۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۴۴

محیط زیست در 7 روز؛

قرارگرفتن هوای پایتخت در آستانه هشدار/ مخالفت سازمان محیط زیست با انتقال آب کارون

قرارگرفتن هوای پایتخت در آستانه هشدار/ مخالفت سازمان محیط زیست با انتقال آب کارون

تجهیز شهرهای ساحلی به سیستم تصفیه پساب خانگی، ارائه اسناد مقصر بودن مجتمع پتروشیمی بندرامام در مرگ 20 هزارماهی به دادگاه، افت 130 متری آب در چاههای تحقیقاتی دماوند، حفاظت از منابع آب کارون در دستور کار سازمان محیط زیست، تدوین 18 راهکار برای مهار سریع ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه ، دستورالعمل فوری برای بازدید از جنگل ابر، قرار گرفتن هوای تهران در آستانه هشدار و تسریع در تصویب دستورالعمل مواقع اضطرار آلودگی هوا و خطرنابودی کامل درختان شاه بلوط جنگل های هیرکانی از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تجهیز شهرهای ساحلی به سیستم تصفیه پساب خانگی

در اولین روز از هفته جاری ، معاون دریایی سازمان محیط زیست از توافقات جدید با وزارت نیرو برای اجرای مصوبه هیئت دولت مبنی بر تجهیز شهرهای ساحلی بالای 30 هزار نفر جمعیت به سیستم تصفیه پساب خانگی خبر داد.
عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه تعامل وزارت نیرو در دوره جدید مدیریت با سازمان محیط زیست بهتر شده افزود: در مذاکراتی که با مسئولان این وزارتخانه داشتیم قرار شد تا پایان برنامه پنج ساله پنجم یعنی حدود دو سال آینده تمام شهرهای ساحلی با جمعیت بیش از 30 هزار نفر جمعیت به سیستم تصفیه فاضلاب خانگی مجهز شوند.
وی اظهار داشت: با اجرای این مصوبه میزان آلایندگی ناشی از پسابهای خانگی جمعیتی برابر 5 میلیون نفر در شمال کشور و 4 میلیون نفر در جنوب کشور با سیستم تصفیه کاهش می یابد.

ارائه اسناد مقصر بودن مجتمع پتروشیمی بندرامام در مرگ 20 هزارماهی به دادگاه

در این روز، معاون دریایی سازمان محیط زیست اعلام کرد: مجتمع پترو شیمی بندر امام با تخلیه اضطراری واحد کلرو الکالاین علاوه بر واحد استایرن، مقصر مرگ و میر 20 هزار قطعه ماهی در خور موسی است.
عبدالرضا کرباسی در خصوص روند پرونده آلودگی شیمیایی خورموسی گفت: پرونده کماکان در جریان است و در پی درخواست دادگاه، نتایج آنالیز خروجی پساب پتروشیمی نشان داد که علاوه بر واحد استایرن واحد کلرو الکالاین هم از مجتمع پتروشیمی بندر امام تخلیه اضطراری داشته که این ترکیبات سمی موجب مرگ و میر گسترده ماهیان در خور موسی شده است.
معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: تمام واحد های صنعتی که با مواد شیمیایی سمی سرو کار دارند در مواقعی برای جلوگیری از آتش سوزی ناچار به تخلیه اضطراری مقداری از مواد شیمیایی خود هستند که از نظر محیط زیست این مواقع حادثه زیست محیطی تلقی می شود لذا چنین واحدهایی بر اساس قانون ملزم به داشتن حوضچه های تخلیه اضطراری هستند تا در چنین مواقعی به جای رها کردن مواد سمی در محیط  انها را در حوضچه های اضطراری تخلیه کنند تا هم آلودگی زیست محیطی ایجاد نکنند و هم در مواقع لزوم بتوانند این مواد را دوباره بازیافت کنند.

راه اندازی جنبش شوراهای طرفدار محیط زیست/ ابتکار: شخصاً پیگیر مشارکتهای مردمی هستم

رئیس سازمان محیط زیست راه اندازی جنبش شوراهای طرفدار محیط زیست در سراسر کشور و ارتباط ویژه با شوراهای سراسر کشور جهت توسعه پایدار شهری و روستایی را یکی از مهمترین اولویتهای سازمان محیط زیست عنوان کرد.
دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست روز شنبه در مراسم معارفه دکتر مظاهری به عنوان معاون آموزش و پژوهشی و دکتر قصریانی به عنوان مدیرکل دفترمناطق و زیستگاه ها ی سازمان محیط زیست با بیان این مطلب افزود: شوراها یکی از مهمترین پتانسیل هایی هستند که می توان از آنها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار روستایی و شهری همچنین کلانشهری استفاده کرد لذا دیدن مسایل محیط زیست در شوراها می تواند کمک بسیار زیادی به سازمان محیط زیست باشد بر همین اساس تصمیم داریم جنبش شوراهای طرفدار محیط زیست را در سراسر کشور راه اندازی کنیم.
وی افزود: از این رو ایجاد کمیسیون ها و کمیته های محیط زیست در شوراهای شهر و روستای سراسر کشور بایستی در برنامه معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان قرار گیرد.
رئیس سازمان محیط زیست یکی دیگر از اولویت های این معاونت را توجه به اقتصاد سبز عنوان کرد وگفت: بسیاری از پروژه هایی که در این سالها اجرا شد اگر براساس اقتصاد سبز بررسی می شد مسئولان متوجه می شدند که این پروژه ها نه تنها توجیه زیست محیطی ندارند بلکه هیچگونه توجیه اقتصادی نیز نداشتند.

آب مهمترین چالش زیستگاههای طبیعی/ افت 130 متری آب در چاههای تحقیقاتی دماوند

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست چالشهای آبی را مهمترین معضل زیستگاههای طبیعی کشور عنوان کرد.
دکتر فرهنگ قصریانی مدیر کل جدید دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در مراسم معارفه خود که روز شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: زیستگاهها یا عرصه هایی که به عنوان زیستگاه جانوری و گیاهی در کشور محسوب می شوند امروز از نظر کمی و کیفی به شدت در حال نزول هستند و جنگلها، مراتع و به تبع آن تمام حوزه های آب خیز کشور با چالش های جدی رو به رو هستند.
به گفته وی در حال حاضر تغییرات اقلیمی هم علاوه بر فعالیتهای انسانی مزید بر علت شده و در اغلب زیستگاه ها چالش آب خودنمایی می کند به گونه ای که در حال حاضر در ایستگاه تحقیقاتی دماوند عمق آب در چاهی که 15 سال پیش حدود 70 متر بوده است امروز به 200 متر نزول کرده است.

آموزش محیط بانان در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت

در این مراسم معاون جدید آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح برنامه‌ها و راهبردهای اساسی این معاونت اعلام کرد: آموزش محیط بانان از مهمترین اولویت های این معاونت است.
دکتر مهناز مظاهری در مورد اولویت‌های راهبردی محیط زیست حوزه معاونت آموزش و پرورش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد:‌ تقویت و حمایت سمن‌های زیست‌محیطی، ترویج و عمومی‌سازی فرهنگ زیست‌محیطی، لحاظ کردن ارزش اقتصادی آب و خاک، اتخاذ رویکرد هزینه و فایده زیست‌محیطی در سیاست‌های خارجی و اعمال رویکرد هزینه و فایده زیست‌محیطی در حساب‌های ملی از جمله اولویت‌های راهبردی معاونت آموزش و پژوهش این سازمان است.

حفاظت از منابع آب کارون در دستور کار سازمان محیط زیست

روز یکشنبه رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم .
دکتر معصومه ابتکار در خصوص موضع سازمان محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند اظهار داشت: این اقدام نشان می دهد مردم اهواز نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون دراین استان این نگرانی کاملاً بجاست.
وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبداء می گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد اورد.
ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه های کارون در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی ها نادیده گرفته شود.

تدوین 18 راهکار برای مهار سریع ریزگردهای نمکی

در این روز رئیس سازمان محیط زیست در خصوص اقدامات این سازمان برای مهار ریزگردهای نمکی در اطراف دریاچه ارومیه که از 10 روز پیش آغاز شده است، گفت: سازمان محیط زیست پیگیر اجرای راه حلهای سریع برای مهار این ریزگردها است اما 18 راهکار فوری در این کارگروه مصوب شده که چنانچه عملیاتی شوند ریزگردهای نمکی مهار می شود.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از تصویب معافیت محیط زیست از پرداخت هزینه های دادرسی در محاکم قضائی خبر داد.

دستورالعمل فوری برای بازدید جنگل ابر

همچنین در این روز احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص جاده سازی در جنگل ابر علی رغم مخالفت ها و هشدارهای کارشناسان و برخی مسئولان سازمان محیط زیست همچنان ادامه دارد و آخرین شواهد نشانگر بروز رانش زمین در برخی از اراضی کشاورزی روستای شیرین آباد است، تصریح کرد: معاونت محیط طبیعی سازمان همچون گذشته مخالفت شدید خود را با احداث این جاده با توجه به اینکه مسیرهای جایگزین برای این جاده وجود دارد، اعلام می کند کمااینکه در مدیریت قبلی سازمان هم اسناد نشان می دهد که تنها موافقت این سازمان با بازسازی این جاده در حد یک جاده روستایی بوده است.
به گفته وی، مردم باید بدانند که حفاظت از محیط زیست ممکن است مقداری هزینه داشته باشد اما نمی توان برای تمام روستاها در کشور تسهیلات رفاهی با کمترین هزینه را به بهای نابودی محیط زیست تامین کرد.
کیخا یادآور شد: در بازدیدی که چند ماه پیش از جنگل ابر داشتم ساخت این جاده با توجه به مخالفت های کارشناسان و نهادهای مردمی متوقف شده بود، اما با توجه به اینکه اسنادی مبنی بر رانش زمین در روستاهای اطراف این منطقه وجود دارد، دستورالعمل فوری برای بازبینی سریع این منطقه ارائه می شود.

برخورد با متخلفان خرید و فروش پوست حیوانات/ تشدید برخورد با شکارچیان غیر مجاز

دوشنبه هفته جاری، مدیر کل محیط زیست استان تهران از برخورد با متخلفان خرید و فروش پوست حیوانات خبر داد و گفت: با شکارچیان غیر مجاز نیز به شدت برخورد می شود.
محمد  هادی حیدرزاده در مراسم رونمایی از کشفیات شکار و صید اداره کل حفاظت از محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بعد از دو هفته طرح برخورد با متخلفان تحت حفاظت محیط زیست استان تهران تمام شد که ما در حال حاضر رونمایی از کشفیات شکار و صید را داریم. تلاش شبانه‌روزی مخبران و علاقمندان طبیعت باعث شد که امروز بعد از دو هفته کشفیات را شاهد باشیم که امیدواریم این روند ادامه یابد.
حیدرزاده اظهار داشت: 20 اسلحه از متخلفان و 6 چهارپا ضبط شده است که با متخلفان برخورد جدی داشته‌ایم؛ همچنین حیواناتی که در منازل متخلفان بودند با اطلاع رسانی مخبران گرفته شده است که بعد از قرنطینه روند رهاسازی انجام می شود.
وی با بیان اینکه 6 نفر در سطح استان تهران دستگیر شده اند، افزود: برخی از افراد دستگیر و تحویل دستگاه قضایی داده شدند و برخی دیگر هنوز شناسایی نشده‌اند.

تشدید آلودگی هوای مهر ماه به علت افزایش ساعات کار/ تسریع در تصویب دستورالعمل مواقع اضطرار آلودگی هوا

روز سه شنبه قائم مقام پیشین سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش آلودگی هوا در مهر ماه جاری نسبت به سال گذشته در کلانشهرها گفت: تنها عاملی که نسبت به سال گذشته تغییر کرده افزایش ساعات کار اداری است لذا احتمال دارد همبستگی مثبتی بین این عامل و افزایش بار آلودگی وجود داشته باشد.
علی محمد شاعری افزود: در مهرماه سال جاری آلودگی هوا در کلانشهرها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نشان می دهد و با توجه به اینکه تنها عاملی که نسبت به سال گذشته تغییر کرده افزایش ساعات کار ادارات دولتی است احتمال می رود که همبستگی مثبتی بین این عامل و افزایش آلودگی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه کاهش ساعات کار اداری موجب توزیع بار ترافیک در کلانشهرها می شود، اظهار داشت: بنابراین با کاهش ساعات اداری، میزان مصرف سوخت، انرژی و میزان آلاینده ها کاهش می یابد از سوی دیگر با توزیع بار ترافیکی، آلاینده ها که در نیمه دوم سال در روزهای زیادی اتفاق می افتد، فرصت بیشتری برای جابه جایی و انباشته نشدن پیدا می کند.
وی با اشاره به پدیده وارونگی در نیمه دوم سال، یادآور شد: توصیه دیگری که به کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا می شود این است که پیش از شروع روزهای وارونگی، دستورالعمل شرایط اضطرار را هر چه سریعتر تصویب کرده و آن را برای تمام دستگاهها لازم الاجرا کنند.

درختان شاه بلوط در آستانه نابودی کامل/ فاجعه ای دیگر در جنگلهای هیرکانی

روز چهارشنبه، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از خطر انقراض و نابودی کامل درختان ارزشمند شاه بلوط که یکی از مهمترین شاخصهای جنگلهای هیرکانی هستند، به دلیل ابتلا به نوعی بیماری قارچی خبر داد.
دکتر حامد یوسف زاده با بیان اینکه با وجود اهمیت دارویی و صنعتی گونه شاه بلوط، اندک رویشگاه های به جا مانده از آن از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند گفت: دلیل اصلی تخریب رویشگاه های شاه بلوط، بیماری سوختگی است که بسیاری از درختان شاه بلوط در سطح دنیا و ایران را مبتلا ساخته است.
به گفته وی، عامل این بیماری قارچ Cryphonectria parasitica است که اولین بار در سال 2006 توسط کاظم پور برای شاه بلوط های ایران گزارش شده است.
یوسف زاده با اشاره به اینکه نتایج تحقیقات اخیر بر اساس صفات ریختی و مولکولی نیز نشان از جایگاه متمایز شاه بلوط ایران نسبت به شاه بلوط اروپا و سایر نقاط دنیا دارد اظهار داشت:  جمع آوری بذر شاه بلوط برای مصارف خوراکی و فروش به بازار، امکان زادآوری طبیعی در رویشگاههای این گونه در کشور را به حداقل ممکن رسانده است به طوری که اکثر درختان حاضر در رویشگاه از طبقه سنی مسن و اندکی هم میانسال هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ادامه روند کنونی، موجب حذف یکی از عناصر گیاهی شاخص جنگل هیرکانی می شود بنابراین  شرایط ایجاب می کند تا با به کارگیری راهکارهای مدیریتی مناسب، حفاظت از رویشگاه های این گونه در اولویت قرار گیرد.

دستگیری 14 شکارچی حرفه ای در لرستان

در این روز مدیرکل محیط زیست استان لرستان از دستگیری 14 شکارچی حرفه ای توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست لرستان در این هفته خبر داد.

کد خبر 2161520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha