۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹

مهر گزارش می دهد؛

برداشت برنج در مناطق ایلام/ تنفس عطر برنج "عنبربو" در شالیزارهای سیروان

برداشت برنج در مناطق ایلام/ تنفس عطر برنج "عنبربو" در شالیزارهای سیروان

ایلام - خبرگزاری مهر: برداشت برنج در مناطق مختلف استان ایلام آغاز شده و در این بین عطر برنج محلی "عنبربو" در شالیزارهای سیروان تنفس می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای آبان ماه  سال جاری فصل برداشت برنج عنبربو در شالیزارهای شهرستان سیروان از توابع استان ایلام آغاز شد و هم اکنون بوی عطر این برنج به مشام رهگذران می رسد.

برداشت برنج عنبربو در مناطق مختلف شهرستان سیروان از جمله سرابکلان، لرینی، گوراب سفلی و علیا، چگنی، لالا ،اسلامیه ،فاطمیه ،شوراب خانعلی، هیوند و چندین روستای دیگر آغاز شده است و بوی خوش آن در این مناطق فضای عطرآگینی را ایجاد کرده است.

برنج عنبربو یکی از تولیدات مردمان این دیار است که سالهای سال است کاشت آن در استان ایلام شروع شده ولی چند سالی است که به دلیل خشکسالیهای متوالی آب رودخانه سرابکلان کاهش یافته و بیشتر کشاورزان مجبور هستند به علت کمبود آب به رغم میل باطنی از کاشت این برنج خودداری کنند.

این برنج همان طور که از نامش پیداست دارای طعم خاص و بوی دل انگیز  است و مردمان این دیار سالهای سال است که با پخت آن آشنایی کامل دارند و حتی این برنج در استانهای دیگر کشور به وِیژه بازار بزرگ تهران دارای فروش فوق العاده ای است.

برنج عنبربو به دلایل خاصیتهای فراوان در سبد غذایی مردمان این دیار از اهمیت خاصی برخوردار است.

در سالهای گذشته مردمان این استان از کود دامی برای کاشت این برنج استفاده می کردند و کیفیت آن نسبت به اکنون خیلی بهتر بود ولی هم اکنون به جای کود دامی از کود شیمیایی استفاده می کنند که این موضوع در عطر آن تاثیر گذاشته است.

ضربات خشکسالی و هزینه های بالای کاشت برنج

یکی از کشاورزان منطقه سرابکلان از توابع شهرستان سیروان گفت: سال گذشته به دلیل اینکه تعداد زیادی از زمینهای منطقه به دلیل کم آبی کاشت نشده بود هر کیلو از این برنج در بازارهای استان حدود هفت هزار و500 تومان به فروش رسید.

 سید صحبت موسوی افزود: در حال حاضر هزینه های کرایه ماشین آلات کشاورزی برای کاشت این برنج در استان خیلی بالا است که از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان به صرفه نیست.

وی اظهار داشت: خشکسالی های متوالی نیز باعث شده که آب رودخانه سرابکلان به حداقل برسد و جوابگوی کاشت شالیزارهای منطقه سیروان نیست که باید مسئولان با سازوکارهای علمی از طریق رودخانه سیمره زمینه شکوفایی منطقه را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: دولت هیچ کمکی به کشاورزان منطقه نمی کند و یا اگر کمک می کنند جوابگو نیست و این قشر مجبور هستند با هزینه های بالا به تولید و اشتغال بپردازند که متاسفانه نه تنها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست بلکه کشاورزان نیز ضرر می کنند.

دولت کمک کند

یکی دیگر از کشاورزان گفت: برنج عنبربو در منطقه سیروان و چرداول کاشت می شود که به دلال مختلف مورد توجه مردم استان قرار گرفته ولی مسئولان با کشاورزان همکاری کافی نمی کنند.

جمعه رمضانی افزود: کرایه تراکتور هر ساعت بین 25 تا 30 هزار تومان دریافت می کنند و هر کارگر نیز در هر روز 35 هزار تومان دریافت می کند که از لحاظ اقتصادی هیچ صرفه ای برای کشاورزان ندارد.

وی اظهار داشت: دولت باید کود شیمایی را به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار دهد تا این قشر با جدیت بیشتری به تولید و اشتغال به پردازند و یا حداقل کود را به حد نیاز در اختیار کشاورزان قرار دهند تا لااقل کشاورزان از بازارهای آزاد به قیمت بالا خریداری نکنند.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان می خواهند شعار مقام معظم رهبری را در خصوص تولید عملیاتی کنند می بایست به کشاورزان توجه ویژه کنند و با راهکارهای علمی و تامین آب و دیگر مایحتاج کشاورزان را یاری کنند.

تولید برنج در سیروان افزایش یافته است

 فرماندار شهرستان سیروان به خبرنگار مهر گفت: امسال بیش از 800 هکتار زمین برای کاشت شالی ، خزانه گیری و برای کاشت در این مناطق اختصاص یافته و این موضوع نسبت به سال گذشته بیش از 100 هکتار افزایش یافته است.

علی عباس شفیعی افزود: سال گذشته کشاورزان منطقه از هر هکتار شش تن شلتوک و پنج تن برنج سفید برداشت کرده اند که از لحاظ اقتصادی و تولید و درآمد برای کشاورزان به صرفه بوده است.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی شهرستان برای کاشت برنج سه کیلومتر لایه روبی کانال انجام داده و دو کانال دیگر در دست اجرا دارد که برای این کانال مبلغ 400 میلیون ریال هزینه می شود.

وی تصریح کرد: در روستاهای گوراب و نگل یک هزار و چهارصد میلیون ریال برای احداث کانال آب و کشت برنج در حال اجرا است که در صورت تکمیل مقدار 150 هکتار از زمینهای بخش مرکزی زیرکشت برنج قرار می گیرند.

فرماندار شهرستان سیروان تصریح کرد: در بحث توسعه کشاورزی دولت در سال گذشته و جاری بالغ بر 250 میلیارد ریال به طرح و توسعه کشاورزی به طرحهای سنگین، نیمه سنگین و سبک اختصاص داده شده است.

شفیعی تصریح کرد: امسال با حمایت و مساعدت استاندار ایلام و مسئولان استان و پیگیری مدیرکل جهاد کشاورزی استان کلنگ پمپاژ سد سیمره که مقدار10 هزار هکتار از زمینهای بایر و لم یزرع شهرستان را زیر کشت آبی قرار می دهد به زمین زده شده است.

فرماندار شهرستان سیروان گفت: این پمپاز علاوه بر اینکه 10 هزار هکتار از زمینهای منطقه به آبی تبدیل می کند بیش از شش هزار شغل پایدار نیز ایجاد می کند که در توسعه همه جانبه شهرستان نقش اساسی ایفاء می کند.

مدیر جهاد کشاورزی سیروان در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: شهرستان سیروان بدون شک قطب تولید برنج عنبربو در استان ایلام است که نیازمند توجه مسئولان استانی و کشوری است.

حاجعلی پور محمد اظهار داشت: دو هزار و 800 تن برنج در این شهرستان برداشت و روانه بازار می شود که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: کیفیت برنج تولید شده در این شهرستان به دلیل آب و هوا بالاست و مورد استقبال مردم دیگر نقاط کشور نیز قرار می گیرد.

کد خبر 2165506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha