قانوني براي رفع اين معضل صورت گرفته است اظهار داشت: به رغم ممنوعيت چراي دام در پارك هاي ملي حتي در پارك ملي اين منطقه نيز چندين سامانه عرفي از قديم فعال بوده اند كه حذف اين سامانه ها اولويت برنامه هاي محيط زيست است.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان افزود: پيگيري موضوع تغيير شيوه دامداري از نوع سنتي عشايري به نوع صنعتي با تسهيلاتي از جمله واگذاري زمين در مجتمع دامداري بيارجمند شاهرود و معرفي براي اخذ تسهيلات از سوي جهاد كشاورزي و دامپزشكي نيز در دست بررسي و اقدام است.

ظهرابی همچنین به لزوم واکسیناسیون دام‌ها قبل از ورود به مناطق حفاظت شده و تایید این طرح در نشست مدیران کل منابع طبیعی، دامپزشکی و حفاظت محیط زیست کشور اشاره کرد و افزود: در این خصوص، پیگیری موضوع تغییر شیوه دامداری از نوع سنتی عشایری به نوع صنعتی با پرداخت تسهیلاتی از جمله واگذاری زمین برای مجتمع دامداری و معرفی بهره برداران جهت اخذ تسهیلات از سوی جهاد کشاورزی و دامپزشکی در دست بررسی و اقدام است.

وی افزود: ذخیره گاه زیستکره توران شاهرود از نظر موقعیت مکانی در ضلع جنوبی جاد‌ه تهران – مشهد، حد فاصل خروجی جاد‌ه بیارجمند تا صدرآباد، شمال شرقی دشت کویر، غرب منطقه خارتوران و شرق منطقه طرود قرار د‌ارد.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان با بیان اینکه ذخیره‌گاه زیستکره توران از تنوع جانوری بالایی برخورد‌ار است افزود: این ذخیره‌گاه میزبان یکی از نادرترین گونه‌های جانوری یعنی یوزپلنگ آسیایی است ‌که در حال حاضر تنها محدود به مناطق خاصی از ایران است.

در این نشست موانع و رفع تعارضات دامداران پارك ملي توران شاهرود با مدير پروژه يوزپلنگ آسيايي و گروهي از تشكل هاي مردم نهاد راهكارهاي كنترل پيامدهاي چراي دام در ذخيره گاه زيستكره توران بررسي شد.

کد خبر 2158327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha