۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹

نویسنده 87 ساله آمریکایی باز هم شکایت کرد؛ این بار از موزه خودش!

نویسنده 87 ساله آمریکایی باز هم شکایت کرد؛ این بار از موزه خودش!

موزه هارپرلی در آلاباما پس از شکایتی که این نویسنده علیه آن اقامه کرد، از پذیرفتن این اتهامات سرباز زد. نویسنده ادعا می‌کند که موزه 500 هزار دلار درآمد از گردشگران به دست آورده، اما مسئولان موزه این رقم را حدود 28 هزار و 500 دلار می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، هارپر لی خالق کتاب «کشتن مرغ مقلد» با شکایت از موزه آلاباما اعلام کرد این موزه به صورت غیرقانونی آثار خلق شده بر مبنای کتاب وی را به فروش می‌رساند.

موزه این نویسنده در زادگاهش آلاباما هر سال برنامه‌های ادبی متعددی را برگزار می‌کند و کالاهای فرهنگی متعددی را با الهام از این کتاب پرفروش در معرض فروش می‌گذارد.

با این حال هارپر لی به دلیل انجام این کار بدون اجازه قانونی از نویسنده، از این موزه شکایت کرده است. اما مسئولان این موزه قصد مقابله قانونی با این نویسنده سالخورده را دارند و حاضر نیستند این اتهام را بپذیرند.

هارپر لی که سال 1960 با انتشار رمان «کشتن مرغ مقلد» به شهرتی جهانی دست یافت و جایزه پولیتزر را دریافت کرد، با اقامه شکایتی علیه موزه میراث مونرو کانتی در آلاباما ادعا کرده که این موزه بیش از 500 هزار دلار در سال 2011 از راه فروش محصولاتی که با فروش جملات کتاب وی روی لباس، فنجان چای و ... به دست آمده، درآمد داشته است.

اما وکیل این موزه می‌گوید، همه جملات این دادخواست اشتباه است و این موزه سال پیش تنها 28 هزار و 500 دلار از فروش این محصولات درآمد کسب کرد و هر پنی به دست آمده را صرف هزینه‌های نگهداری این موزه کرده است.

جملات خاص این کتاب که ضد نژادپرستی است و توجه آمریکایی را به حقوق سیاهان جلب می‌کند، سال‌هاست روی وسایل مختلف نوشته شده و به فروش می‌رسد.

این وکیل ابراز تعجب کرده که هارپر لی ناگهان تصمیم گرفته تا از محصولات این موزه کسب درآمد کند.

این موزه که 25 سال پیش دایر شده شامل یک کلبه نیز هست که یادآور کلبه‌ای است که خانم لی در کتابش در شهر مایکامب خلق کرده است. این مکان فرهنگی هر سال میزبان 25 تا 30 هزار توریستی است که صرفا برای بازدید از این محل راهی این منطقه می‌شوند.

در همین حال خرید آنلاین وسایلی که یادآور این کتاب باشد نیز رونق دارد و همه عواید آن به موزه باز می‌گردد.

با این حال این اولین بار نیست که موزه و هارپر لی باهم به مشکل برمی‌خورند و این کار سابقه‌دار است و اعتراض این نویسنده به موزه با خبر انتشار کتاب آشپزی کلاپرونیا آغاز شد که به نام یکی از شخصیت‌های کتاب «کشتن مرغ مقلد» نوشته شده بود. چاپ و انتشار این کتاب با شکایت خانم لی متوقف شد.

اوایل امسال نیز هارپر لی شکایتی را علیه کارگزار سابق خودش به دادگاه کشاند و از این کارگزار برای عدم پرداخت حقوق قانونی‌اش شکایت کرد.

سلامتی خانم لی 87 ساله اکنون در وضع مناسبی نیست.

از کتاب «کشتن مرغ مقلد» بیش از 30 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده و به بیش از 25 زبان ترجمه شده است.

کد خبر 2158474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha