۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

در گفتگو با مهر مطرح شد:

امام هادی(ع) در اوج مظلومیت و غربت/ نقش بارز امام دهم در گسترش تشیع

امام هادی(ع) در اوج مظلومیت و غربت/ نقش بارز امام دهم در گسترش تشیع

ورامین - خبرگزاری مهر: رییس ستاد اقامه نماز شهرستان ورامین گفت: امام هادی(ع) در جهت تربیت شاگردان متعهد و قوی تلاش بسیار کرد و شاگردان خود را برای تبلیغات به مناطق مختلف و بلاد اسلامی و غیر اسلامی فرستاد که این امر نقش زیادی در گسترش تشیع در مناطق مختلف داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهم ذی الحجه مصادف با میلاد با سعادت یکی از مظلموترین امامان شیعه است که در زمان حیات و پس از شهادتشان مورد ظلم و ستم مستکبرین قرار گرفتند.

امام هادی (ع) در دوران امامت خود ظلم وستم های خاندان عباسی را تحمل و برای رشد اسلام در مناطق مختلف جهان تلاش فراوانی کرد و پس از سالها ارشاد و هدایت مردم توسط با زهر مسموم شده وبه شهادت رسیدند.

مظلومیت امام هادی (ع) فقط به دوران امامت ایشان منتهی نشد و پس از شهادت غریبانه و مظلومانه ایشان نیز، ستمگران عالم از هرگونه جنایتی در حق امام دهم شیعیان دریغ نکردند که ساخت آلبومی موهن علیه امام هادی(ع) و تخریب مرقد منور ایشان در سامرا گوشه ای از مظلومیت این امام همام است.

تلاش امام هادی (ع) در جهت تربیت شاگردان متعهد و قوی

حجت الاسلام حسین قدوسی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرائط سیاسی و اجتماعی زمان امام هادی(ع) اظهار داشت: روند آزادی سیاسی که از زمان امام باقر(ع) آغاز و در دوران امام صادق(ع) به اوج خود رسید، در دوران حضور امام هادی (ع) در مدینه نیز وجود داشت و این امام همام از هر فرصتی برای نشر معارف الهی استفاده می کرد.

رییس ستاد اقامه نماز شهرستان ورامین افزود: امام هادی (ع) در جهت تربیت شاگردان متعهد و قوی تلاش بسیار کرد و شاگردان خود را برای تبلیغات به مناطق مختلف و بلاد اسلامی و غیر اسلامی فرستاد که این امر نقش زیادی در گسترش تشیع در مناطق مختلف داشت.

وی ادامه داد: متوکل همواره می ترسید که فعالیت های امام هادی(ع) برای تصاحب حکومت باشد، به همین خاطر دستور انتقال ایشان از مدینه  را صادر کردند و به سامرا و منطقه عسکر انتقال دادند.

قدوسی اضافه کرد: امام هادی (ع) مدت بیست سال در سامرا تحت نظر نیروهای متوکل عباسی بود اما این امام همام از هر فرصتی برای انتقال معارف الهی استفاده می کرد، به همین خاطر نیروهای متوکل به طور مستقیم و غیرمستقیم محل اسکان امام هادی(ع) را تحت نظر داشتند و مراقبت های سختی را بر علیه امام دهم شیعیان وضع کردند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان ساخت: اصحاب و یاران امام هادی(ع) نیز از گزند دشمنی های خاندان عباسی در امان نبودند و انواع ستم ها و سخت گیری های علیه طرفداران امام دهم شیعیان صورت گرفت که نمونه بارز آن شکنجه ابن سکیت و درآوردن زبانش به جرم دفاع از شیعه و ائمه معصومین است.

مخالفان امام هادی(ع) به فضیلت ایشان اذعان داشتند

حجت الاسلام علی مردانی نیز در گفتگو با مهر درباره ویژگی های شخصیتی امام هادی(ع) اظهار داشت: امام هادی (ع) شش خلیفه ستمگر عباسی به نامهای معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعين، معتز را درک کرد که همه آنها برای حفظ تاج و تخت پادشاهی به این امام همام سخت گیری کردند.

این استاد دانشگاه عنوان داشت: امام هادی(ع) در مناظرات مختلفی که عباسیان برای شکست دادن ایشان تشکیل دادند، پیروز می شدند و این امر مقبولیت امام را در جامعه افزایش می داد و حتی خود خلفای عباسی نیز به دانش، علم و فضیلت امام دهم اذعان داشتند اما برای حفظ حکومت خود با ایشان به مبارزه برمی خواستند.

وی تأکید کرد: امام هادی(ع) معارف نابی را برای بشریت به یادگار گذاشتند که مهترین آن زیارت جامعه کبیره است که از مهمترین و با فضیلترین دعاهای وارده در بین شیعیان بوده که همواره توصیه می شود در اماکن مذهبی این دعا خوانده شود.

مردانی بیان داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از دهها شاگرد مکتب امام هادی(ع) است که امروز مرقد نورانی اش در شهرری قبلگاه شیعیان ایران است و این نشان دهنده مقام علمی امام هادی است که حضرت عبدالعظیم با آن جایگاه و مرتبه علمی یکی از شگاردان ایشان بوده است.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه ما هرچه داریم از ولایت و امامت است، اظهار داشت:  همه باید تلاش کنند این فرهنگ را عالمانه زنده نگه بدارند و زنده نگه داشتن عالمانه نیز به این معنی است که باید بدانیم چه طور باید از فرهنگ ائمه معصومین تبعیت کنیم.

نقش امام هادی(ع) در هدایت امت بی بدیل بود

حجت الاسلام حسین باقری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ولادت امام هادی (ع) اظهار داشت: نقش امام هادی(ع) در هدایت امت اسلامی بی بدیل بود و امروز اگر شاهد گسترش فرهنگ ناب اهل بیت در سراسر جهان هستیم به برکت تلاش های خالصانه ائمه هدی در دوران ظلم وستم حاکمان جبار بوده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز ورامین افزود: اگر ما می‌خواهیم پیرو راستین امامان معصوم (ع) باشیم باید ابتدا شان و منزلت آنان را بدانیم و زیارت جامعه کبیره از معدود مواردی است که جایگاه واقعی امامان را به ما نشان می‌دهد، بنابراین بر همگان است که با این زیارت انس داشته باشند و در آن تامل کنند.

باقری تفسیر قرآن، تعلیم فرهنگ اهل بیت(ع)، تربیت شاگردان، مبارزه با ظلم و بیدادگری و افشاگری علیه مظالم بنی عباس را از جمله فعالیت‌های آن بزرگوار در دوران امامت ایشان معرفی کرد.

کد خبر 2159326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha