۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۰۱

نگهدار:

10 هزار تن فرآورده لبنی در نور قابل فرارآوری است

10 هزار تن فرآورده لبنی در نور قابل فرارآوری است

ساری - خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: سه کارخانه فرآورده لبنی در شهرستان نور وجود دارد که ظرفیت فرآوری 10 هزار و 500 تن فرآورده را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نگهدار بعد از ظهر شنبه در جلسه معاونت تولیدات دامی شهرستان افزود: شهرستان نور با داشتن 602 هزار و 153 واحد دامی اعم از گاو اصیل، دورگ، بومی، گاومیش، گوسفند و بز یکی از قطب های مهم دامداری استان مازندران می باشد که دارای بیش از 686 واحد دامداری صنعتی و کوچک روستایی دارای پروانه بهره برداری فعال بظرفیت 13 هزار و سه هزار 950 راس است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سالانه بیش از 45 هزار 570 تن شیر خام (7.5 درصد تولید استان) و بالغ بر پنج هزار و 5740 تن گوشت قرمز (8.6 درصد تولید استان) در این شهرستان تولید می گردد، از وجود دو مرکز جمع آوری شیر بظرفیت اسمی هزار و 95 تن خبر داد و افزود: در سال گذشته هزار و 95 تن شیر تولیدی واحدهای پرورش گاو شیری توسط این مراکز جمع آوری و به کارخانجات فراوری تحویل گردید.

نگهدار با بیان اینکه شهرستان نور دارای سه کارخانه فراورده های لبنی بظرفیت 10 هزار و 500 تن بوده که در سال گذشته 4500 تن فراورده های لبنی را تولید کرده، از وجود دو کارخانه تولید خوراک دام بظرفیت 350 هزار تن در این شهرستان خبر داد و تصریح نمود: در سال قبل 57 هزار و 607 تن کنسانتره مورد نیاز دامداران این شهرستان و شهرستان های تابعه توسط کارخانجات فوق تامین گردیده است.

وی در پایان میزان اشتغالزایی مستقیم صنعت دامپروری این شهرستان را هفت هزار و 280 نفر و بطور غیر مستقیم بیش از14 هزار و 4500 نفر اعلام داشت.

اجراي طرح آبياري و زهکشي سد البرز (اجراي کانال هوایی) در شهرستان بابلسر

امیر خیرالله پور مدیر جهاد کشاورزی بابلسر گفت: با اجراي طرح آبياري و زهکشي سد البرز (اجراي کانال هوایی) بالغ بر 3000 هکتار به مزارع آبی منطقه بهنمیر شهرستان بابلسر افزوده خواهد شد.

وی  با اشاره به اینکه طرح کانال هوایی در برنامه طرح آبیاری و زهکشی سد البرز در منطقه توسعه بهنمیر با حجم عملیات 19266 متر می باشد که از جاده و زهکشی طولی در کنار جاده برخوردار بوده افزود: از این مقدار تاکنون حدود14 هزار و 4500 متر طول با عرض 10 متر عملیات با همکاری 142 نفر از کشاورزان منطقه با اهداء رایگان زمین، استملاک و نصب کانال صورت گرفته است.

وی تصریح نمود: روستاهای درگیر در طرح فوق شامل عربخیل، افراتخت، ازنوا، کرخون و هلی باغ می باشند. وی اعتبار لازم طرح از ابتدای شروع تاکنون را حدود 100 میلیارد ریال عنوان داشت که با همکاری بانک جهانی توسط شرکت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی انجام می گردد.

خیرالله پور در پایان افزود: با اجرای طرح آبیاری و زهکشی سد البرز (اجرای کانال هوایی) حدود 3000 هکتار به مزارع آبی منطقه افزوده خواهد شد.

مدیرجهاد کشاورزی قائمشهر افزود: با توجه به کشت ذرت در اراضی زراعی شهرستان سیمرغ در سطح بالغ بر 15 هکتار، پیش بینی می گردد در سالجاری بالغ بر 270 تن ذرت از اراضی فوق استحصال گردد.

علی درویش نیا با بیان اینکه میانگین عملکرد تولید ذرت در هر هکتار حدود 18 تن می‌باشد، از اولین برداشت ذرت رقم 704 در سطح یک هکتار از اراضی زراعی روستای ملاکلا شهرستان سیمرغ خبر داد و خاطر نشان ساخت: علاوه بر محصول ذرت با فروش ساقه ذرت همراه با ذرت برای تعلیف دام بصورت سیلاژ، افزایش افزوده اقتصادی برای بهره برداران بهمراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: میزان متوسط ساقه حاصل از ذرت در کشت اول در هکتار بیش از 20 تن در سالجاری بوده که در درآمدزایی و اقتصاد خانوار بهره برداران نقش بسزایی دارد.

درویش با اشاره به ارزش اقتصادی بیش از 675 میلیون ریالی این محصول برای بهره برداران، زراعت ذرت را مهمترین عامل در تثبیت اراضی و پایداری در تولید این محصول عنوان داشت و افزود: کشت ذرت بعد از برداشت شالی موجب افزایش توان اقتصادی خانوار بهره بردار، توسعه پایدار کشاورزی، اشتغالزایی مولد و گامی در جهت ایجاد امنیت غذایی جامعه می باشد.

وی در پایان از برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی در قالب مدرسه در مزرعه کشاورز با رویکرد کاهش هزینه تولید و افزایش عملکرد در کشت ذرت و مدیریت مصرف بهینه آب و ... از سوی این مدیریت در این شهرستان خبر داد.

درویش نیا بیان داشت: بیش از 47 هزار و 200 لیتر سوخت سهمیه یارانه ای نفتگاز بین بخش های مختلف کشاورزی شهرستان نوشهر توزیع شد.

مدیرجهاد کشاورزی نوشهر عنوان کرد: در مهر ماه سالجاری در سطح بالغ بر 170 هکتار اراضی منطقه کجور شهرستان نوشهر کشت گندم و در سطح 900 هکتار کشت جو صورت گرفت.

حسین سنجرانی در ادامه با اشاره به توزیع بیش از 15 تن کود فسفات و 17 تن کود اوره بین کشاورزان منطقه کجور این شهرستان، از توزیع بیش از 47 هزار و 200 لیتر سوخت سهمیه یارانه ای نفتگاز بین بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش نصب 12 مورد تله های مگس میوه و پیش آگاهی مربوطه، بررسی 40 مورد نمونه های آلوده گیاهی و راهنمایی های لازم به کشاورزان، کنترل آفات و جوندگان انباری به شکل طعمه مسموم به تعداد 60 مورد و 110 مورد راهنمایی باغداران مرکبات و سبزی کاران این شهرستان را از جمله اقدامات این مدیریت در بخش حفظ نباتات بر شمرد.

کد خبر 2167644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha