گزارشی از تحولات آسیا/

زمین لرزه 5.6 ریشتری در اندونزی/ حمایت هند و روسیه از برنامه هسته ای ایران

زمین لرزه 5.6 ریشتری در اندونزی/ حمایت هند و روسیه از برنامه هسته ای ایران

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: زمین لرزه 5.6 ریشتری در شمال جزیره سوماترا اندونزی، ادامه آتش سوزی در جنگل های نیو ساوت ولز استرالیا و حمایت هند و روسیه از برنامه هسته ای ایران از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

ژاپن

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته از ژاپن خواست تا به تلاشهای خود برای حفظ آب سالم و زندگی جانداران دریایی در نزدیکی نیروگاه فوکوشیما دایچی ادامه دهد.

این اظهارات در حالی است که دولت ژاپن تاکید کرده است پس از سونامی و زلزله در این کشور در تلاش برای کاهش میزان خطر آبهای آلوده به مواد رادیواکتیو است.

رسانه های ژاپنی گزارش دادند که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن احتمالا تا پایان سال جاری از یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم در توکیو بازدید می کند.

این در حالی است که نخست وزیر ژاپن برای جلوگیری از افزایش تنش بین این کشور و همسایگانش به ویژه چین از بازدید از معبد یاسوکنی خودداری کرده است.

گفتنی است در معبد یاسوکنی سربازان، پرستاران دوران جنگ، کسانی که از شرم شکست در انتهای جنگ جهانی دوم دست به خودکشی زدند و نیز ۱۴ نفر که گفته می شود مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، مدفون هستند.

اندونزی

مقامات اندونزی از وقوع زمین لرزه 5.6 ریشتری در شمال جزیره سوماترا خبر داده، اما در عین حال به میزان خسارات و تلفات این زلزله اشاره نکردند.

سخنگوی مدیریت بلایای طبیعی اندونزی در گفتگو با شینهوا اعلام کرد که این زمین لرزه باعث ایجاد رعب و وحشت میان مردم شد، به طوری که مردم اندونزی از خانه های خود به بیرون آمدند.

استرالیا

رسانه های خبری با اشاره به ادامه آتش سوزی در نیو ساوت ولز گزارش دادند که آتش نشانان از کشورهای دیگر به آتش نشانان استرالیایی پیوستند و برای خاموش کردن آتش تلاش می کنند.

پیش بینی می شود که با افزایش دمای هوا و افزایش وزش باد اوضاع در جنگل های نیو ساوت ولز بدتر شود.

هند

رسانه های خبری همچنین از توافق ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و مانموهان سینگ نخست وزیر هند برای گسترش همکاریها میان دو کشور در زمینه انرژی هسته ای و نظامی خبر دادند.

رهبران هند و روسیه ضمن ابراز خرسندی درباره پیشرفت های حاصله در زمینه بهره‌ برداری از اولین رآکتور نیروگاه هسته‌ ای کودانکولام در ایالت تامیل نادو در جنوب هند خواستار اتخاذ تدابیر موثر برای اتمام ساخت دومین رآکتور هسته‌ ای در هند شدند.

پوتین و سینگ همچین ضمن ابراز نگرانی درباره روند مذاکرات برنامه هسته ای ایران حمایت خود را از روند گفتگوهای دیپلماتیک اعلام کرده و خواستار همکاری کامل تهران با سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.

نخست وزیر هند همچنین امروز سه شنبه با هدف گسترش روابط دوجانبه دهلی نو و پکن به چین سفر می کند.

کد خبر 2160311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha