۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۷

وزیر امور خارجه:

برشمردن افتخارات غزنه گرچه سرورآفرین است، اما بدون حسرت و عبرت نیست

برشمردن افتخارات غزنه گرچه سرورآفرین است، اما بدون حسرت و عبرت نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برشمردن افتخارات غزنه گرچه سرورآفرین و ستایش برانگیز است، اما بدون اندوه و حسرت و عبرت نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه‌های همایش بین المللی غزنه و زبان و ادبیات فارسی صبح امروز دوشنبه 29 مهر با قرائت پیام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیگیری شد. در این پیام که حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه آن را قرائت کرد، ظریف گفت: اعلام غزنه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 رویدادی مسرت‌بخش است و مایلم این انتخاب شایسته را به ملت افغانستان و جامعه فارسی زبان شادباش بگویم. همت ستودنی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پاسداشت این رویداد بزرگ در خور سپاس فراوان است.

وی افزود: این واقعیت که غزنه در گذر تاریخ، نقشی بارز در گسترش تمدن و علم و فرهنگ داشته است، بیانگر هویت این دیار است و این باعث شده القابی مانند عروس‌البلاد، مدینه ثانیه، گنجینه و اکنون پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای غزنه به ارمغان بیاورد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این پیام همچنین از افول شکوه تمدنی غزنه به سبب جنگ‌های طولانی مدت در سرزمین افغانستان ابراز تاسف کرد و یادآور شد: برشمردن افتخارات غزنه گرچه سرورآفرین و ستایش برانگیز است، اما بدون اندوه و حسرت و عبرت نیست، اندوه شکوهی از دست رفته، حسرت رفعتی به زیر کشیده شده و عبرت دلسوزان به انتظار نشسته.

وی گفت: سرزمینی که روزگاری کانون فرهنگ و تجارت و مروت و قدرت بوده است، اینک دورانی دگرگون را سپری می‌کند و مصائب و مسایلی مانند جنگ، این پیکر تنومند را رنجور کرده است و اکنون بر دوستداران دل‌نگران غزنه است که امید به تابش پرنوری از فروغ دیرین را به دیگران عرضه کنند.

ظریف در ادامه گفت: به باور من اهتمام یاران غزنه شامل فرهنگ دوستان داخلی و خارجی می‌تواند راه رسیدن به این مقصود را هموار کند. خوشبختانه دولت افغانستان که از تجارب باارزشی در تعامل با سازمان‌های فرهنگی مهمی مانند یونسکو برخوردار بوده است، در گزینش غزنه به پایتختی جان اسلام نیز می‌تواند پیشرو یک حرکت فرهنگی باشد.

وی همچنین برگزاری همایش بین‌المللی غزنه و زبان ادب فارسی را زمینه‌ساز امکان انجام اقدامات اقتصادی و زیربنایی در این شهر تاریخی افغانستان عنوان و تاکید کرد: وزارت امور خارجه آمادگی دارد تا با در اختیار دادن تجارب خود همسو با سایر بخش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، در پیشبرد این امر خطیر تلاش کند. امید است با خروج نیروهای خارجی، بلای جنگ و ویرانی و نابودی برای همیشه از کشور افغانستان و خطه کهن غزنه رخت بر بندد.

کد خبر 2159336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha