۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۷

سینمای مستند می‌تواند مالکیت "چوگان" را به ایران برگرداند

سینمای مستند می‌تواند مالکیت "چوگان" را به ایران برگرداند

ارد عطارپور معتقدست مسئولان از وجود سینمای مستند برای ثبت آثار ملی غافل هستند و به دلیل همین غفلت است که چندی پیش ساز "تار" را از دست دادیم و اکنون در حال از دست دادن "چوگان" به نفع جمهوری آذربایجان در یونسکو هستیم.

ارد عطارپور مستندساز درباره تاثیر ساخت فیلم مستند برای ثبت آثار تاریخی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سینمای مستند در ثبت آثار ملی به نام ایران و ایرانی همواره پیش‌قدم بوده است و مستندسازان در بیشتر موارد بدون اینکه از سازمان و یا نهادی سفارش کار بگیرند به طور خودجوش مستندهایی با موضوع ملی و بین‌المللی ساخته‌اند.

این مستندساز در ادامه افزود: برای ثبت ساز تار و بازی چوگان به عنوان میراث ملی ایران زمین مسئولان میراث فرهنگی، متولیان فرهنگی در حوزه موسیقی و یا فدراسیون چوگان باید این دغدغه و نگرانی را برای از دست دادن میراث فرهنگی و ملی داشته باشند و اگر آنها این نگرانی را داشته باشند آنگاه از ظرفیت سینمای مستند هم برای نشان دادن این مالکیت استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مستندی درباره ثبت بازی "چوگان" به نام ایران ساخته نشده است، گفت: یکی از کارکردهای سینمای مستند علاوه بر نشان دادن واقعیت پدیده های هستی، مستندسازی به قصد ثبت در تاریخ است و متاسفانه تا جایی که اطلاعات من اجازه می‌دهد فیلم مستندی به قصد نشان دادن این امر که بازی چوگان اصالتا ریشه در ایران دارد، ساخته نشده است.

عطارپور که پیش از این مستند "خلیج فارس" را در اعتراض به حرکت کشورهای حاشیه خلیج فارس در جعل نام خلیج فارس ساخته است، در ادامه متذکر شد: به اعتقاد من مشکل اینجاست که مسئولان فعال در حوزه های مختلف فرهنگی از وجود سینمای مستند برای ثبت آثار ملی در حافظه تاریخی یک سرزمین غافل هستند و درست به دلیل همین غفلت است که چندی پیش ساز "تار" را از دست دادیم و اکنون در حال از دست دادن "چوگان" به نفع جمهوری آذربایجان در یونسکو هستیم. 

کارگردان فیلم تحسین شده "پرنیان" در ادامه افزود: خیلی دردناک است که جلوی چشم ملت، پدیده‌های فرهنگی بومی و ملی ما به نام دیگران ثبت می‌شود. چوگان علاوه بر اینکه یک بازی سنتی و باستانی است در نقاشی، شعر و ادبیات کهن ایران نیز ریشه دارد. اما متاسفانه خبرهای این روزها دلالت بر این دارد که این بازی طی یک ماه آینده به نام آذربایجان ثبت خواهد شد. این در حالی است که به راحتی می توانستیم و البته با توجه به زمان اندکی که داریم می توانیم، مانع ثبت "چوگان" به نام کشور آذربایجان در یونسکو شویم.

عطارپور در پایان صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت‌های سینمایی خود در حوزه سینمای مستند گفت: متاسفانه به دلیل نبود منابع مالی برای ساخت پروژه‌های مستند، عملا نمی توانیم کاری از پیش ببریم اما امیدواریم که با آمدن آقای مهدی طباطبایی‌نژاد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مشکلات سینمای مستند تا اندازه‌ای حل و فصل شود.

به گزارش مهر، اجلاس کمیته میراث معنوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که پرونده میراث معنوی کشورهای عضو را بررسی می‌کند، قرار است در اوایل دسامبر ۲۰۱۳ در باکو نشستی برگزار کند و آذربایجان علاقمند است ورزش باستانی چوگان را تحت عنوان "چوگان بازی سنتی با اسب در منطقه قره باغ" ثبت کند. این مساله به واکنش ایرانیان که این ورزش را از آن خود می‌دانند، منجر شده است.

پیش از این ساز تار هم که ریشه‌ای ایرانی دارد به نام آذربایجان در یونسکو ثبت شده است و ایران تا امروز مالکیت معنوی خود را در این باره دنبال نکرده است.

 

کد خبر 2160091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha