۵ آبان ۱۳۹۲، ۶:۳۸

مهر گزارش می‌دهد/

دومین همايش تجلیل از پیرغلامان حسینی در بوشهر برگزار می‌شود

دومین همايش تجلیل از پیرغلامان حسینی در بوشهر برگزار می‌شود

بوشهر - خبرگزاری مهر: دومین همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی 12 آبانماه در بوشهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستين همایش تجلیل از ذاكران و پیرغلامان حسینی، سال گذشته با حضور پرشور  و چشمگیر مردم ولايتمدار و تشكل هاي مذهبي استان در بوشهر برگزار شد.

كارگاه آسيب‌شناسي نوحه و روضه با حضور استاد قاسم رضائي، كارگاه تاثير فرهنگ عزاداري بوشهري بر عزاداري جنوب كشور با حضور استاد دكتر جولائيان از جمله برنامه‌های این همایش در سال گذشته بود.

همچنین برنامه‌هايي چون كارگاه جايگاه هيئت‌هاي عزاداري از نگاه اهل بيت، كارگاه نقش مداحان در برنامه‌هاي عزاداري، كارگاه‌هاي آداب هيئت‌داري و فرهنگ هيئت‌داری نیز از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

برگزاري آئين عزاداري بوشهر همراه با سنج و دمام، برگزاري آئين پامنبري و رونمائي از كتاب "اشك دل" كه در آن اشعار صحيح عزاداري آمده است، نیز پایان‌بخش برنامه‌های نخستین همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی بود.

امسال نیز در روز دوازدهم آبانماه، دومین همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی در بوشهر برگزار می‌شود.

برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی با حضور ذاکران بنام کشوری

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاري دومین همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی با موضوع " آیین روضه خوانی " كه 12 آبانماه 92 در عاشقان ثارالله بوشهر با حضور آيت الله صفايي بوشهري و ذاکران بنام کشوری برگزار مي شود، خبر داد.

فتح الله جميري با اعلام اين خبر كه همایش تجلیل از ذاكران و پیرغلامان حسینی استان با موضوع " آیین روضه خوانی " كه 12 آبان ماه سالجاري به همت سازمان بسیج مداحان سپاه امام صادق (ع) بوشهر، در عاشقان ثارالله مركز استان و با حضور نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامي در استان و امام جمعه بوشهر و مسئولان لشكري و كشوري برگزار خواهد شد.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در ادامه با بيان اينكه آیین دومين همايش تجلیل از ذاكران و پیرغلامان حسینی، در سه نوبت ظهر، عصر و شب برگزار مي شود، بیان داشت: بخش اول همایش، كه با حضور مداحان شهرستاني در دفاتر ائمه جمعه سراسر استان برگزار مي شود و سپس بعد از اقامه نماز ظهر وعصر مراسم بدرقه از ذاكران اهل بيت (ع) به سمت مركز استان انجام خواهد شد.

برگزاری دوره آموزشی آئین روضه خوانی

وي ادامه داد و گفت: عصر همان روز 12 آبانماه، بخش دوم همايش، به صورت کارگاهی با حضور ذاكر اهل بيت  و مطرح كشوري حاج محسن طاهری با موضوع "آیین روضه خوانی" ساعت 15 در مجتمع فرهنگي هنري نهم دي شهر بوشهر برگزار خواهد شد.

وي در ادامه افزود: در بخش سوم اين همايش، شب اجلاسیه همچون سال گذشته در حسینیه عاشقان ثارالله با حضور جمعي از مسئولان استاني، مردم متدين، نوغلامان و پير غلامان حسيني و مسئولان هيئت هاي مذهبي و كانون هاي فرهنگي شهرستان ها برگزار می‌شود.

تجلیل از 11 نفر پیر غلام حضرت اباعبدالله الحسين (ع)

جميري با اشاره به اينكه در دومين همايش از 11 نفر پیر غلام حضرت اباعبدالله الحسين (ع) تجلیل بعمل خواهد آمد، عنوان كرد: بخش ويژه اجلاسیه همایش  با حضور و سخنراني آيت الله صفايي بوشهري، نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامي در استان و امام جمعه بوشهر برگزار خواهد شد.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر با بيان اينكه در اين آئين نكواشت از سه نفر بانوي مداح نيز تجليل مي گردد، گفت: برگزاري همايش هاي نكوداشت از پيرغلامان حسيني و ذاكران (ع)، راهبرد و نقشه راه مداحي و ستايشگري اهل بيت (ع) است و يک فضاي معنوي با فرهنگ عاشورايي به وجود مي آيد.

وي با بيان اينكه اين حرکت نمادين و تاثيرگذار فرهنگي سبب مي‎شود تا خاطره سيدالشهدا(ع) بر زبان‎ها جاري و در اذهان مردم تداعي شود که اين الگودهي براي جوانان و نوجوانان بزرگترين اثر فرهنگي محسوب مي‎شود، تصريح كرد: يکي از مهمترين دستاوردهاي آئين تجليل و نكوداشت پيرغلامان حسيني را نشر فرهنگ اصيل عاشورايي و آشنايي با آئين عزاداري سيدالشهدا دانست.

جميري تاکيد کرد: اگر منويات مقام معظم رهبري در راستاي راه و روش مداحي صحيح مورد توجه قرار بگيرد در حقيقت فرهنگ عاشورايي با گسترش فرهنگ ديني در کشور متبلور خواهد شد.

لزوم ترويج فرهنگ عاشورا و ارتقای سطح معلومات مداحان

فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر با تصريح اينکه مداحي همانند معلمي شغل نيست، تاکيد کرد: اگر سخنان مقام معظم رهبري در خصوص مداحي تبيين شود شاهد زدودن خرافات و پيرايه‌ها در مراسمات عزاداري و نهادينه‎سازي فرهنگ عاشورايي خواهيم بود.

وي مهم ترين هدف آئين نكوداشت و اجلاسيه ها، ترويج فرهنگ عاشورا و ارتقاء سطح معلومات مداحان، همچنين آشنا شدن با خرافه‎ها و پيرايه‎ها و برافراشته نگهداشتن پرچم عاشورا در بلاد اسلامي دانست و عنوان كرد: انتقال تجربه بزرگترها به نسل جديد مي‌تواند مفيد واقع شود، اين آئين در عين حال که شور و شعور را در جامعه ايجاد مي‌کند، مي‌تواند اشتياق و علاقه را در نسل جوان شعله‌ور سازد.

جميري با بيان اينکه بين دو فرهنگ عاشورا و انتظار ارتباط معناداري وجود دارد، ابراز داشت: در حقيقت ائمه اطهار (ع) قبل از امام زمان (عج) زمينه‎ساز ظهور آن حضرت و تشکيل حکومت جهاني بودند که اين شجره طيبه با ظهور امام زمان (عج) کامل مي‌شود و انتظار زماني زيباست که آگاهانه و همراه با عقلانيت منطقي و برگرفته از منابع غني باشد.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر افزود: مداحان نبايد رسالتي که به عهده گرفتند به ديده کسب و تجارت نگاه کنند چرا که مداح رسالت سنگيني به عهده گرفته که بايد آن را به نتيجه برساند و وقتي مداح وظيفه خود را به شايستگي انجام دهد، ميزبان نيز بايد قدردان زحماتش باشد.

گزارش: حامد فکوری

کد خبر 2162948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha