۵ آبان ۱۳۹۲، ۸:۳۵

استاد کمبریج در گفتگو با مهر:

گسترش خرافات در یک جامعه با توسعه یافتگی فرهنگی نسبت عکس دارد

گسترش خرافات در یک جامعه با توسعه یافتگی فرهنگی نسبت عکس دارد

معاون پیشین انجمن حقوق و علوم اجتماعی بریتانیا و استاد حقوق و فلسفه سیاسی دانشگاه کمبریج معتقد است: به هر میزان که کشوری از سطح پائین توسعه یافتگی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برخوردار باشد به همان نسبت شیوع و گسترش خرافات و موهومات را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، برخی متفکران مکتب نوسازی(مدرنیزاسیون) معتقد هستند که سکولاریسم و مدرنیته دست در دست همدیگر دارند و با یکدیگر پیوند دارند این در حالی است که تجربه مدرنیزاسیون در برخی کشورها حتما ملازم با سکولاریسم نبوده است.

پروفسور متیو کرامر استاد فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق دانشگاه کمبریج و مدیر برنامه فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق در این دانشگاه در خصوص این مسئله و نسبت میان مدرنیته و سکولاریسم به خبرنگار مهر گفت: باید توجه داشت که گسترش علم و تکنولوژی مسلماً در کاهش گرایشات دینی و در حاشیه قرار گرفتن دین تأثیر داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: اسطوره های خرافاتی مبتنی بر ادله هایی بود که به شدت از سوی علم رد می شد. علم که بر روش تجربه و مشاهده متکی است به شدت با گزاره های متافیزیکی و گزاره های موهوم و خرافی مقابله و مخالفت می کرد.

مؤلف "محل تلاقی اخلاق و حقوق" یادآور شد: در حالی که دین و باورهای دینی در غرب رو به افول بود در جاهای دیگر دنیا غیر از غرب دین و باورهای دینی رو به گسترش بود.

وی در ادامه تأکید کرد: باید توجه داشت که رشد و گسترش خرافات در جوامع با سطح توسعه یافتگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آنها ارتباط معکوس دارد.

مؤلف "نظریه حقوق، نظریه سیاسی و شالوده شکنی" در پایان افزود: به هر میزان که کشوری از سطح پائین توسعه یافتگی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برخوردار باشد به همان نسبت شیوع و گسترش خرافات و موهومات را شاهد هستیم.

کد خبر 2162639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha