۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱

به دنبال تخریب بخشی از خانه تاریخی ولی آباد مطرح شد؛

خانه تاریخی خیابان ظهیرالاسلام در معرض خطر است/ سازمانهای دولتی در حفظ مواریث ملی کوشا باشند

خانه تاریخی خیابان ظهیرالاسلام در معرض خطر است/ سازمانهای دولتی در حفظ مواریث ملی کوشا باشند

تهران - خبرگزاری مهر: مسئول امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر افرادی به خانه تاریخی خیابان ظهیرالاسلام واقع در مرکز تاریخی شهر تهران متعرض شده اند، خواستار شد: ارگانها و سازمانهای دولتی مالک آثار تاریخی اعم از ثبتی و غیرثبتی نسبت به حفظ این مواریث ملی کوشا باشند.

وجیهه قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنا به گزارش ماموران یگان حفاظت بافت تاریخی تهران، متاسفانه در روزهای اخیر افرادی با انگیزه های نامعلوم به خانه تاریخی خیابان ولی آباد (خانه تاریخی خیابان ظهیرالاسلام) واقع در مرکز تاریخی شهر تهران متعرض شده و اقدام به تخریب قسمتهایی از سقف و شکستن در و پنجره آن کرده اند.

وی ادامه داد: این در حالیست که میراث فرهنگی استان تهران پیش از این مانع صدور مجوز تخریب و نوسازی این مکان تاریخی شده بود، در واقع این افراد قصد داشتند در مرکز تاریخی تهران، مجتمع عظیم خدماتی و یا مرکز تجاری دایر کنند که این درخواست به شدت با مخالفت اداره میراث استان مواجه شد.

این مسئول افزود: همچنین این اداره کل ضمن انجام مکاتبات با شهرداری نسبت به تهیه گزارش ثبتی خانه تاریخی ظهیر الاسلام، مالک (سازمان تامین اجتماعی) را نیز ملزم به حفظ و نگهداری این بنای تاریخی ارزشمند و برنامه ریزی برای احیای آن کرده بود و دلیل تاخیر ثبت این اثر تاریخی اطلاعات جدیدی است که در خصوص هویت این خانه تاریخی بدست آمده و با اصلاح گزارش ثبتی بزودی سازمان اقدام به ثبت آن در فهرست آثار ملی خواهد کرد.

قاسمی ضمن اعلام این مطلب که استان تهران دارای بیشترین آثار تاریخی تحت مالکیت وزارت خانه ها، سازمانهای دولتی، نهادهای نظامی و شهرداریها است، بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران پیش از این نیز به ارگانها و سازمانهای دولتی مالک آثار تاریخی اعم از ثبتی و غیرثبتی اعلام کرده بود که نسبت به حفظ این مواریث ملی کوشا باشند.

وی گفت: این نهادها و ارگانها باید آگاه باشند که اختصاص جزئی از درآمد و یا منابع مالی آنها برای نگهداری، حفاظت، مرمت و احیای این مواریث فرهنگی نه تنها موجب نجات یک بنای تاریخی چندصدساله می شود بلکه با این اقدام فرهنگی فضای ارزشمند را برای یک واحد اداری، فرهنگی یا حتی موزه تخصصی آن سازمان فراهم خواهند کرد.

کد خبر 2161679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha