۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۳۱

نورالدین با لشکر خوبان راهی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس می‌شود

نورالدین با لشکر خوبان راهی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس می‌شود

چاپ چهاردهم کتاب لشکر خوبان به همراه چاپ پنجاه و نهم از کتاب نورالدین پسر ایران در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، چاپ چهادهم كتاب «لشكر خوبان» حاوی خاطرات مهدی‌قلی رضایی، از رزمندگان اطلاعات عملیات در دوران دفاع مقدس است كه معصومه سپهری، نویسنده خاطرات نورالدین عافی در كتاب «نورالدین پسر ایران» آن را نوشته‌ است.

«مهدی‌قلی رضایی» در این كتاب اغلب خاطراتی از لشكر 31 عاشورا را دربر می‌گیرد و به همین دلیل با خاطرات مهدی باكری و حمید باكری نیز گره خورده‌است. راوی لشكر خوبان در زمان ورود به جنگ نوجوان بوده در نتیجه خاطرات او سرشار از شیطنت نوجوانی است كه به مرور در مواجهه با سختی‌های طاقت‌فرسای صحنه نبرد جای خود را به استقامت یك رزمنده می‌دهد.

مقام معظم رهبری در یادداشتی كه فروردین ماه سال جاری بر كتاب لشكر خوبان نوشتند و اخیرا از آن رونمایی شد، فرموده‌اند:

«این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشكوهی است كه ما همواره آن را از دور دیده و تحسین كرده و بزرگ شمرده‌ایم بی‌آن‌كه از ریزه‌كاری‌ها و نقش‌های معجز‌آسای تشكیل‌دهنده‌ آن و رنگ آمیزی‌های بی‌نظیر جزء جزء آن، به درستی خبر داشته باشیم. این كتاب شرح این ریزه‌كاری‌های حیرت‌انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آن‌چه درباره‌ عملیات بدر و والفجر ۸ و كربلای ۵ و كربلای ۴ و بیت‌المقدس ۲ و ۳ در این كتاب آمده از بخش‌های برجسته‌تر آن است. همچنین مجاهدت‌ها در كوه‌های غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش دیگر آن بلندی‌های سخت، و نیز آن‌چه به یگان‌ها و دستجات اطلاعات و غواص مربوط می‌شود و نیز بخش‌های دیگری از آن در خور آن است كه در شكل فیلم و رمان عرضه شود.»

سوره مهر همچنین چاپ پنجاه و نهم کتاب نورالدین پسر ایران را نیز به نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس می‌آورد.

كتاب «نورالدین پسر ایران» روایت نورالدین عافی از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز است كه در 16 سالگی به جبهه می‌رود. وی در گردان‌های خط‌‌شكن لشكر ۳۱ عاشورا به عنوان نیروی آزاد، غواص و فرمانده دسته بوده و عملیات‌های مختلفی را تجربه كرده و بارها مجروح شده است.

نورالدین نزدیك به 80 ماه از دوران جنگ تحمیلی را علیرغم جراحات سنگین و شهادت برادر كوچك‌ترش سید صادق در برابر چشمانش در جبهه ماند و در عملیات‌های متعددی حضور داشت و جانباز 70 درصد دفاع مقدس است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بر حاشیه این كتاب نوشته‌اند: «این نیز یكی از زیباترین نقاشی‌های صفحه‌ پُركار و اعجاز گونه‌ هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی كه از قریحه‌ ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازك‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هایی كه عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته می‌ماند، از ویژگی‌های برجسته‌ این كتاب است. تنها نقصی كه به نظر رسید نپرداختن به نقش فداكارانه‌ همسری است كه تلخی‌ها و دشواری‌های زندگی با رزمنده‌‌ای یكدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و با صفایی را در مقاطع پیش از خواب با این كتاب گذراندم والحمدلله».

چهارمین نمایشگاه ملی كتاب دفاع مقدس با حضور ۱۱۰ ناشر از هفته اول آبان ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 2161337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha